• GullpuckotMe

Tappar naglar efter höstblåsor?

Hejsan. sedan 2 månader tillbaka har mina 2 döttrar 18månader gamla börjat tappa sina naglar! det blir som ett vitt/gult streck tvärsöver i mitten på naglen typ sen luckras den upp sedan tappar dom naglen. ena dottern har nu tappat 5 stycken. 3 fingernaglar och 2 tånaglar.

bvc har aldrig varit med om det förut!?

var hos läkaren idag och han visste inte vad det var men trodde det berodde på att dom hade höstblåsor en tid innan detta började o trodde blåsor hade satt sig under naglnar o långsamt gjort att dom lossnar?

men är det inte konstigt att bvc aldrig hört talas om detta förut? och att mina båda barn får det?

• Svar på tråden Tappar naglar efter höstblåsor?
  • GullpuckotMe

ingen som känner igen sig?

• lastchristmas

Jag känner igen det. Mina barn blev jättedåliga av höstblåsorna och sedan höll deras naglar på att ramla bort. Hemsk virussjukdom.

• GullpuckotMe
    lastchristmas skrev 2011-01-11 21:10:11 följande:
    Jag känner igen det. Mina barn blev jättedåliga av höstblåsorna och sedan höll deras naglar på att ramla bort. Hemsk virussjukdom.
    ja men dom började ju inte ramla av förens ngn månad efter blåsorna?
  • Flickan och kråkan
    GullpuckotMe skrev 2011-01-12 07:26:53 följande:
    ja men dom började ju inte ramla av förens ngn månad efter blåsorna?
    Mina barn blev också riktigt dåliga av höstblåsor däremot som ramlade inte naglarna av. Jag har däremot själv haft naglar som lossnat pga att jag spelat fortboll och fått skador i form av blosblåsor och liknande under tånaglarna. Det tar ganska lång tid innan naglarna lossnar efter en skada under, det är inte förrän huden under läkt ordentligt.
  • Maria1982

Jag har tre barn och bägge mina pojkar fick en massa blåsor runt munnen. Den lilla killen fick även i armhålor, insida lår och ovansida underarm. Efter en tid så började huden lossna från fötterna och nu släpper naglarna. Det är jäkligt läskigt!!! Enligt vår vårdcentral så skulle blåsorna vara "virus av herpestyp". Vår dotter har klarat sig helt från detta?!

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Maria3

Jag och min son hade höstblåsor för en månad sedan. För en vecka sedan började en nagel på min hand att luckras upp/släppa från roten. Det är gult/vitt. Igår märkte jag att nageln på lillfingret börjar se likadan ut. Tog en titt på sonens naglar och märkte att han hade likadant på två tånaglar. Fast på hans naglar såg det även ut som om någon hade skärt med en kniv genom nageln. Läskigt! Står inget om det på vårdguiden. Ska ringa vc nu och höra för säkerhets skull.

• Maria3

Hej igen.
    Läkaren på vårdcentralen hade aldrig hört talas om att tappa naglar efter höstblåsor men ändå så trodde han att det var orsaken!!! Vad ska man göra liksom, haha!  Han till och med googlade under besöket men fann inget.

• Maria1982

Jag googlade också som en blå...
    Mina grabbar hade ju sina blåsor utanpå kroppen, inget i munnen. Munnen brukar ju bli hårt åtgången annars.
    Sen fjällade minsteman under fötterna och naglarna sprack och trillade av....
    Läskigt!!

• NovasMamma08

Mina barn fick höstblåsor i våras och båda tappar naglarna. Sonen fick mest blåsor på fötterna, låren och händerna. 6-8 veckor efter att blåsorna hade försvunnit upptäckte vi gulvita "fläckar" på några av tånaglarna och han tappade några av naglarna på fingrarna. Idag har han fortfarande två lösa tånaglar som är på väg att lossna.  Min dotter klarade sig med bara några blåsor på fötterna och hon har tappat en tånagel.

Först blev jag orolig men barnens faster och kusin som också fick höstblåsor tappade också naglar så jag förstod att det berodde på blåsorna.

Det märkliga är att ingen verkar veta nåt om det här. När vi var på bvc med sonen (innan jag visste att det var höstblåsor) så trodde sköterskan att det var vattkoppor. Hon tyckte inte att det lät som det och att det var märkligt att han hade mest på benen men förstod inte vad det annars skulle vara. Hon nämnde inte ens höstblåsor. Tur att man kan googla :)

Svar på tråden Tappar naglar efter höstblåsor?