• GullpuckotMe

Tappar naglar efter höstblåsor?

Hejsan. sedan 2 månader tillbaka har mina 2 döttrar 18månader gamla börjat tappa sina naglar! det blir som ett vitt/gult streck tvärsöver i mitten på naglen typ sen luckras den upp sedan tappar dom naglen. ena dottern har nu tappat 5 stycken. 3 fingernaglar och 2 tånaglar.

bvc har aldrig varit med om det förut!?

var hos läkaren idag och han visste inte vad det var men trodde det berodde på att dom hade höstblåsor en tid innan detta började o trodde blåsor hade satt sig under naglnar o långsamt gjort att dom lossnar?

men är det inte konstigt att bvc aldrig hört talas om detta förut? och att mina båda barn får det?

• Svar på tråden Tappar naglar efter höstblåsor?
  • VitaVera

Sonen hade Höstblåsor för en dryg månad sedan och förra veckan trillade tre naglar av. Samma symptom som TS beskriver. Jag trodde han klämt fingrarna, men tyckte det var lite konstigt att han klämt båda händerna... :S

• Edner

Skönt att hitta denna tråd... Nu behöver jag inte va orolig över tappade naglar längre... Precis samma har hänt med min dotter och hon hade ghöstblåsor för ett par månader sedan...

• Aileen Allannah

Vi var hos barnläkaren idag i ett annat ärende, och då berättade jag om det här med tappade naglar. Han tackade för informationen och skulle titta närmare på det.

• LLE

Hej! Min son fick för ca 2 veckor hög feber & dagen efter kom det massor av prickar, mest på låren, händerna, kärlekshandtagen, lite runt munnen & på fötterna. Han hade även på magen med man såg "bara" vart prickarna satt, men de ploppade liksom inte upp. Jag trodde först det kunde vara vattenkoppor, men eftersom det fanns fler fall av höstblåsor på förskolan så trodde någon det kunde vara det. Men eftersom det blev så mycket prickar & att symptomen på vattenkoppor & höstblåsor är så lika i början så vart det svårt att veta vad det var. Det blev sen blåsor & första natten var hemsk då sonen knappt sov något för att det måste ha gjort så ont & kliat något fruktansvärt. På måndagen ringde jag vc då jag ville någon skulle konstatera vad det var, men de på vc visste inte säkert. De sa inte höstblåsor & inte vattenkoppor...eller kanske var det höstblåsor på händerna & runt munnen , men resten kunde vara något annat. Vi fick en tid till läkaren som oxå blev osäker & ville gå & läsa i sina böcker. När han kom tillbaka sa han att han trodde det var vattenkoppor, men skickade oss vidare till barnkliniken. Där tog de prover & tittade på sonen, men han sa att det inte var höstblåsor & inte vattenkoppor utan ett virus. Vi åkte hem & dagen efter ringde läkaren & kollade hur det var med sonen, mycket bra läkare!!! :) på fredagen fick vi komma på återbesök & nu var prickarna på väg bort. Vi fick en salva mot prickarna att smörja med & efter att de tagit blod & halsprov ( blivit rejält förkyld & fått hosta dagarna innan återbesöket) så fick vi även penicillin då det visade sig att han hade halsfluss! Nu är det så att jag hela tiden varit tveksam till att det är virus då många barn på förskolan har höstblåsor , men samtidigt vill man ju lita på läkaren. Men nu är det så att sonen har börjat tappa skin på fingertoppar & tåtoppar. Detta har jag ju läst mig till att man kan göra vid just höstblåsor , så det är ju mets troligt det han har haft ( i alla fall på händer , fötter & mun) . Får se om han kommer tappa naglarna oxå... Läkaren kommer ringa nästa vecka och då ska jag tala om det här & det ska bli spännande att se vad han säger då! ;)

• Höstblasor

Hej, jag är 14 år och jag hade höstblåsor för knappt en månad sedan, nu märker jag att mina naglar faller av. Det är som att nageln tar ett stop och det 'ruttnar' längst ner, vid nagelbanden.

Jag testade att klippa bort det 'ruttna' och det slutade med att jag klippte bort halva nageln (ned ifrån och upp)

Men jag kan inte se hud under, det är som ett tunt lager nagel, det är väldigt mjukt iallafall.

Men jag har hört att man inte ska pilla med det för mycket så det inte blir infekterat.

Men, min nagel är tjock och ser alldeles frisk ut. Det ända jag märkte, 2 kvällar innan dom började lossna är att min nagel var gul. Jag gissade på att det var missfärgat från nagellack men nu är jag osäker!

Min nagel har inte lossnat på alla ställen, bara vid nagelbanden, vilket gör det väldigt ont att försöka dra av, så jag tycker att man ska låta nageln ramla av naturligt.

Ett tips är att trycka bak nagelbanden och kolla om nageln slutar där, för att veta om man har några lösa naglar!

• Annichen

Min två tonåringar 17, 14 tappar också naglar nu, ca 2 mån efter höstblåsor. 17-åringen hade inte ens blåsor på fötter och händer.

• Lo1945

Hej googlade precis på naglar som lossnar på barn och fick upp denna tråd. Precis det du beskriver är jag med om nu med min treåriga dotter. Är jätteorolig eftersom min dotter har tappat sina naglar på detta sätt i ca 6 månader. Även min dotter har haft höstblåser men det var ca 4 månader efter att hennes naglar börjat lossna. Snälla kan någon hjälpa mig, detta kan omöjligt vara normalt! Varken BVC eller läkare vet vad detta kan bero på.

Mvh Lo

• soundtrack

Min dotter började tappa naglar i höstas, hon var då drygt 2 år gammal. Tror hon tappade på både fingrar och tår, inte alla men ganska många. När en nagel hade lossnat så tappade hon inte samma sen igen.

VC var ganska förbryllade här också, hade inte sett nått liknande. I dotterns fall berodde det inte på höstblåsor, för det jagade hon ett helt år tidigare. Däremot hade hon haft vattkoppor tidigare under sommaren och det var enda förklaringen läkaren på VC kunde komma på. Hon hittade en artikel i någon utländsk medicinsk facktidning som beskrev ett par fall där barn efter vattkoppsinfektion tappade naglarna.

Dottern var i alla fall opåverkad av detta och har inte tappt några fler naglar sen dess. Och de nya som växte ut är helt normala.

• WawaW

Vår son gick igenom samma sak för nåt år sedan. Först höstblåsor sen tappade han naglar. Läskigt symptom när man inte visste vad det var, men det gick över av sig själv.

• Sandra1336

Min dotter som snart är 3 år hade oxå höstblåsor för 1 månad sen, o för några dagar sedan så märkte vi att på halva tummnaglarna så "flagnades" naglen bort och det va redan en ny nagel under. Såg att det började bli likadant på en nagel till nu. Även min syster hade höstblåsor för 1 månad sen, och 2 av hennes tånaglar ramlade oxå bort för någon dag sen.

Svar på tråden Tappar naglar efter höstblåsor?