Emeli skrev 2011-01-17 21:22:39 följande:
Jag har inte adopterat något barn med LKG (med andra sn dock), men för några år sedan arbetade jag bl.a. med LKG-barn. Av den anledningen blev jag nyfiken på artikeln, och jag kan ärligt talat inte riktigt förstå vad det är som ni blir så upprörda över. Innehållet var sakligt, tonen likaså.
Jag tror ni läser in mycket som faktiskt inte står där. Det blir lätt så när man är känslomässigt involverad. Jag uppfattar det som att logopeden och psykologen vill att blivande adoptivföräldrar till barn med LKG ska ha en realistisk bild av vad missbildningen kan komma att kräva på både kort och lång sikt. Uppenbarligen har inte alla det. I takt med att det blir allt svårare att inom rimlig tid adoptera friska små barn utan skavanker finns det uppenbarligen en risk att många inte i tillräcklig grad sätter sig in i vad LKG innebär eller kan innebära. Barnlängtan är en stark kraft. Detta ska naturligtvis inte tolkas som att alla föräldrar till adopterade barn med LKG tar lätt på diagnosen och stenhårt tror på "quick fix", bara att det finns de som gör det. Det är väl inte fel att påpeka?
Min personliga uppfattning är att adoptionsorganisationerna inte är utan skuld i detta. I glättiga ordaglag berättar de om on-linesystemet och om vilka barn som finns tillgängliga. De får det att låta som om LKG knappt är något att orda om, något som knappt kommer att märkas när det är klart. Inte ett ord om att vägen dit kan vara både mödosam och lång, och kommer att kräva stora insatser av såväl föräldrar som barn. Inte ett ord om att allt faktiskt inte går att fixa utan att det kommer att lämna spår i tal och / eller utseende. Inte ett ord om att det faktum att barnen kommer under behandling förhållandevis sent innebär att andra och större problem än för de som kommer under behandling som nyfödda.
Ta inte åt er. Artikeln är varken ett påhopp på er eller era barn. De försöker bara ge en nyanserad och realistisk bild av den missbildning LKG är och vad den medför för barn som kommer under behandling förhållandevis sent. Den tar dessutom upp den komplikation som adoptionen innebär. Jag tänker på att man både måste ta hänsyn till anknytningen och att barnet har kortare tid på sig innan skolstart när man planerar behandlingen.
Det är sista tiden det kommit hit många barn från Kina med LKG och flera av de barnen är under vård vid Stocholms kranifaciala team, där både psykologen och logopeden arbetar. Om de inte menar vissa av oss, vilka menar de då? Självklart är det inte bara ngt man "läser in", det är ju faktiskt vissa av oss de refererar till. Det är flera andra som reagerat på hur artikeln är skriven, som inte har LKG-barn. Själv känner jag mig inte särskilt träffad, men visst har jag hört en hel del dumma saker som att "svenska barnen går ju först" & "karriärsmänniskor tror att barnen ska anpassa sig efter deras liv, inte tvärtom". Vad är det för inställning?