Inlägg från: Sciarlotta |Visa alla inlägg
  • Sciarlotta

Räddningstjänsten bröt sig in, vem betalar för skadorna?

Kort version: Tre män gick genom isen, de tog sig upp *tack och lov* och i väntan på ambulans och räddningstjänst bröt de sig in i en stuga för att värma sig. Räddningstjänsten i sin tur var tvungen forcera en låst vägbom för att ta sig fram till stugan.
    Men vem ska stå för skadorna? Stugägarens försäkringsbolag vet inte, de ska återkomma..
    Vad tror ni? Det finns ju tre parter i den här historien, men stugägaren borde väl inte behöva betala nåt?

• Svar på tråden Räddningstjänsten bröt sig in, vem betalar för skadorna?
  • Sciarlotta

Erkännandet är det nog inga problem med, de blev ju hämtade i stugan av ambulansen. Räddningstjänstchefen ringde till stugägaren och berättade vad som hade hänt. Jag tycker frågan är rätt så intressant, vilken typ av försäkring (och vems) går sånt här på? Ersätter räddningstjänst, polis m.m. skador som de gör under en utryckning? Eller går det på de tre männen liv/hemförsäkringar? Jag tycker ju verkligen inte att stugägaren ens ska stå för självrisken på sin stugförsäkring.

• Sciarlotta

Bisquit: Två av tre tog sig till stugan, tillståndet för den som inte gjorde det är tyvärr kritiskt. Att nöden inte har något lag det håller jag helt och hållet med om. Det var ju bara synd att de slog sönder den största glasrutan de kunde hitta. Men det hade ju kunnat vara mycket värre.

• Sciarlotta

Det var tydligen räddningstjänsten som bröt sig in, inte de två männen.
    Försäkringsbolaget säger så här: Stugägaren får själv stå för förlorad arbetsinkomst för att städa upp och ta dit en glasmästare m.m., sen får stugägaren skicka krav till kommunen för ersättning. Man får ju hoppas på en smidig lösning från kommunen/räddningstjänstens sida.

• Sciarlotta

Jo, jag har fullt förstående för att de bröt sig in, det räddade troligt livet på minst en av dem. I det stora hela så är det inte så farligt att städa upp. MEN räddningstjänsten har gjort flera blundrar och betett sig rent ut sagt underligt kring detta, det är det som orsakar en stor irritation hos de drabbade.

Svar på tråden Räddningstjänsten bröt sig in, vem betalar för skadorna?