• maddelu

ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!

Fick buksmärtor för ca 1 v sedan. Trodde först det berodde på trög mage ( är gravid) . Men när det började komma i anfall, rejäla anfall, och det bara gjorde om på höger sida under revbenen och strålade ut mot ryggen räknade jag bort "trögmage".(+ att jag får gå på toa som jag ska ) Har varit in på akuten 3 svängar inom loppet av 4 dagar. Dom har räknat bort blindtarmen, gallsten och njursten. Både läkarna och jag var inne på gallstensanfall innan jag fick göra ultraljud, och det blev uteslutet så dom inte hittade några stenar.
    Det senaste budet är "gastrit" som läkaren uttryckte sig. Hon skickade hem mig med Omeprazol 1 tablett 2 gånger dagligen. När jag googlar på gastrit förstår jag att det är ett samlingsnamn på magbevär. Så jag har börjat säga att jag har "magkatarr", undra om jag säger rätt då!? Jag trodde däremot inte att man kunde ha SÅ här ont av magkatarr. Kan tycka att medicinen hjälper, åsså försöker jag äta något när jag känner att smärtan kommer, så blir det aldrig ett rejält anfall....

Hur har magkatarr/magsår kännt för er?

Erfaranheter???!
    Råd?
    tips?

• Svar på tråden ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!
  • SingelMamman

Jag har haft magkatarr (som det ju inte heter längre men alla vet vad man pratar om med det ordet)till och från i över tjugo år och när jag får mina värsta attacker blir jag hjälpt av Omeprazol, Pro-Viva (startar dagen med ett stort glas), A-fil med vetediet -  inte det godaste men väldigt effektivt! Skippa att äta gröna äpplen, stekt och kryddad mat, mjölk, alkohol samt stressa ner. 

• maddelu
    SingelMamman skrev 2011-01-12 11:21:54 följande:
    Jag har haft magkatarr (som det ju inte heter längre men alla vet vad man pratar om med det ordet)till och från i över tjugo år och när jag får mina värsta attacker blir jag hjälpt av Omeprazol, Pro-Viva (startar dagen med ett stort glas), A-fil med vetediet -  inte det godaste men väldigt effektivt! Skippa att äta gröna äpplen, stekt och kryddad mat, mjölk, alkohol samt stressa ner. 
    tack för tipsen! men "mjölk", är det obra för magen? jag tycker du brukar kunna hjälpa när jag får mina anfall, men det kasnke är induviduellt?!
  • DrFlygplan

Amazonas; Nej, det lät inte underligt det lät bara som det jag har fått nu på senaste så blev lite nyfiken ;)

• cherrycupecake83

min magkatarr brukar alltid vara olika, oftast känns det som man har "håll" ont i nedre delen av magen typ tarmarna, kan få magknip så man fryser på hela kroppen, ibland hård i bland lös i magen (förlåt), illamående eller ständigt sugen på något... iaf jättejobbigt!!

tips är att äta arlas cultura yoghurt naturell... 2tallrikar om dagen samtidigt som du äter magtabletterna, den hjälper magen att komma i balans. Tänka på att inte äta så mycket stekt och stark mat den första tiden. Bara snäll mat...

• Sandylol

Första gångerna jag kände av min magkatarr fick jag så ont att jag inte kunde röra mig och låg och grät. Det enda som hjälpte mig var just mjölk-produkter (laktosfria då jag är laktosintolerant). Fick sluta dricka kaffe, äta stark mat och stressa så blev det mycket bättre.

• mangeb

Knepigt fall. Vi kan börja med medicinerna. Smärtorna du känner verkar ju härröra till magsyran. Varför då äta Panocod? Du äter Omeprazol (Losec), den kan du ju lämna tillbaka och be om Esomeprazol (Nexium). Dessutom skall du äska Loperamid samt Dimetikon. Har du konvulsioner skall du nog ta Egazil istället.

Vid, under samt efter havandeskap kan kroppen framkalla många diffusa symtom. Tror ingen läkare klarar sätta fingret på det här. Har du otur har graviditeten triggat igång en IBS eller än värre Chrons sjukdom.

Nu ligger jag ju som vanligt två år efter adressatens utsaga. Har du alltjämt problem så rek. jag att följa medicinråden ovan. Novalu-col/zid är enbart för lättare fall. Har man förstoppning kan man få utsot, men jag tvivlar på att det renderar i vomeringar.

Sen kvarstår en sak - fibrer. Ät fibertabletter eller annat med mycket fiber. Men i tablettform suger det upp mycket av kroppsvätska. Gallsten, liksom falsk gallsten renderar liggande i fosterställning. Då får du pröva äta mindre mängd fett. Har detta blivit kroniskt, kan det ta tre år innan du finner på rätt lisa.

Stress? Nej, visst kan stress orsaka en del symptom, men inte i så hög grad vars du lider av. Men det gäller att tänka på vad du intar. Minns också - har du ätit protonpumpshämmare en längre tid, blir det svårt att sluta med dem. Yttermera: det kan vara en signal från kroppen att något inte stämmer. Kontrollera allt som går med blodprov, vilket jag är tvungen att ana du redan gjort. I annat fall får du byta läkare. Pass på också veneriska sjukdomar. Du bar på ett embryo som skulle komma frisk ut, kanske krävde kroppen något ifrån dig för att så skulle ske, vilket också kan vara en anledning.          

• mirrebusan

Ser att det är en gammal tråd men svarar ändå. Min magkatarr är mer på höger sida, känns som lättare gallstens anfall. En annan sak som jag haft nät smärtan varr så är leverpåverkan.

• Mejeriansvarig

Har haft magsår och har relativt ofta magkatarr. För mig hjälper inga av tabletterna man får, iaf inte under längre tid. Jag tar ett glas vatten med bikarbonat. Det hjälper mig direkt på stört. Så ja kan rekommendera att testa iaf. Det kan ju vara helicobakter eller hur de stavas. Det är väl de bakterier som ger magkatarr?! (inte säker)

Hoppas det löser sig iaf..

• jenjenfig

Jag har haft både magkattarr/magsår i flera år (6år) innan jag fick hjälp. Svullen mage, dålig mage, kramer, ont mellan revbenen, illamående osv.
    Be dem ta ett blodprov för "Helicobacter Pylori" Det var det jag hade och fick en trippelkur med tre olika antibiotika som ska ta bort bakterien (Helicobacter Pylori) Det är den bakterien som ligger i magsäcken som framkallar magsår/magkattarr. Googla så får du mer information :)

• maddelu

Denna gamla tråd har fått liv igen! Blev några fler svängar in på akuten med jätteont i magen... Ett par inläggningar också. Det konstaterades gallsten och ca 6 månader efter att dottern föddes fick jag operera bort gallblåsan ... Gastrit, pyttsan!!! ????

• JennaL

jenjenfig får jag fråga dig en sak, när du hade tagit klar dina antibiotika tabletter hjälpte det efter åt? Jag hade också bakterier i magen som heter Helicobacter Pylori och tog mina sista antibiotika tabletter i tisdag-onsdags men kan fortfarande ha lite ont i magen och magsäcken med illamående och rygg ont? Hur var det för dig hade du besvären kvar som försvann ett tag efter eller?

Svar på tråden ni med gastrit / magkatarr / magsår, se hit!!!