musli skrev 2011-01-12 22:57:00 följande:
Fast... Vill du jäsa dem över dagen istället då? Grejen med kalljäst är ju att jäsningen sker i kyla under flera timmars tid och jästen är minimal i mängd...
Jag nattjäser mina, fast jag gör ju med Levain, en surdeg av vete...
Men det går ju med vilket bullrecept som helst antar jag. Använd bara yttepyttelite jäst i degen och jäs länge i kyla.
Typ kanske 5 - 10 gram jäst.
Svårt att säga när man inte bakar bullar med jäst i...
Kolla med MBert tror jag det är som brukar ha bra svar på all bakning.

Precis. Det går med vilket recept man vill. Vad man ska tänka på, förutom att man använder kall degvätska, är att använda färsk jäst och att ta MAX hälften av jästmängden. Ju längre tid det ska jäsa desto mindre mängd jäst. Det beror också på hur kallt man sätter det. Ju varmare desto snabbare jäser det och mindre mängd behövs.
Jag har ett recept på kalljästa morgonfrallor som jag tycker är goda och funkar bra. Det är baserat på mjölk och vetemjöl (liknar klassiska frallor) men det går givetvis att använda vatten och grövre mjöl (källarfrallor)också. Man behöver förstås inte ha ägg i. Vill man fästa frön på annat sätt så kan man spruta vatten på och doppa frallorna i fröer.
Kalljästa morgonfrallor
8-12 bullar.
Snabbt, enkelt och framförallt goda klassiska frallor.
Ingredienser
25 g jäst
3 dl kall mjölk
2 msk olja
½ tsk salt
½ msk strösocker
½ ägg
7-8 dl vetemjöl
½ ägg
vallmofrön
Gör så här
Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg.
Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer).
Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.