Mina1971 skrev 2011-01-11 11:15:16 följande:
Tack! Ja, det är förstås dumt men vi har ställt ett glas vatten bredvid sängen för han vill ha "någonting" då lillsyrran får välling på kvällen. Tänkte inte att det kunde spela så stor roll då han bara dricker några klunkar men jag ska förklara sambandet för honom så blir det nog lättare för honom att låta bli.
Vi har nog även slarvat med att påtala att han ska kissa precis före sänggåendet, ska bli tydligare även med det. Men till "hallonmums86", när du låter honom kissa vid elva igen- väcker du honom då eller är han som i ett" sömntöcken" och klarar kissandet utan att vakna för mycket?
Till "far", vi har liggplast, det är inte madrassen jag tycker är besvärligt utan bara att alla vaknar till så mycket då man måste byta sängkläder mitt i natten, men med dina och de andras tips kanske det blir bättre.
jag har väckt honom så gott det går just för att han ska få in mönstret att vakna och vara medveten att han kissar, men det lyckades jag inte så bra med eftersom anledningen att han kissade i sängen var att han sov så djupt så han mindes inget dagen efter ändå.
sen att byta sängkläder på natten, förbered i förväg kvällen innan. lägg fram plastfrote och lakan och täcke. du behöver inte bädda så noga utan dra bara bort det nerkissade medans barnet sitter på toan och släng över det andra så tar du det på morgonen istället. ibland la vi honom på soffan eller i våran säng så det blev så smärtfritt som möjligt för honom.
viktigt tror jag det är att inte göra så stor grej av det så han inte skäms. likaså om du ska prata med BVC så gör det när han inte är med så han inte känner som ett problem