• vivi85

Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!

Satt och kollade på blocket precis, och priserna för småblandraser är ju hutlösa.. 8000-9000 är inte ovanligt att de kostar, enligt mitt tycke är alldelles för dyrt! Ok, det är djur och jättesöta MEN när man också ser hur många renrasiga med stamtavla det finns i nästan samma prisklass och lägre så undrar man ju. Har sett på blocket att många har satt ned priset på Skk reggade hundar nu efter jul, vilket inte är så konstigt... Men hur kan man begära dessa summor för blandraser bara för att de är SMÅ?

• Svar på tråden Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!
  • Zaria

Fast kanske hellre det än att blandrashundar blir som huskatter dvs i stort sett sk'nks bort till höger och vänster.

• lennartsdotter

Tja, halva priset jämfört med vissa rasrena hundar... knappast orimligt. Hundpriserna har stigit förbannat mycket. De jag känner som köpt hund det senaste året har betalat 12000-18000 kr för sina hundar. Jag förstår att uppfödare är beredd att betala de summorna för bra avelsmaterial, men vanligt folk som vill ha en trevlig sällskapshund (jepp, de jag känner har uteslutande köpt små hundar som främst är just "bara" sällskapshundar). Tro fasen att en del hellre lägger 8000 kr på "75% av det de verkligen ville ha".

• SoStylish
    Zaria skrev 2011-01-13 10:23:36 följande:

Fast kanske hellre det än att blandrashundar blir som huskatter dvs i stort sett sk'nks bort till höger och vänster.

Eller så slutar folk att mixa raser hejvilt! Det vore väl mycket bättre!
  • Lappen

vi köpte en border colli/ australisk kelpie för 6000. Men då vet vi vad vi får. bra föräldrar och allt kollat. Och försäkring om man skulle upptäcka fel första året.

• Zaria
    SoStylish skrev 2011-01-13 13:43:03 följande:
    Eller så slutar folk att mixa raser hejvilt! Det vore väl mycket bättre!
    Sant, det vore inte fel.

Däremot kan det vara bra att priset höjs, jag tror få vill lägga ut lika mycket pengar på en blandras som en renras.
    Och tyvärr funkar det ofta så att ju mer folk får betala, ju mer rädda blir de om det som de köpt...tråkigt nog.

Det är inte för inte som katthemmen är fulla av huskatter och inte av Siameser
  • Houdini

Dyrt tja beror på vad man jämför med.

Priserna har faktiskt sjunkit på små blandisar för några år sen låg många av dom på över tio tusen kronor

En blandis med chiuhuahua i sig kunde gå för tjugo tusen. Så det går åt rätt håll i alla fall.

Och det viktigaste att tänka på är ju att desaa blandisar sällan är friröntgade, ögonlysta eller kollade angående hälsan alls. Så chansen är stor att man lurar sig själv med att köpa en billig hund den riskerar att bli väldigt dyr i sjukvårdskostnader.

• Astarte

Jag betalade 8000 för min blandis, men jag reflekterade inte ens över det. Det är alltid bra att priset på djur inte är för lågt, men vissa korsningar undrar man ju hur de kan gå så dyrt. Sedan kanske det är lite som med huskatter också, det står ett högt pris i annonsen för att skrämma bort alla oseriösa, kanske?

• dezibel

Såg precis annons på renrasiga SKKreggade Chihuahuavalpar med patella ua för 8000 så visst märks det att uppfödarna har svårt att bli av med valpar.

• hmcc

Vet en som satt i över 6 månader med sin kull på 4 mellanstora (reggade) valpar.

Dom är dock sålda nu.

Men ska man avla är det inte rätt tid om inte rasen är mycket efterfrågad.

• delirium

Det är väl jättebra? Förhoppningsvis tar ägaren bättre hand om hunden när den kostat 9000 jämfört med om den köpt hunden för en 50lapp av grannen.. 

• SoStylish
    delirium skrev 2011-01-14 17:22:49 följande:
    Det är väl jättebra? Förhoppningsvis tar ägaren bättre hand om hunden när den kostat 9000 jämfört med om den köpt hunden för en 50lapp av grannen.. 

