• tolallik

Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!

Jag undrar lite saker om minipillret Mini-Pe som jag hoppas någon kan svara på.

För det första, är det vanligt att mensen uteblir när man äter dom?? Hur var det för er?? Berätta gärna lite.

För det andra, hur pass mycket skyddar dom egentligen?? Är det någon som har ätit dom och ändå blivit gravida??

För det tredje, hur vanligt är det med blodproppar när man äter dom??

Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!
  • Cappes mamma

Jag har ätit mini-pe men slutade äta dom i somras..min mens uteblev inte utan den kom som vanligt. Och jag blev inte gravid medans och blodproppar vet jag inget om med den sorten..nå mer du vill veta??

• tolallik

Cappes mamma: Okej, du fick aldrig några biverkningar av dom??

• Dolphine

Har ätit mini-Pe i åtta år med paus för graviditet. Fungerar bra för mig. Mensen minskade men var ganska regelbunden. Fick mellanblödningar en tid men det försvann när jag började ta pillret samma tid (ganska exakt) varje dag.

• Mumu

Jag trodde länge att jag skulle slippa mens med Mini-Pe, för det tog bra många månader innan mensen kom igång efter att jag slutat amma. Men den kom till slut i alla fall.

Är jag noga och tar pillrena med den exakthet man ska så är allting bara bra, men missar jag med bara några timmar så får jag en mellanblödning direkt.

• Lorelei

Har fortfarande inte fått tillbaka mensen efter förlossningen och har ätit mini-pe sedan sonen var två och en halv månad. Har inte haft några mellanblödningar heller. Inte blivit gravid trots pillerna men däremot drabbats av lite biverkningar (typ humörsvägningar, illamående om man slarvar med piller etc)

Ang blodproppar: Ska väl vara ganska liten risk för blodproppar när man äter minipiller eftersom de inte inehåller östrogen, om jag minns rätt. Får inte äta kombinerade p-piller pga blodproppshistorik men minipiller får jag äta.

• Cappes mamma

ts-jo jag fick mensvärk hipp som happ...jättejobbigt men jag åt dom i 5 månader utan biverkningar..osså fick jag blödning om jag missade en tablett nångång. inge nöjd med dom.

• tolallik

Okej, jag har inte fått mensen än men så har jag bara ätit dom i en månad med så det kanske kommer. Har inte ens fått någon mellanblödning men jag har hört en annan som fått det, så det kanske är rätt vanligt. Men jag har bara missat dom än med några timmar som högst.

Cappes mamma: Åhh! Jag har också mensvärk till och från varje dag. Har undrat länge vad det kan bero på. Men det kan alltså vara pillrena som gör så??

• Teskedsgumman83

Jag åt mini pe men slutade i sommras, stod inte ut, fick mens varannan vecka av dom även om jag ätit dom över ett år, biverkningarna slutade alltså aldrig. Blodpropp ska det inte va nån risk att få då mini piller kan ätas av dem som har anlag för de eftersom e bar ainnnehåller ett hormon, vad jag hört. Skydda bra gjorde de ju annars, men somsagt, vägrade ha mens jämt och ständigt.

• Neko

Jag fick kortare mens (4-5 dagar istället för 7-8 dagar) men jag fick ont vid ägglossning som jag inte hade haft tidigare. Blev lite lätt deprimerad, fick mindre sexlust. Dock var det inte lika allvarliga psykologiska biverkningar av mini-pe som jag fick av cerazette.

Jag blev gravid när jag åt mini-pe, men det kan ha berott på att jag blivit allergisk någon gång för då tar inte kroppen upp lika mycket näring ur maten som den annars gör och det kan ha varit samma med pillrena.

Svar på tråden Era erfarenheter om om minipillret Mini-Pe, tack!