• tankar2009

Hjälp!!! Min 5-månaders vaknar varje timma!!

Vår son är nu 5 månader. Han har tidigare kunnat sova åtminstone 3-6 timmar i sträck innan han vaknade, har kunnat gå att söva om med nappen och då har han sovit i 1-3 timmar till innan det är dags för amning. Men nu sedan en tid tillbaka vaknar han VARJE timma! Det började med att han vaknade varannan timma för några veckor sedan men nu sedan ett tag vaknar han alltså varje timma. Det går att söva om honom men han vaknar ju strax därpå igen. Vi är noggranna med att se till att han får tillräckligt med mat (bröstmjölk) i sig innan han lägger sig så att han inte lägger sig hungrig. Jag helammar fortfarande. Vi testade att ge honom gröt och puré för någon vecka sedan men det blev ingen skillnad, tyckte nästan det blev sämre av det då det i stället satte fart på magen och han bajsade massor vid 4-5-snåret... 
    Eftersom han vaknar även varje timma efter det att han ammats så betvivlar jag starkt att han vaknar av hunger. Våra kvällsrutiner ser ut som de alltid har gjort, dvs. amning varannan timma från kl.15 fram till han ammar för natten kl.20.30. Tar ofta ett kvällsbad runt 20 för att varva ned. Släcker ned och sänker all ljudvolym. Jag ammar och låter honom somna i famnen, sedan bär jag in honom och lägger sig i sin säng när han somnat. Har alltid funkat tidigare och han har lyckats sova i flera timmar. Men nu vaknar han alltså efter 1-2 timmar redan. Ja, you get the point...  

Min sambo och jag vet varken ut eller in längre. Vi får ingen hjälp av BVC och vet inte hur vi ska stå ut!!! Det gör vi ju såklart, men det är himla jobbigt...
    Snälla, vi behöver alla råd och tips (eller enbart stöd) vi kan få!!!
    Någon som har det som vi, eller som haft det som vi och kan berätta när det gick över? 

• Svar på tråden Hjälp!!! Min 5-månaders vaknar varje timma!!
  • örtagård

Samsova?

Om du helammar? Men du verkar börjat med mat? Men när du ammar, vet du ju inte hur mycket han äter, eller hur och hunger kan dessutom variera. Det finns liksom inga måttstockar . Hursomhelst är det normalt att amma så många gånger per natt i den åldern men det kan avta i täthet om han får sova nära. Närhetsbehovet kan ju då fyllas kanske utan amning.

Som du märkte med maten, kan den ju ge magbekymmer och det kan ju leda till ökat amningsbehov och/eller mer uppvak.

Jag ammar i sömnen men det är en vanesak. Jag är så van och vaknar inte av det, inte bebisen heller. Undivker även sådant som gröt och annat innan läggdags som kan få magen att jobba onödigt.

• Nygift6juni

VI har varit EXAKT där ni är och det är såå jobbigt.

Vi fick rådet att inte amma till söms då han vill vakna som han somnar... Vi fick kriga lite med våran son i 2 nätter, där vi var stenhårda på att inte amma om det gått mindre än 3 timmar. Och när jag ammade gick jag ut til vardagsrummet, tände lampan och satt och ammade fr att göra det mindre mysigt för honom att vakna...

Men man är ju bekväm och vill inte heller vara vaken mitt i natten för att trösta en ledsen som inte får tutte...så försök att inte ge efter vad ni än bestämmer er för,,

• örtagård

Kanske nappen stör lite också? Kanske bättre att bara amma till sömns

• örtagård

Att sluta nattamma helt, kan påverka mjölkproduktionen...

Mina stora barn äter varannan timme på dagen mer eller mindre .

Men orkar man och vill inte amma - så ska man inte kämpa sig blodig

• tankar2009

Ja jag helammar. Vi gav bara smakportioner innan men slutade när vi tyckte det påverkade magen ännu mer. Sonen har och har alltid haft en krånglig mage. Hade kolik de tre första månaderna. Därför är vi nog oxå lite extra känsliga och trötta, har liksom varit jobbigt från starten... Hade hoppats på att få lite lugn o ro snart o kunna njuta fyllt ut...

Vi samsover halva natten och har så alltid gjort. Han sover i sin säng tills det är dags för amning , runt 3-4 tiden. Sen lägger vi honom bredvid mig så får han amma fritt därefter i princip..

Han somnar oftast utan napp första ggn, men vi sätter i den när han vaknar om natten.

• tankar2009

Nygift6juni: hur gick det då??? Funkade det?? Hyr gammal var han när ni hade det såhär och fick rådet?

• tankar2009

Ingen annan? Sover alla andras bebisar så bra... ?

• MalinEddie

Han kanske är i en tillväxtfas och behöver äta mer just nu. Det är ju dessutom en utvecklingsfas då om jag inte minns fel och då brukar ju sömnen bli upp och ner. Han sover inte bättre om ni lägger tillbaka honom i egen säng? Samsovning är toppen när man ammar men vissa barn sover längre perioder i egen säng.

• Nygift6juni
    tankar2009 skrev 2011-01-13 12:01:32 följande:
    Nygift6juni: hur gick det då??? Funkade det?? Hyr gammal var han när ni hade det såhär och fick rådet?
    Det var nångång runt 5 månader...(jag helammade bara, han var inte allas intresserad av smakis) vi körde så 2 nätter sen sov han bättre, ammade 1-2 gånger per natt istäället...

Sen efter nån månad så föll vi tbx till det gamla mönstret  och jag ammade honom mer än nånsin....
    Vi bestämde oss igen när han var 7 mån för att minska på nattamningen, tog 2 nätter sen var det bra för att nån månad senare börja vakna varje timma igen...

Nu är han 11 mån och jag slutade amma för 1 mån sen då han fortf inte åt NÅNTING han vile bara ammas...fruktpure åt han visserligen. Men jag fick tvärsluta amma honom,för nu var han ju ändå såpass stor..nu både äter han och sover hela nätter!!!
  • tankar2009

MalinEddie; vi la förut tillbaka honom i son egen säng men då sov han bara nån timma innan han vaknade. Därför la vi honom bredvid mig för då sov han lite längre ... Nu funkar ju dock inget alls!

Svar på tråden Hjälp!!! Min 5-månaders vaknar varje timma!!