• xXMaLoXx

Barnstol/matstol

Jisses, vi har utbrytarkungen här hemma och nu börjar jag bli less på att behöva vakta ungen som en hök vid bordet.

Vi har IKEAS Antilop vid köksbordet och den har varit helt suverän, fram tills någon kom på att det är skitkul att ställa sig upp i den, gärna ska man försöka hinna upp på bordskivan som hör till också. Det där bältet man får med hjälper föga, då han utan bekymmer krånglar sig ur det. Ungen är så snabb att jag emellanåt knappt hinner titta bort för att rota fram efterrättsfrukten som ligger en knapp armslängd ifrån mig..på sin höjd.

Finns det stolar som är "säkrare" på det viset? Eller som kanske är trevligare att sitta kvar i? *s*. Man kanske skulle kunna fixa i ordning någon stabilare bältesgrej, typ sele eller något.

Har hört av flera att tripp/trapp skulle vara bättre, men är inte de fasligt dyra? Har även sett att det finns någon insats som du kan ha på en vanlig stol så att säga. För nu tror jag att antilopen snart förpassas till duschstol på sin höjd^^

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Barnstol/matstol
  • xXMaLoXx
    MassiiMotoo skrev 2011-01-12 23:38:19 följande:
    Vi hade samma problem, min snart 2 åring hade de så ett tag tills vi fick en tripptrapp av svägerskan och den är mycket mycket bättre, han rör sig fortfarande men jag tycker den är säkrare då han kan klättra upp själv och klättra ner själv. Med ikeas stod han och och kunde trilla ifrån den ..
    Ja men det är precis vad jag har hört, att de stolarna är lättare för dem att faktiskt kunna ta sig ner på ett relativt säkert sätt.

IKEA's är super...ända tills de börjar röra sig som sagt. Det där bältet är ju ett skämt också, det ålar han ju ur på en halvmiss hur vi än spänner det.

Tripptrapp är väl apdyrt tyvärr, men det kanske är värt att börja leta efter begagnat kanske? Hellre att det kostar än att ungen flyger som en vante ur stolen.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    Lindreas skrev 2011-01-12 23:44:37 följande:
    En kompis till mig pratade om en stol från BabyBjörn som skulle vara bra. Tydligen skjuter man liksom in den där brickan så barnet inte kan resa sig, och man använder ingen sele. Dock kostade den runt tvåtusen, så det är ju lite saftigt... Annars kan jag tipsa om att skaffa en stol av trä med möjlighet att fästa en såndär barnvagnssele i, så han har sele över axlarna också.
    Mja, 2000 känns väl lite vääääl för en matstol kanske..hehe. Men helt klart blir det att kolla runt efter nytt nu, för det är inte särskilt skoj att inte kunna vända ryggen åt för en sekund. Jag menar, skulle jag råka glömma något i ett annat rum..så får jag lov att plocka ur ungen först..sen hämta det jag skulle ha, sen i med ungen igen...gah. Skulle jag lämna honom i stolen, så står han och dansar i den när jag kommer tillbaks..haha.
  • xXMaLoXx
    Daeminimon skrev 2011-01-12 23:49:27 följande:
    Vi har en tripptrapp, och den är värd varenda öre! Se det som 2-3 stolar, den funkar ju tills de är stora! Glad
    Nu blir det tripptrappjakt :P
    MassiiMotoo skrev 2011-01-12 23:49:53 följande:
    Vet exakt vad du menar, rek verkligen tripp trapp Nu har vi inte skenan framför honom för han får smått panik när han känner sig för fast, och att han sitter utan den är hundra gånger bättre än antilopen, nu sitter han liksom ner ist för att huka sig i stolen som han gjorde med ikeas stol. Och han gillar att gå ner och upp själv =)
    Det blir att kika efter en sån för överkomlig penning. Sen får vi ha antilopen som dusch och gäststol, eller att ta med sig om man ska iväg någonstans...för på så vis är den ju super.
  • xXMaLoXx
    Lindreas skrev 2011-01-12 23:51:11 följande:
    Ja, absolut... Sjuka pengar, skulle inte köpa den. Men den verkar rätt smidig. Och jag tycker inte att det borde få kallas sele, det där krafset som sitter i Antilopen...
    Nej men eller hur, de där snörtamparna med sina plastfästen....de håller ju inte emot någonting. Neh, antilopen var skitbra när han var mindre, men nu....neh.
  • xXMaLoXx
    Lindreas skrev 2011-01-12 23:55:26 följande:
    Haha, och på mitt jobb slängde vi en hel bunt med tripp-trapp-stolar för att ingen ville ha dem, skulle tagit hand om och förvarat dem ett tag.
    Men dumma dumma er, här hade ni ju haft en solklar kandidat :P

Neh, nu ska jag nog ta och leta på kudden...men imorgon ska jag banne mig jaga stolar.

