• maddelu

ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!

Fick buksmärtor för ca 1 v sedan. Trodde först det berodde på trög mage ( är gravid) . Men när det började komma i anfall, rejäla anfall, och det bara gjorde om på höger sida under revbenen och strålade ut mot ryggen räknade jag bort "trögmage".(+ att jag får gå på toa som jag ska ) Har varit in på akuten 3 svängar inom loppet av 4 dagar. Dom har räknat bort blindtarmen, gallsten och njursten. Både läkarna och jag var inne på gallstensanfall innan jag fick göra ultraljud, och det blev uteslutet så dom inte hittade några stenar.
    Det senaste budet är "gastrit" som läkaren uttryckte sig. Hon skickade hem mig med Omeprazol 1 tablett 2 gånger dagligen. När jag googlar på gastrit förstår jag att det är ett samlingsnamn på magbevär. Så jag har börjat säga att jag har "magkatarr", undra om jag säger rätt då!? Jag trodde däremot inte att man kunde ha SÅ här ont av magkatarr. Kan tycka att medicinen hjälper, åsså försöker jag äta något när jag känner att smärtan kommer, så blir det aldrig ett rejält anfall....

Hur har magkatarr/magsår kännt för er?

Erfaranheter???!
    Råd?
    tips?

• Svar på tråden ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!
  • Amazina

Krampsmärta i intervall på höger sida av övre buken, utstrålande mot ryggen låter absolut som gallsten eller njursten. Hoppas det var en duktig radiolog!
    Är du stressad? Har du magsyraöverproduktion med sura uppstötningar framför allt i liggande? Gör det ont när du trycker över magen (i mitten där revbenen går ihop och ut mot vänster sida av buken)?, Har du svart? Får du ont efter att du har ätit viss mat?

Magkatarr kan säkert göra asont, men jag har hittills aldrig träffat någon patient som har haft uttalad krampsmärta på höger sida... Snarare som en kniv, svidande mitt i magen med illamående.

Krya på dig!

• maddelu

Inte ont när man trycker,klämmer nånstans. Har endel uppstötningar , men inte mycke. Hellre att jag känner mig "rapig". Kan inte tycka att anfallen kommer just efter måltid (som det är vid gallsten) däremot hjälper det att äta något när anfallen kommer. Anfallen kan komma närsomhelst. Men på natten har dom alltid kommit, minst 3 gånger. Det lättar om jag kliver upp och går. Jadu, vettetusan...hoppas bara jag blir frisk!

• Amazina
    maddelu skrev 2011-01-11 21:26:04 följande:
    Inte ont när man trycker,klämmer nånstans. Har endel uppstötningar , men inte mycke. Hellre att jag känner mig "rapig". Kan inte tycka att anfallen kommer just efter måltid (som det är vid gallsten) däremot hjälper det att äta något när anfallen kommer. Anfallen kan komma närsomhelst. Men på natten har dom alltid kommit, minst 3 gånger. Det lättar om jag kliver upp och går. Jadu, vettetusan...hoppas bara jag blir frisk!
    Ja, det kan ju vara gastrit då... Skippa kaffe, alkohol, stark mat och köp även hem alucolgel/novalucid at ha om du skulle få ont eller sura uppstötningar trots din medicinering.
  • DrFlygplan

Amazonas; det du beskriver i ditt första inlägg (magsyran och ont mellan revbenen) vad menar du att det kan bero på?

• Amazina
    DrFlygplan skrev 2011-01-11 21:33:29 följande:
    Amazonas; det du beskriver i ditt första inlägg (magsyran och ont mellan revbenen) vad menar du att det kan bero på?
    Jag försöker få fram om besvären kommer från magsäcken.Varför undrar du? Tyckte du det lät konstigt?
  • maddelu

Ok, men brukar gastrit kunna göra så här himla ont? Och gastrit vad betyder det egentligen?

Tack!

• Amazina
    maddelu skrev 2011-01-11 21:40:06 följande:
    Ok, men brukar gastrit kunna göra så här himla ont? Och gastrit vad betyder det egentligen?

Tack!
    Det kan nog vara väldigt individuellt och beroende på vad du har. Är magslemhinnan riktigt inflammerad och irriterad kan det ju göra grisont jämfört med bara lite svid. Att bestämma hur illa det är kan man egentligen bara göra med gastroskopi och det är rätt onödigt så länge du inte har "värre besvär" än att de går att behandla med enkla medel och du inte blöder. Gastrir eller magkatarr är just när magslemhinnan blir inflammerad.

Hoppas du mår bättre snart och att medicinerna funkar. Då vet du ju i alla fall vad du drabbats av!
  • maddelu

Jaha ok. Tack för infon :) jo jag hoppas oxå att dom hittat rätt nu, å att medicinerna ska hjälpa :) fick dexofen + 2 panodil 4 gr dagl. mot smärtorna, det hjälpte inget. Men nu tar jag inte dom bara omeprazol...
    ( får jag fråga om du e sjukvårdspersonal eller bara har erfarenhet? )

• Amazina

Jag är spec.sjuksköterska och jobbar på akuten sedan 10 år. Men jag är nog egentligen duktigare på hjärtan än bukar...

Svar på tråden ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!