• enlitenbitkaka

Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)

Du sitter på bussen, det är proppfullt. Finns inte en enda sittplats kvar och det är ca. 16min tills ni är mitt inne i stan, där de flesta ska av.

Jag kliver på, jag är gravid men det syns inte. Jag frågar om jag möjligen skulle kunna få din plats då jag får blodtrycksfall då jag står stilla. Ger du mig din plats?

Lite följdfrågor: Vad ska till för att du ger upp din plats? Vart går gränsen? Om du ser en uppenbart gravid kvinna - reser du dig upp utan att få frågan?

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)
  • Maggis
    7 små apor skrev 2011-01-12 18:53:45 följande:
    Det som gör det hela toill PK snarare än IRL är att i princip alla alltid reser sig för alla och det oftast bara av att de "behövande" råkar finnas.

Jag har pendlat mycket i mina dagar men aldrig någonsin stött på denna generositet.

Slutsatsen jag gör och många andra med mig är att dessa svar inte är med sanningen överensstämmande om man generaliserar. Det finns säkert en och annan som reser sig men de är sällsynt.
    Kan bara hänvisa till inlägg 300. Har också pendlat mycket i mina dagar.
    //Maggis
  • Coursell

Jag är en sån som tar för givet att personen i fråga har en bra anledning att vilja ha min plats om de ber om den, så ja, oavsett vem så ger jag min plats till den som ber om den.

• Tinnys

Jo, jag skulle nog resa mig men bli irriterard. Reser mig gärna för äldre dock. Gravida hm... ibland, beror på.

• 7 små apor
    Maggis skrev 2011-01-12 18:55:09 följande:
    Kan bara hänvisa till inlägg 300. Har också pendlat mycket i mina dagar.
    Grattis till att vara undantaget som bekräftar regeln.

Jag tror faktiskt inte det spelar så himla stor roll var man pendlar så länge det inte är långt ute på vishan där alla känner alla...
  • Tawaret

Om det är fullt försöker jag bedöma vem som behöver platsen bäst, jag eller den andre. Om någon uttryckligen frågar skulle det nog mycket till att säga nej.

Om jag verkligen hade allvarliga ståproblem själv och många runt omkring tycktes mer lämpliga att avsäga sig sin plats skulle jag kolla om den frågande personen kunde be någon annan istället.

• Themis

Är jag själv frisk så visst, jag kan stå.

Däremot erbjuder jag mig inte lika ofta självmant efter att ha blivit utskälld av äldre flera gånger när jag rest mig.

"Va, tycker du jag ser så jävla gammal ut?!?!"

• Madida

Nepp, jag skulle antagligen inte rest mig upp. Och jag skulle tycka det var mycket märkligt om en kvinna kom fram till mig och bad om min plats och motiverade detta med massa medicinsk information.

Men jag reser mig upp för äldre, folk med kryckor, folk som haltar, folk som har skadat hand eller arm och uppenbart har svårt att hålla i sig, uppenbart gravida kvinnor o.s.v.

• Tokern

Jag reser mig förutsatt att alla andra använder säkerhetsbälte. Jag har varit med om för mycket för att resa obältad pga att jag får stå när det finns folk som okuperar ett bälte och skiter i att använda det Flört

• enlitenbitkaka
    Madida skrev 2011-01-12 19:22:54 följande:
    Nepp, jag skulle antagligen inte rest mig upp. Och jag skulle tycka det var mycket märkligt om en kvinna kom fram till mig och bad om min plats och motiverade detta med massa medicinsk information.

Men jag reser mig upp för äldre, folk med kryckor, folk som haltar, folk som har skadat hand eller arm och uppenbart har svårt att hålla i sig, uppenbart gravida kvinnor o.s.v.
    Varför är det märkligt?
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Madida
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-12 19:33:01 följande:
    Varför är det märkligt?
    Vet inte, jag bara tycker det. Otroligt märkligt! Skulle aldrig falla mig in att göra samma sak.
Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)