• vivi85

Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!

Satt och kollade på blocket precis, och priserna för småblandraser är ju hutlösa.. 8000-9000 är inte ovanligt att de kostar, enligt mitt tycke är alldelles för dyrt! Ok, det är djur och jättesöta MEN när man också ser hur många renrasiga med stamtavla det finns i nästan samma prisklass och lägre så undrar man ju. Har sett på blocket att många har satt ned priset på Skk reggade hundar nu efter jul, vilket inte är så konstigt... Men hur kan man begära dessa summor för blandraser bara för att de är SMÅ?

• Svar på tråden Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!
  • Hannah76

För att de är populära?

Hur som så avgör väl inte priset när man ska köpa en hund?

• hmcc

Så länge det finns folk som inte förstår vad dom betalar för så kommer dom alltid produceras och säljas för jättesummor.

Vet folk som föder upp enbart för att tjäna pengar och blandar hejvilt.

• Mrs Statham

Utbud och efterfrågan...
    Så länge det finns tillräckligt med folk som är villiga att betala så mycket så kommer priset att förbli så högt 

• vivi85
    Hannah76 skrev 2011-01-12 21:56:18 följande:
    För att de är populära?

Hur som så avgör väl inte priset när man ska köpa en hund?
    Populära? Nä absolut inte, priset avgör inte och inte heller när man säljer hundar. Alltså det är ju bara för att tjäna pengar som dessa föder upp valpar, som det redan finns hur många som helst utav. tiitta bara på alla chichauor eller hur de stavas. För kom inte och säg att det är "intresset" som styr när man väljer att sätta 9000krper valp. Alltså får hunden 4 valpar är det 36 000 kr - alla omkostnadeter.
    2000kr är vaccin och vet.
    avmaskning
    mat
    osv.s
    Det blir iaf en vinst på 30 000kr på detta intresse.
  • dezibel

Det konstiga är hur man väljer att betala lika mycket för en blandras som för en renras?!! Det känns som marknaden är mättad om man kollar på hur många valpar som är kvar fast dom är 4-5 månader, hur många som rear ut valpar mm och ändå fortsätter folk avla. Så ogenomtänkt!

• vivi85

Men jag tycker inte att det är klokt! varför väljer man inte ist en valp från hälsotestade föräldrar, där man kan kontrollera i fler led bakåt? Desutom så vet man ju på ungefär vad man får... Inget fel i blandraser har själv två hemma.. :) Och en renras med stam..
    Får våra blandraser betalde vi:
    Nakentiken: 5000kr
    Jakttaxen som då var 5mån: 2000. Som är en riktigt duktig jakthund nu.

jaja, bara jag som tycker detta är konstigt..:) men det är för dyrt!

• Hannah76
    vivi85 skrev 2011-01-12 22:17:14 följande:
    Populära? Nä absolut inte, priset avgör inte och inte heller när man säljer hundar. Alltså det är ju bara för att tjäna pengar som dessa föder upp valpar, som det redan finns hur många som helst utav. tiitta bara på alla chichauor eller hur de stavas. För kom inte och säg att det är "intresset" som styr när man väljer att sätta 9000krper valp. Alltså får hunden 4 valpar är det 36 000 kr - alla omkostnadeter.
    2000kr är vaccin och vet.
    avmaskning
    mat
    osv.s
    Det blir iaf en vinst på 30 000kr på detta intresse.
    Vad beror det på då menar du?
  • vivi85
    dezibel skrev 2011-01-12 22:17:44 följande:
    Det konstiga är hur man väljer att betala lika mycket för en blandras som för en renras?!! Det känns som marknaden är mättad om man kollar på hur många valpar som är kvar fast dom är 4-5 månader, hur många som rear ut valpar mm och ändå fortsätter folk avla. Så ogenomtänkt!
    Ja, det är det jag menar!! Finns ju hur mkt som helst, är ju bara vraka och välja! Ändå så fortsätter folk med sina sk. intressen (läs tjäna pengar) att föda upp massa söta små valpar!
  • vivi85
    Hannah76 skrev 2011-01-12 22:20:26 följande:
    Vad beror det på då menar du?
    Förlåt.. haha, tänkte så galet. Det är väl klart att det är för att de är populära.. Flört
    Men samtidigt så kan man ju tänka att det ska vara så att man köper en blandras för att man inte har råd med en renras... :P
  • hmcc
    vivi85 skrev 2011-01-12 22:19:47 följande:
    Men jag tycker inte att det är klokt! varför väljer man inte ist en valp från hälsotestade föräldrar, där man kan kontrollera i fler led bakåt? Desutom så vet man ju på ungefär vad man får... Inget fel i blandraser har själv två hemma.. :) Och en renras med stam..
    Får våra blandraser betalde vi:
    Nakentiken: 5000kr
    Jakttaxen som då var 5mån: 2000. Som är en riktigt duktig jakthund nu.

jaja, bara jag som tycker detta är konstigt..:) men det är för dyrt!
    5000 är också dyrt för en blandras.
Svar på tråden Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!