Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Planering

Vad ska ni har för psalmer o sånger?

När vår dotter döptes så hade jag gjort ett enkelt bildspel med henne som stod på datorn så de som ville kolla gick dit o tittade.

Sen gjorde vi något som var kul, på baksidan av dopprogramet (för kyrkan) skrev vi dotterns alla namn och varöfr vi valt dem.

• Pigelinen
    nettanangel skrev 2011-01-13 18:15:43 följande:
    Tips till dukningen är att vika servetterna som en skjorta och lägga på tallrikarna.. jätte snyggt, finns en mkt bra förklaring på www.dopguiden.se under länken "dukning".
    I mitt galleri under DOPET har jag blider från dotterns dop, allt från inbjudningarna, dopprogramen, servettbrytning (vi vek hjärtan), tackkort... mm

Väntar nu andra barnet (BF 30/1) o vi köpte hus nu i höstas så vi har redan nörjat prata om dopet. Denna gång vill vi ha ett trädgårdsdop här i vårt nya hem. Vi bor precis vid Vättern och tänkte att ta vatten från sjön. Sen ska vi plantera två träd, ett för det barnet som vi har dopet för och så ska vår dotter som redan är döt få planera sitt träd. Tänkte att det kunde vara ett roligt minne från dopet.
  • Pigelinen
    Nyfso skrev 2011-01-14 09:35:49 följande:

Solisten ska sjunga välkommen till jorden och älskade barn

Psalmer. Du vet väl om att du är värdefull, Lilla liv och Gud som haver.

Ska trycka lillans namn o datum på rosa servetter så jag ska inte vika dem har tittat på vikningar o de är fina men väljer att trycka.
    Ska ha en bok som gästerna ska få skriva en liten hälsning i där ska jag även klistra in bilder på doppresenter och inbjudan o agenda

Grymt sa grisen: Fint att plantera träd. Vi bor i lgh så tyvärr går inte det

Älskar att planera dop så jag är gärna kvar här även om vi har LÅNG tid kvar...

Min dotter fick en trälåda av sin fadder som är igenspikad med texten öppnas på hennes 20års dag. Fadderns man (min svåger) är mycket kunnig vinkännare så jag tror att det är något fint lagringsvin. Tycker att det var riktigt kul grej. Känns bara konstigt hur vi ska göra med nästa barn, hoppas att även den får en trälåda i doppresent så att de har varsin sen.

Vi tryckte också namn o datum på servetten, men det syns då vi bara vek hjärtan.
  • Pigelinen
    nettanangel skrev 2011-01-17 12:33:50 följande:
    En fråga om planeringen, hur lång tid ska/bör ett dop ta, inräknat med cermonin, presentöppning och fika?? 3 timmar eller  mer eller mindre?? Ska man skriva på inbjudan mellan vilka tider man tänkt sig??
    nä vi skrev bara starttid.

Cermonin beror ju på om de är under en vanlig gudstjänst el bara dopet. Hur många låtar osv. När vår dotter döptes så tog det kanske 40min sen skulle vi till församlingshemmet. Tiden där är ju beroende på hur man har det. Våra familjer träffas inte så ofta så de hade väldigt trevligt och pratade massa med varandra. Vi valde dessutoma tt först bjuda på paj och sallad sen kaffe o tårta. Kör man bara kaffe o tårta så går det ju snabbare. Sen är det ju väldigt olika om man öppnar presenterna el ej. De sista hos oss stannade länge och hjälpte till att diska och städa undan.
  • Pigelinen
    Nyfso skrev 2011-01-18 09:20:22 följande:
    Nu har jag hittat rosa matservetter, fanns inte enfärgade kaffeservetter så det fick bli rosa med blommor på.
    Ska idag lämna in servetterna för tryck och sedan lämna in foton för framkallning som ska bli bordsdekoration.
    Har köpt en söt bok som jag ska skriva lite i och sedan ska gästern få skriva en hälsning och sedan ska jag klistra in bild på den present som gästerna gav.
    Har pratat med en kompis son som ska filma och fota både i kyrkan och på fresten.
    Ska skriva ut och kopiera agendan nästa vecka.
    Maten är beställd och faddrarna tillfrågade. Har beställt tårta från en tjej som göra lite extra speciella tårtor.

