• xXMaLoXx

Barnstol/matstol

Jisses, vi har utbrytarkungen här hemma och nu börjar jag bli less på att behöva vakta ungen som en hök vid bordet.

Vi har IKEAS Antilop vid köksbordet och den har varit helt suverän, fram tills någon kom på att det är skitkul att ställa sig upp i den, gärna ska man försöka hinna upp på bordskivan som hör till också. Det där bältet man får med hjälper föga, då han utan bekymmer krånglar sig ur det. Ungen är så snabb att jag emellanåt knappt hinner titta bort för att rota fram efterrättsfrukten som ligger en knapp armslängd ifrån mig..på sin höjd.

Finns det stolar som är "säkrare" på det viset? Eller som kanske är trevligare att sitta kvar i? *s*. Man kanske skulle kunna fixa i ordning någon stabilare bältesgrej, typ sele eller något.

Har hört av flera att tripp/trapp skulle vara bättre, men är inte de fasligt dyra? Har även sett att det finns någon insats som du kan ha på en vanlig stol så att säga. För nu tror jag att antilopen snart förpassas till duschstol på sin höjd^^

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Barnstol/matstol
  • MassiiMotoo

Vi hade samma problem, min snart 2 åring hade de så ett tag tills vi fick en tripptrapp av svägerskan och den är mycket mycket bättre, han rör sig fortfarande men jag tycker den är säkrare då han kan klättra upp själv och klättra ner själv. Med ikeas stod han och och kunde trilla ifrån den ..

• xXMaLoXx
    MassiiMotoo skrev 2011-01-12 23:38:19 följande:
    Vi hade samma problem, min snart 2 åring hade de så ett tag tills vi fick en tripptrapp av svägerskan och den är mycket mycket bättre, han rör sig fortfarande men jag tycker den är säkrare då han kan klättra upp själv och klättra ner själv. Med ikeas stod han och och kunde trilla ifrån den ..
    Ja men det är precis vad jag har hört, att de stolarna är lättare för dem att faktiskt kunna ta sig ner på ett relativt säkert sätt.

IKEA's är super...ända tills de börjar röra sig som sagt. Det där bältet är ju ett skämt också, det ålar han ju ur på en halvmiss hur vi än spänner det.

Tripptrapp är väl apdyrt tyvärr, men det kanske är värt att börja leta efter begagnat kanske? Hellre att det kostar än att ungen flyger som en vante ur stolen.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Lindreas

En kompis till mig pratade om en stol från BabyBjörn som skulle vara bra. Tydligen skjuter man liksom in den där brickan så barnet inte kan resa sig, och man använder ingen sele. Dock kostade den runt tvåtusen, så det är ju lite saftigt... Annars kan jag tipsa om att skaffa en stol av trä med möjlighet att fästa en såndär barnvagnssele i, så han har sele över axlarna också.

• MassiiMotoo
    xXMaLoXx skrev 2011-01-12 23:43:21 följande:
    Ja men det är precis vad jag har hört, att de stolarna är lättare för dem att faktiskt kunna ta sig ner på ett relativt säkert sätt.

IKEA's är super...ända tills de börjar röra sig som sagt. Det där bältet är ju ett skämt också, det ålar han ju ur på en halvmiss hur vi än spänner det.

Tripptrapp är väl apdyrt tyvärr, men det kanske är värt att börja leta efter begagnat kanske? Hellre att det kostar än att ungen flyger som en vante ur stolen.
    Ja bältet i antiloop stolen är rena skämtet, de använde vi aldrig..

Ja dom kostar strax över tusen spänn, men vi fick en som har gått från barn till barn typ och den funkar alldeles utnmärkt, tänkt måla den bara så den blir lite finare.
    Jag kollade på blocket och där kostar en beg  allt från 150kr-300kr. Jag hade lätt köpt en beg.
  • badplats

jag har sett en massa tripp trapp stolar rätt så billigt på blocket =)

• xXMaLoXx
    Lindreas skrev 2011-01-12 23:44:37 följande:
    En kompis till mig pratade om en stol från BabyBjörn som skulle vara bra. Tydligen skjuter man liksom in den där brickan så barnet inte kan resa sig, och man använder ingen sele. Dock kostade den runt tvåtusen, så det är ju lite saftigt... Annars kan jag tipsa om att skaffa en stol av trä med möjlighet att fästa en såndär barnvagnssele i, så han har sele över axlarna också.
    Mja, 2000 känns väl lite vääääl för en matstol kanske..hehe. Men helt klart blir det att kolla runt efter nytt nu, för det är inte särskilt skoj att inte kunna vända ryggen åt för en sekund. Jag menar, skulle jag råka glömma något i ett annat rum..så får jag lov att plocka ur ungen först..sen hämta det jag skulle ha, sen i med ungen igen...gah. Skulle jag lämna honom i stolen, så står han och dansar i den när jag kommer tillbaks..haha.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Daeminimon

Vi har en tripptrapp, och den är värd varenda öre! Se det som 2-3 stolar, den funkar ju tills de är stora! Glad

• MassiiMotoo
    xXMaLoXx skrev 2011-01-12 23:47:24 följande:
    Mja, 2000 känns väl lite vääääl för en matstol kanske..hehe. Men helt klart blir det att kolla runt efter nytt nu, för det är inte särskilt skoj att inte kunna vända ryggen åt för en sekund. Jag menar, skulle jag råka glömma något i ett annat rum..så får jag lov att plocka ur ungen först..sen hämta det jag skulle ha, sen i med ungen igen...gah. Skulle jag lämna honom i stolen, så står han och dansar i den när jag kommer tillbaks..haha.
    Vet exakt vad du menar, rek verkligen tripp trapp Nu har vi inte skenan framför honom för han får smått panik när han känner sig för fast, och att han sitter utan den är hundra gånger bättre än antilopen, nu sitter han liksom ner ist för att huka sig i stolen som han gjorde med ikeas stol. Och han gillar att gå ner och upp själv =)
  • Lindreas
    xXMaLoXx skrev 2011-01-12 23:47:24 följande:
    Ja, absolut... Sjuka pengar, skulle inte köpa den. Men den verkar rätt smidig. Och jag tycker inte att det borde få kallas sele, det där krafset som sitter i Antilopen...
Svar på tråden Barnstol/matstol