Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Smilla86 skrev 2011-01-13 12:57:11 följande:
    Jag är inte föräldraledig längre utan studerar sedan en tid tillbaka (var tvungen att läsa färdigt det jag påbörjat innan bebis kom) men det blev gemensam ekonomi när jag fortfarande var mammaledig. Jag har sedan bebis var fyra månader även jobbat extra på helger och kvällar för att det ska bli någorlunda rättvist mot honom som tjänar mer. Läser nu sista kursen och börjar jobba 1 februari, men det kommer fortfarande att skilja flera tusen i lön. Kommer antagligen få ut 11 000 efter skatt eftersom de bara hade möjlighet att erbjuda mig 70% och han får ut mellan 18 000-20 000. Så jag kan på sätt och vis förstå att han vill ha delad ekonomi, men då hade vi inte kunnat flytta till hus och det visste han..

Jag gillar inte det där tänket alls. Varför ska du "förstå" att han vill ha separat ekonomi för att han tjänar mer, tycker du att du ska ha mer ansvar för att betala för barnet och gå ner i inkomst för att vara föräldraledig medan han kan leva loppan för sin oförändrade inkomst? Ville han inte vara föräldraledig eller "snodde du åt dig" hela föräldraledigheten? Om det är det förstnämnda borde han verkligen skämmas som inte tar mer ansvar för hela familjens ekonomi och inte köper massa onödigt och låter dig känna dig tacksam för att du får del av hans inkomst så att ni kan bo i hus när du är "fattig" och han "rik" under FL. Uselt. Om det var du som själv roffade åt dig FL trots att han ville vara hemma (förekommer) så tycker jag inte lika synd om dig för att han vill "straffa" dig genom att behålla mer av sina pengar, men det är fortfarande ett sjukt barnsligt beteende av honom. Tycker också det låter som att han spelar eller liknande eller bara inte fattar att är man en familj får man ju sätta den i första hand så att alla får det lika bra, inte att den ena bränner pengar på godis, läsk och båt (!) medan den andra har ångest för att en massa välbehövliga pengar bara försvinner. 

• Seven Costanza

Och att du studerade innan ni skaffade barn och skulle studera klart den utbildningen efter FL visste han ju rimligtvis också om, så det är mig en gåta att han inte förstår att han får se till hela familjens bästa och inte bara till sig själv. Det verkar som att han är omogen, okej att alla inte vill ha gemensam ekonomi, men om man valt att ha det kan man ju inte gå och tycka att man ändå kan sätta sprätt på pengarna bara för att det är man själv som tjänat in dem, det påverkar ju hela familjen. Undrar också som Ango Stura skriver ifall han har tänkt sig att ni ska separera så att du har råd att ha separat ekonomi, för i det här läget kan ni ju lika gärna inte vara tillsammans elelr vara särbo om han inte har tänkt tillgodose sitt barns mammas välbefinnande före skitsaker på macken. Oerhört ogenomtänkt av dig att ge honom 50 000 och att inte säga att ni ska sätta undan mer till sparande, va fan ska han med 3500/7000 per månad till struntsaker när han inte kan hantera det? Han får ha matlåda med sig och en liten månadspeng till skitsaker på ca 500 kanske och så får det vara bra med det.

• Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 13:23:05 följande:
    Jag har lånat 30 dagar av hans pappaledighet. Han har tagit ut sammanlagt 20 dagar själv, så han har 190 dagar kvar.. Han ville inte vara pappaledig..
    Jag är inte förvånad. Det är enligt vad man kan läsa här på Familjeliv ganska vanligt att det är precis de män som absolut inte vill vara föräldralediga som också vill ha kvar sin egen inkomst och låta mamman klara sig bäst hon kan när hon är föräldraledig med det gemensamma barnet, dvs att det inte bara handlar om att de är mer intresserade av sitt jobb än sitt barn utan också mer intresserade av att bränna (eller spara) sina pengar ensamma utan att det gagnar den som fött det egna barnet. Jag tycker att det är mycket osympatiskt, det är inte kärleksfullt. Om pappan inte vill vara föräldraledig eller det på något sätt är komplicerat med arbete/utbildning så tycker jag att det är synd (och det är ju sällan en mamma kan säga att nä JAG vill inte vara föräldraledig och förvänta sig att pappan sköter allt) men okej under förutsättning att han inte straffar mamman för att hon fått lägre inkomst. Du borde inse att det är precis det han gör och det är fel fel fel. Han är vuxen nu och har familj och måste lära sig prioritera. Om han inte kan hålla bättre i sina pengar så att ni kan göra roligare saker för pengarna tillsammans så får du väl hota med att flytta, då kan du ju sköta dina pengar bäst du vill. Underhåll måste han ju alltid betala.
  • Seven Costanza
    2underbara skrev 2011-01-13 13:36:06 följande:
    Tråkigt bara att det aldrig blir semestrar eller liknande, han har inga pengar och jag, vad har jag?
    Jo, pengar på banken som egentligen bara vill spenderas på familjesemestrar, Astrid Lindgrens värld, vattenland, campingar...
    Men men, när man väger det ena mot det andra så...

Just nu är det det bästa för oss, tills han ändrar sig.
    Om han gör det. 
    Det är detta jag menar, vill du ha det såhär TS, vill han ha det såhär? Att den ena har pengar till semester men inte den andra = ingen semester med familjen (med separat ekonomi när du har lön) eller att ingen av er har pengar till semester (med gemensam ekonomi som nu) = ingen semester här heller eftersom att du inte har tillräckligt med pengar över och ahn bränner de pengar som finns över på onödiga saker som skräpmat.

Jag harfull förståelse för att du 2underbara tröttnade och att detta blev enda lösningen men jag kan tänka mig hur tråkigt det måste vara att sätta hårt mot hårt. Hur länge har ni haft det så, blir nyfiken med tanke på att han inte har ändrat sig?
  • Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 13:53:02 följande:
    Vi prövade med det ett tag, men han kände sig så kontrollerad sa han. Att jag behandlade honom som ett barn, så jag orkade inte utan gav han alla sina pengar.
    Jag tycker också att det låter skitlöjligt med ordet veckopeng, men faktum är att han kan ju inte prioritera för fem öre! En sak du kan prova är att räkna ut ungefär hur mycket pengar du tycker att han använder som bara går till skit och som är onödigt, säg allt utom 2000 kr i månaden som han kan få ha till vad han vill (om detta även ska gå till kläder) och se hur mycket detta blir på ett år (om det nu var 7000 han hade över så säg 5000 x 12 = 60 000.) Fråga honom sedan, utan att nämna något om era problem, vad han drömmer om att göra, vart han vill resa, vad han skulle vilja köpa etc och så säger du vad du vill göra. När ni sagt vad ni vill göra så kan du då säga att ifall han bara hade använt 2000 istället för 5000 på godis, utemat osv så hade kunnat spara de pengarna och  haft 60 000 VARJE ÅR att göra roliga saker för tillsammans. Han borde ju förstå att det skulle vara mycket bättre, åtminstone borde det ge honom lite perspektiv på hur mycket han bara slösar upp.
  • Seven Costanza
    Smilla86 skrev 2011-01-13 14:39:27 följande:
    Jag tycker inte heller att det borde va några problem att ta med sig matlåda, det gör ju många. Skönt att någon delar den uppfattning... Nepp, delad ekonomi får det bli. 7000 är löjligt mycket att göra av med på bara tre veckor.. 3500 också för den delen.
    Men hur mycket kommer han ha över om ni ska ha separat (det du kallar delad) ekonomi, blir inte det mer över för honom och mindre över för dig? Man ska ju tänka på att om man väljer att ha en procentuell fördelning av betalnignen av de fasta kostnaderna så får den som tjänar mer betala mer, men han/hon får också mer pengar över till sig själv och tvärtom. Du som tjänar mindre betalar mindre men får också mindre över. Det är alltså inte säkert att detta löser hans oansvariga sätt, han kanske till och med får mer pengar över. Kan du inte skriva ungefär vad era inkomster är var för sig och hur mycket ni har i gemensamma räkningar? Lite lättare att ge råd då, men du ska oavsett vilket sluta att ge honom mer pengar, är de slut så är de.
  • Seven Costanza
    Pejgan skrev 2011-01-13 15:01:42 följande:
    Indie, förslaget med % fördelning var till för att sambon tidigare hotat med att kräva separat ekonomi (med 50/50 delning) vilket skulle göra att hon inte fick några pengar alls och han massor typ.
    Okej, ja det skulle ju inte vara bra.

