Veladis skrev 2011-02-24 08:23:10 följande:
Problemet med dotterns klass är dels att den är väldigt stor (28 elever) och att de säger att de ska göra så mycket, men inte gör det... Ingenting händer liksom förrän vi pressar på hemifrån, eller tar helt egna initiativ. Som med läseboken. De läser "Mini och den magiska stenen". Den läseboken har två nivåer, en för barn osm ännu inte knäckt läskoden, och en nivå för de som kan läsa lite. Problemet är ju då att min dotter läst i över tre år. Hemma läser hon Narnia-böckerna. Dotterns lärare menade ju att det är bra om alla barn i klassen får följa den gemensamma sagan i läseboken, men att dottern kanske skulle få en svbårare bok vid sidan om. Detta skedde dock ladrig. I den "svåra" läseboken är meningarna fortfarande få och korta. Det tog henne 1 minut och 5 sekunder att läsa läsläxan högt sist jag tog tid (och då stressläste hon inte, utan finläste med god intonation). Då bestämde jag, henens papap och dottern tillsammans att hon skulle läsa i en annan bok också. Så nu läser hon högt ca 7 minuter ur en vanlig kapitelbok också. Men det var alltså helt på vårt initiativ.
Fast jag tycker fortfarande att det är märkligt. Ja, det är en stor klass för så små barn men jag har över 30

. Din dotter tillhör ju de "lätta avvikarna" så att säga

. Barn som vill och har lätt för läsning är ju liksom inget "problem". Jag kan hålla med om om hon kan läsa den gemensamma historien för att t.ex. kunna delta i samtal m.m. om den, men det är ju en bagatell att ge henne svårare läsutmaningar när hon snabbt läst färdigt den gemensamma. Självklart ska hon få tuffare utmaningar.