• Kodia

Barnstol/matstol

Vi hade en Antilop, och när barnen började ställa sig upp i den satte vi i en dyna (som gick både på ryggstödet, sidorna och botten). Då blev det för trångt för att de skulle kunna få upp knäna eller ta spjärn, så då satt de där de satt!

Sedan köpte vi Ikeas Agam - en superbra stol, tycker jag! (Billig, lätt att flytta, tar lite plats vid bordet, bekväm även för vuxna, användbar som skrivbordsstol för skolbarn, osv)

• Kodia
    xXMaLoXx skrev 2011-01-13 22:25:57 följande:
    Ja, det lutar att leta reda på en sådan eller liknande för någorlunda pris. Man önskar man vore gjord av pengar ibland^^. Jag har faktiskt alltid funderat hur oskönt det måste vara att sitta och dingla med benen sådär. Nu förstår jag ju poängen, att de inte ska kunna använda fotstöd för att ställa sig i den, men ändå.

Hihi....åååh så sött :)
    Men om du med det där om avsaknaden av fotstöd tänker på det jag skrev, så kanske du missuppfattade mig? Jag skall försöka förklara lite bättre: När barnet skall ställa sig upp i en Antilopstol är första steget att få upp ena foten på sitsen. Då måste det vara tillräckligt gott om plats för att barnet skall kunna backa ryggen mot ryggstödet och få upp knät ur benhålet. Antilopstolen har en väldigt rymlig sits (min sexåring testade på skoj, och fick plats utan problem...) så om man gör den mindre genom att lägga i en tjock dyna, så går det inte att få upp knät.

Att vi sedan valde att köpa en Agam när barnen var runt 2 år var för att de skulle kunna klättra upp och ner själva, så man slapp hjälpa dem hela tiden. Jag tycker för övrigt att den stolen är väldigt mycket bättre än en tung och klumpig tripptrapp...
Svar på tråden Barnstol/matstol