Men som du skrev innan, TS, så kommer du få ut ca 11 000 och han 18-20 000 efter skatt. Vi räknar med 18 000 så vi är på den säkra sidan.

11 000 + 18 000= 29 000.
    11 000/29 000 = 38 %
    18 000/29 000 = 62 %

Hur mycket har ni i fasta kostnader? Då kan du ju se hur mycket han får över varje månad om ni ska ha procentuell fördelning. Dvs fast kostnad x 0,62 så ser du vad din kille ska betala och drar sedan bort det från hans 18 000 och ser hur mycket som blir kvar. Blir det mer än vad han haft innan att leka med så är det ju ingen bra lösning. Förstår att du är rädd att han ska ta nya lån men då får du ju hota med att lämna honom trots allt, för en människa som inte kan ändra sig utan drar ned hela familjen i skulder utan anledning och inte vill söka hjälp har ju inte dig och er familj som prio ett.
  • Seven Costanza

Såg nu att du skrivit utgifterna under tiden jag skrev mitt inlägg. Eftersom att han får mer än 7000 över som du skriver så är ju inte detta en bra lösning. Om du verkligen vill ha honom kvar i ditt liv så måste du verkligen sätta ned foten och säga att han får en liten summa pengar, säg 2000 kr och denna ska räcka till utemat/godis/läsk och kläder så han måste börja planera sina inköp. Du får också 2000 till dig själv. Allt annat (8-10 000) sparas och kan gå till annat roligare. Fattar han inte detta borde han söka hjälp.

• Seven Costanza

Du, min sambos första kommentar var: många som har höga kostnader på statoil är alkoholister och köper folköl där för att det inte syns mer än "statoil" på kvittot. 3500 utan bensin plus ca 1000 kr på systemet som han hade i december enligt din uträkning tyckte han var varningssignaler. Tror du att han kan ha alkoholproblem? Då är det ju inte konstigt att han blir sur och itne vill diskutera vad han gör med sina pengar. det finns fler folkölsalkisar i Sverige än man tror....

• Seven Costanza
    Nightmare skrev 2011-01-13 22:46:57 följande:
    Ts det här med statoilkvitton på 3500, jag är inte helt hundra men om jag handlar för 50kr och ber om att få ta ut 100 så tror jag det står att jag har handlat för 150 på kvittot och kontoutdraget.

Om det nu funkar så som jag har för mig så är det ju ett alldeles ypperligt sätt att ta ut pengar på för de står statoil på kontot och pengarna försvinner någon annanstans.

Skriver inte detta för att du ska bli mer misstänksam, Utan för att jag tycker det är jävligt underligt att man lyckas bränna så mycket pengar på statoil på två veckor 1500-2000 hade jag kunnat köpa om det var cigg, baguette och dricka där varje dag samt nån full bensintank men inte annars
    Precis, jag tror också att han handlar något annat än mat och läsk för pengarna. Mitt förslag var folköl men det kan ju lika gärna vara som du skriver att han tar ut pengar för att använda till helt andra saker som han sedan inte står för inför sambon. TS, jag tycker änd åatt du ska ställa honom mot väggen, säg att du vill hjälpa honom om han har alkoholpreoblem eller spelproblem eller något annat men att du måste få veta, det är ju dig han lever med och du som är mamma till hans barn, du måste ju få ha lite insyn i hans liv.
Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)