min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
Jag gillar inte det där tänket alls. Varför ska du "förstå" att han vill ha separat ekonomi för att han tjänar mer, tycker du att du ska ha mer ansvar för att betala för barnet och gå ner i inkomst för att vara föräldraledig medan han kan leva loppan för sin oförändrade inkomst? Ville han inte vara föräldraledig eller "snodde du åt dig" hela föräldraledigheten? Om det är det förstnämnda borde han verkligen skämmas som inte tar mer ansvar för hela familjens ekonomi och inte köper massa onödigt och låter dig känna dig tacksam för att du får del av hans inkomst så att ni kan bo i hus när du är "fattig" och han "rik" under FL. Uselt. Om det var du som själv roffade åt dig FL trots att han ville vara hemma (förekommer) så tycker jag inte lika synd om dig för att han vill "straffa" dig genom att behålla mer av sina pengar, men det är fortfarande ett sjukt barnsligt beteende av honom. Tycker också det låter som att han spelar eller liknande eller bara inte fattar att är man en familj får man ju sätta den i första hand så att alla får det lika bra, inte att den ena bränner pengar på godis, läsk och båt (!) medan den andra har ångest för att en massa välbehövliga pengar bara försvinner.