Tack för tipsen, och det känns ju rätt bra ändå...att det inte BARA är min son som inte har hyfs nog att sitta still i stolen :P
  • xXMaLoXx
    Daeminimon skrev 2011-01-13 00:00:03 följande:
    Det där med att se det som 2-3 stolar använde jag som argument med min make... Och se där! Det funkade finfint! Skrattande
    Får testa den jag också :D
    t0va skrev 2011-01-13 05:17:15 följande:
    Finns ju selar att köpa också, både till matstolar men även vagnar som kan fungera. En vän hade en utbrytarkung  och fixade sele till sin tripptrapp och då blev det bättre. 
    Ja alltså, vi har Antilop nu...och där kan du ju inte fixa med något annat än det urusla "bälte" som följer med. Den är nog inte konstruerad till barn över en viss ålder, stolen är ju skitbra så länge de nöjer sig med att sitta still i den :D
  • xXMaLoXx
    t0va skrev 2011-01-13 17:56:05 följande:
    Jodå det kan man ha, finns selar som är lite mer som barnvagnsselarna som går att fästa även i antilop. För den som hör till den stolen är ju kass. Vi gjorde en egen variant direkt, men just den stolen är nog som du skriver inte för lite större barn som börjat klättra då tror jag mer på tripptrapp. Fast i nödfall om man ska bort så kan det hjälpa med en annan sele som går över axlarna också. För stolen är ju smidig om man ska iväg till andra. 
    Ok, men det känns nästan som att det är bättre att köpa nytt istället. Antilopen kan man som sagt ha kvar, om man ska bort eller som gäststol så att säga. Tror sonen skulle uppskatta att få en stol där han själv faktiskt kan ta sig lite bättre upp och ner. Som det är nu så måste vi verkligen se till honom, eller snöra åt bältet så gott det går...kan tänka att det inte är vidare skoj att känna sig fastspänd.
    Kodia skrev 2011-01-13 19:45:50 följande:
    Vi hade en Antilop, och när barnen började ställa sig upp i den satte vi i en dyna (som gick både på ryggstödet, sidorna och botten). Då blev det för trångt för att de skulle kunna få upp knäna eller ta spjärn, så då satt de där de satt!

Sedan köpte vi Ikeas Agam - en superbra stol, tycker jag! (Billig, lätt att flytta, tar lite plats vid bordet, bekväm även för vuxna, användbar som skrivbordsstol för skolbarn, osv)
    Jag tror helt ärligt inte att det spelar så stor roll hur vi gör, sonen är fenomenal på att trixa sig ur hur vi än försöker..haha. Han har gett sig attan på att han SKA stå i stolen...men det hör väl till åldern antar jag..*S*

Ska kika på den andra stolen du nämner dock :)

Det enda som antilops "bälte" har varit bra till f ö, är att distrahera honom en liiiiten stund, då själva spännet var skoj att pilla på^^
  • xXMaLoXx

Ja, det lutar att leta reda på en sådan eller liknande för någorlunda pris. Man önskar man vore gjord av pengar ibland^^. Jag har faktiskt alltid funderat hur oskönt det måste vara att sitta och dingla med benen sådär. Nu förstår jag ju poängen, att de inte ska kunna använda fotstöd för att ställa sig i den, men ändå.

Hihi....åååh så sött :)

• xXMaLoXx
    Kodia skrev 2011-01-13 23:08:23 följande:
    Men om du med det där om avsaknaden av fotstöd tänker på det jag skrev, så kanske du missuppfattade mig? Jag skall försöka förklara lite bättre: När barnet skall ställa sig upp i en Antilopstol är första steget att få upp ena foten på sitsen. Då måste det vara tillräckligt gott om plats för att barnet skall kunna backa ryggen mot ryggstödet och få upp knät ur benhålet. Antilopstolen har en väldigt rymlig sits (min sexåring testade på skoj, och fick plats utan problem...) så om man gör den mindre genom att lägga i en tjock dyna, så går det inte att få upp knät.

Att vi sedan valde att köpa en Agam när barnen var runt 2 år var för att de skulle kunna klättra upp och ner själva, så man slapp hjälpa dem hela tiden. Jag tycker för övrigt att den stolen är väldigt mycket bättre än en tung och klumpig tripptrapp...
    Nej, det med fotstödet skrev jag mest för att jag funderat på att det ser så obekvämt ut utan. Jag själv gillar inte att sitta och dingla med benen fritt för länge. MEN, jag förstår ju poängen med att de inte har satt fotstöd på stolen, samma med den höga ryggen...för att de gärna slänger med huvudet bakåt och då är det ju bättre att de slår i sitsen än knäpper med nacken så att säga.

Hur som helst, vi har bullat upp med dynan som hör till...kudde och handduk...men han tar sig ur. Han är ju året, så han har koll på hur han kan trixa upp både dynor och annat vi försöker peta ner. Med vilja så går allt uppenbarligen, och vilja har han gott om :D
  • xXMaLoXx
    Lindreas skrev 2011-01-15 14:04:21 följande:
    Usch, Antilopen är inte bra att sitta längre stund i, tycker jag... Ungarna på jobbet fick blåa fötter efter ett tag, eftersom benen liksom stasades... :S
    Jaa...så fick min son när han var yngre. Visserligen när han satt i hoppgunga också. Det är tydligen vanligt när de är små, när de har fötterna nedåt på det viset under en längre stund. Men det ser ju inte helt ok ut..
  • xXMaLoXx
    Daeminimon skrev 2011-01-15 22:33:01 följande:
    OT, men TACK! Eddie hade något som såg ut som ett blåmärke under ena foten ikväll. Han hade suttit i hoppgungan ganska länge (älskar den), och sen i sin stol, plus att han dunkar fötterna i skötbordet... Han verkade inte ha ont, men PANIK!!!!

Skönt att du sa det där!

Så, back to topic! Glad
    Jag fick också panik kan jag säga, min son var blåaktig nästan upp på benen vissa gånger. Men det försvann när han blev lite äldre. Frågade på BVC och så länge man såg att han hade cirkulation så var det ingen fara, det var tvärtom vanligt...men läääskigt^^

Hehe, topic ja....har suttit och letat lite stolar men inte hittat nåt än :S
Svar på tråden Barnstol/matstol