• enlitenbitkaka

Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)

Du sitter på bussen, det är proppfullt. Finns inte en enda sittplats kvar och det är ca. 16min tills ni är mitt inne i stan, där de flesta ska av.

Jag kliver på, jag är gravid men det syns inte. Jag frågar om jag möjligen skulle kunna få din plats då jag får blodtrycksfall då jag står stilla. Ger du mig din plats?

Lite följdfrågor: Vad ska till för att du ger upp din plats? Vart går gränsen? Om du ser en uppenbart gravid kvinna - reser du dig upp utan att få frågan?

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)
  • LivL

Alltså, jag reser mig bara för en gravid kvinna om hon frågar.

• I have a kid

Jag reser mig INTE för en gravid kvinna , åker man buss å är gravid så får man räkna med att det kanske blir att stå!

• Margaux

Jag reser mig för alla som behöver platsen bättre än jag, dvs gravida kvinnor, äldre människor och handikappade, och folk som reser med sma barn. Det ser jag som en SJÄLVKLARHET och en del av en god upfostran!

• pluppfamiljen

Jag tycker att en yngre ska ställa sig för en äldre i alla fall. Och hade du frågat mig så hade jag ställt mig upp.

5 barns mamma
  • pluppfamiljen

Men jag sätter aldrig mitt barn i mitt knä för att någon ska få sitta på mitt barns plats. Konstig dubbel moral men sån är jag.

5 barns mamma
  • Andrea85

jag ger bort min plats om någon frågar. oavsett om denna är ogravid (ser ogravid ut?) ser frisk ung o spänstig ut, jag förutsätter att det finns en anledning till att han/hon frågar. Vad det är angår väl inte mig.

• Flopsie
    Margaux skrev 2011-01-13 08:12:27 följande:
    Jag reser mig för alla som behöver platsen bättre än jag, dvs gravida kvinnor, äldre människor och handikappade, och folk som reser med sma barn. Det ser jag som en SJÄLVKLARHET och en del av en god upfostran!
    ¨*:?.Sam.?:*¨
  • Filoso Fisken

Jag hade rest mig för dig eftersom att du hade en väldigt bra anledning. Men om en frisk alert ungdom hade kommit och sagt "kan du flytta på dig tror du? jag skulle vilja sitta ner" så hade jag nekat. Varför? För att den personen inte har en bättre anledning än mig att sitta - och nu var jag först. Däremot om gravida, gamla, handikappade eller sjuka vill ha min plats så - varsågod!

• Filoso Fisken

Ja, och som någon skrev... för en mamma med ett litet småbarn!

Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)