Hmmm undra om jag glömt något.
    tror jag inte ... du verkar ha full koll.. Mycket mer avancerat än när vår dotter döptes

Sist gjorde mamma maten och jag beställde tårta denna gång ska jag göra allt själv. Började med tårtor för några år sedan så nu vill jag göra till dopet också.
    Vi kommer ju inte ha dop än på ett tag utan i maj/juni så vi ska ha färskpotatis och ugnsbakad lax (har en kompis som fiskar MASSA lax) och så en god romsås till och sallad. Så det mesta sköter ju sig själv
  • Pigelinen
    KattenMia skrev 2011-01-27 14:44:19 följande:
    Hur tidigt ska man skicka ut dopinbjudningar?
    beror helt på när man ska ha troro jag.
    Är det en speciell helg så kan man ju behöva skicka ut i god tid. Annars räcker väl några veckor tycker jag.
    Vårt barn är inte ännu fött men svärfar ska fira sin 60 årsdag i maj och vi har väldigt många långväga på den släkten så i samband med att han ska skicka ut inbjudan till sin fest (om ett tag) så kommer vi tala om att vi kör dop samma helg.
  • Pigelinen
    KattenMia skrev 2011-01-27 15:13:35 följande:
    Okej. Vi ska ju inte ha förens maj, så än kanske det är tidigt. Kommer nog förvarna iallafall eftersom jag vet att vissa jobbar helg. Annars kanske 1-2 månader är bra tidpunkt för inbjudningar?
    Gäller att börja i tid, speciellt med inbjudningarna eftersom jag gör dom själv. Tar ju som bekant tid när man vill mysa med en nykläckt bebis =)
    jag har kvar mallen sen dottern döptes och tänkte använda den, dels för att binda sammans dem men också för att spara tid

Maj o juni har många mycket om sig, konfirmationer, studenter, bröllop osv... vi har superfullt både maj o juni, vi kommer ha den 29/5, ända som passar oss då vår närmaste familj är hemma. Och då svärfar har sin fest så de som bor längst bort inte behöver resa två helger på kort tid.

Kul med flera än jag som planerar i god tid.

Dock vet vi inte namn än eftersom Pyret inte behagat titta ut än och vi vet inte kön el något, men ajghoppasa tt den kommer snart!!!
  • Pigelinen
    KattenMia skrev 2011-01-27 16:42:57 följande:
    Smidigt för er att ta det samtidigt som ett annat kalas. Våran lille har ju redan tittat ut så bebisen har vi redan =P
    blir ju enklast, men det blir två olika kalas, svärfar på lördagen och dop på söndagen.

Från början hade jag tänkt fixa den mesta mat o tårta själv men nu eftersom vi har svärfars fest dagen innan så kommer vi köpa tårta och maten blir nog hemlagad pastasallad m kyckling och så ska vi fråga vår granne om hon vill baka bröd mot ersättning, hon bakar UNDERBART bröd!!!
  • Pigelinen

Måste fråga vad ni tycker om följande låtar till dopet...

Välkomen hem av Sonja Alden

Kärleksvisan av Sarah Down finer (el hur hon stavas)

En helt ny värld av Peter Jöback

Psalmer
    Tryggare kan ingen vara
    Du vet väl om att du är värdefull

• Pigelinen
    Lillaliten skrev 2011-01-31 09:19:24 följande:
    Ingen som har förslag på fina inbjudningskort? Såg att hos extrafilm kunde man göra egna! Någon ned erfarenhet? :)
    jag gjorde egna sist o planerar att göra så igen, har bild på sid 2 i mitt galleri under DOPET.. Har kvar mallen i datorn så jag kommer bara byta ut.

Det som inte är med på bilderna är att på framsidan stämplade jag ett hjärta och så rundklippte jag hörnen.
  • Pigelinen

Nu har vi bokat datum till vårt dop, i MYCKET god tid men svärfar fyller 60år så vi har bestämt att ta det samma helg som han ska firas då vi har många resande släktingar. Så söndagen den 29e maj blir det. Tanken är att ha det vid 14 tiden, men vi får se om kyrkan är ledig samt präst. Känns lite tidigt att ringa redan...

Ska försöka boka solist snart dock, för oss är det viktigt med mycket musik på ett barndop. På dotterns dop hade vi tre underbara ungdomar som sjöng och spelade. Vet dock att en av dem är utomlands...

Svar på tråden Planering