Hej! Min son fick för ca 2 veckor hög feber & dagen efter kom det massor av prickar, mest på låren, händerna, kärlekshandtagen, lite runt munnen & på fötterna. Han hade även på magen med man såg "bara" vart prickarna satt, men de ploppade liksom inte upp. Jag trodde först det kunde vara vattenkoppor, men eftersom det fanns fler fall av höstblåsor på förskolan så trodde någon det kunde vara det. Men eftersom det blev så mycket prickar & att symptomen på vattenkoppor & höstblåsor är så lika i början så vart det svårt att veta vad det var. Det blev sen blåsor & första natten var hemsk då sonen knappt sov något för att det måste ha gjort så ont & kliat något fruktansvärt. På måndagen ringde jag vc då jag ville någon skulle konstatera vad det var, men de på vc visste inte säkert. De sa inte höstblåsor & inte vattenkoppor...eller kanske var det höstblåsor på händerna & runt munnen , men resten kunde vara något annat. Vi fick en tid till läkaren som oxå blev osäker & ville gå & läsa i sina böcker. När han kom tillbaka sa han att han trodde det var vattenkoppor, men skickade oss vidare till barnkliniken. Där tog de prover & tittade på sonen, men han sa att det inte var höstblåsor & inte vattenkoppor utan ett virus. Vi åkte hem & dagen efter ringde läkaren & kollade hur det var med sonen, mycket bra läkare!!! :) på fredagen fick vi komma på återbesök & nu var prickarna på väg bort. Vi fick en salva mot prickarna att smörja med & efter att de tagit blod & halsprov ( blivit rejält förkyld & fått hosta dagarna innan återbesöket) så fick vi även penicillin då det visade sig att han hade halsfluss! Nu är det så att jag hela tiden varit tveksam till att det är virus då många barn på förskolan har höstblåsor , men samtidigt vill man ju lita på läkaren. Men nu är det så att sonen har börjat tappa skin på fingertoppar & tåtoppar. Detta har jag ju läst mig till att man kan göra vid just höstblåsor , så det är ju mets troligt det han har haft ( i alla fall på händer , fötter & mun) . Får se om han kommer tappa naglarna oxå... Läkaren kommer ringa nästa vecka och då ska jag tala om det här & det ska bli spännande att se vad han säger då! ;)