Om en ägare tar bättre hand om hunden bara för att den kostade mer så borde den människan ändå inte ha hund.
  • delirium
    SoStylish skrev 2011-01-14 17:23:38 följande:
    Om en ägare tar bättre hand om hunden bara för att den kostade merså borde den människan ändå inte ha hund.
    Dock fungerar människor så, det går inte att komma ifrån.. 
  • qwerty12

kostar hunden lite mer i inköp är det ju ofta mer genomtänkt, eftersom man har behövt spara ihop pengarna!
    skulle det finnas små blandisar för 5000 så skulle nog många köpa för att dom är söta, inte tar så mycket plats osv.. en hund för 10 000 köper man inte för att den är söt, oftast i alla fall. nu kan man ju inte säga att högt pris utesluter oseriösa köpare, men vissa i alla fall..

jag tycker att det är bra att dom kostar! 8000 är inte mycket om man gämnför med kostnaderna! ofta har småhundar svårt med att tappa tänderna rätt, och då får man gå till vet och fixa det, sterilisering av hund är inte så billigt, försäkring, mat och i vissa fall hunddagis kostar också.. inköpskostnaden är det "billigaste" med en hund, har jag fått erfara! hellre lägga lite mer och få vad man vill ha och bra, än billigt och osäkert..

• EmelieL

NU HAR JAG BARA LÄST TS!
    - Kan man inte betala 8000 för en hund ( OAVSETT RENRAS/BLANDRAS ) Så ska man inte ha hund.
    Och sen lägger man ut små söta chihuahuablandisar för 4000 kan nästintill vem som helst skrapa i hop dom pengarna och köpa en , för sen ( när dom inte är "valpar" och har de där mega gulliga) tröttna på dom.

Betalar ngn 8000 kr för en hund så känns de som att dom inte köpt en för att tycka om den i ngn månad!utan att dom tänkt igenom hundköpet.
    Det blir väl en "liten garanti" för dom som säljer hundarna.
    Jag tycker bara de är bra jag! Varför (rent teoeretiskt sätt) är en blandras mindre värd för?
    Jag väljer hund efter personlighet.

Sen kostar de väl att ha blandras valpar som renras valpar? M. chip märk, vaccination, vet. bes. mat, avmaskning ,ko0ppel/halsband, bäddar, leksaker,
     M.m. och ja, man ska väl inte se de som att "tjäna " pengar på att ha valpar, men att gå plus/minus noll är väl inget fel.

• EmelieL

Men en som föder upp blandraser får väl också räkna med att de blir svårt att få alla sålda kanske, och får då ta risken att kanske sitta där med fem valpar som behöver både de ena och de andra.
    Men då ska man ta de ansvaret också!

• Satisfaction

Det är väl jättebra, alla hundar ska vara dyra så de inte slutar som orm-mat eller nåt annat jävligt.

• ModestyB

Dom som tror att dom kan göra en kull små blandraser och tjäna en hacka lär snart inse sitt misstag. Marknaden ser väldigt mättad ut, vad gäller hundar. Det enda som är "säkra kort" är ju seriösa uppfödare med gott renommé som planerar sina kullar efter efterfrågan.

Jag har köpt min hund för 14000 och jag fick valuta för varenda krona. Vet man exakt vad man vill ha så betalar man därefter. Köper man blandras så vet man uppenbarligen inte det och då lär man göra ett mindre nogräknat val som konsument.

• Moonprincess

Beror ju helt på vad det är för ras. Vi har Kinesisk nakenhund/ Powder puff valpar. Och vissa tror att det är en blandras men det är samma ras, bara att den ena har päls och den andra är naken, och det är helst så man ska para så att det inte blir skador eller nåt sånt. Vi satte ut annons på 10 000, men inget har hört av sig och nu är valparna 5 månader gamla. Väldigt synd. Föräldrarna är renrasiga och har stamtavlor osv.
    10 000 är inte dyrt för denna ras, i SKK så kan dom ligga på ca 18-20 000

• ModestyB
    Moonprincess skrev 2011-01-26 21:19:39 följande:
    Beror ju helt på vad det är för ras. Vi har Kinesisk nakenhund/ Powder puff valpar. Och vissa tror att det är en blandras men det är samma ras, bara att den ena har päls och den andra är naken, och det är helst så man ska para så att det inte blir skador eller nåt sånt. Vi satte ut annons på 10 000, men inget har hört av sig och nu är valparna 5 månader gamla. Väldigt synd. Föräldrarna är renrasiga och har stamtavlor osv.
    Men om inte valparna är reggade så är det ju samma sak som att köpa blandras och då är 10000 dyrt. Jag skulle aldrig köpa en oreggad hund för 10000 oavsett ras (nu skulle jag aldrig det oavsett priset).
  • dezibel
    Moonprincess skrev 2011-01-26 21:19:39 följande:
    Men varför har du inte reggat valparna om föräldrarna är renrasiga?
Svar på tråden Skrämmande! Så¨dyra blandrasvalpar!!