• Minibus

Ni med bebisar som ENDAST sover korta sovpass på dagen...

Min 8 mån  lillkille är urdålig på att sova nåt längre pass på dagen. Han sover 25-30 min och går 9 ggr av 10 INTE att söva om utan tycker att han sovit klart, fast det syns på honom att han inte är utsövd.
    Dessa korta lurar resulterar i 3-4 sovningar/dag. Han är trygg i sin säng, kan ibland somna själv ibland lite buff i rumpan. Ingen skillnad ute o inne, samma korta sovpass. Har provat att smyga dit precis innan hans uppvak o stoppa in napp, gunga vagn/säng men icke.

Så till er andra som har/haft det så här, Gick det över när han/hon blev större, mer rörlig, ålder???
    Gjorde ni nåt åt att få tiull längre sovpass, fungerade det? I så fall vad?

Blir smått frustrerad då det även finns storasyskon att ta hand om, hur svårt kan det vara att sova liksom??

• Svar på tråden Ni med bebisar som ENDAST sover korta sovpass på dagen...
  • lövet2

En av mina sov 2 kvartar om dagen, och det började hon med tidigt - redan runt 2 månaders ålder. Och nej, hon började aldrig sova mer än så på dagtid. Så småningom gick hon över till att sova bara ett pass 20-30 minuter, och vid 2 år slutade hon helt att sova middag. Frustrerande i början, men när jag väl slutade beklaga mig och lägga en massa tid på att försöka få henne att sova mer, så funkade det bra. Jag planerade min dag med vetskapen att dottern inte skulle sova en massa och slutade skjuta upp saker "tills hon skulle sova".

• tarrrap

Min lilla sov oftast bara 30 min tills jag började sova med henne och innan hon vaknade eller till och med när hon sov låg jag bredvid och "klappade" henne på magen eller kliade henne i nacken. Detta gjorde att hon inte ens vaknade upp. Somnade jag själv och missade när halvtimmen gått vaknade hon även om jag höll på henne, man var liksom tvungen att klappa eller klia. Detta gjorde jag varje gång ett uppvaknade närmade sig, 30 min, 45 min, 1 timme osv. Efter en vecka sov hon av sig själv mellan en timme och två timmar.

(Funkade aldrig för mig att smyga in i rummet och söva om.)

• Minibus

lövet: Ok. Så din lilla klarade sig på 2 x 15 min från 2 månaders ålder?
    Här verkar det inte räcka med så korta pass utan efter ett 25 min sovpass orkar min lille vara uppe 1,5 timme innan han är trött igen.

Tarap: Kankse ska testa att lägga mig med honom ändå...grejen är ju som sagt att han somnar jättebra själv, men vaknar o kan inte somna om själv eller ens med hjälp.

Gärna fler erfarenheter, tips??

• lövet2
    Minibus skrev 2011-01-13 19:24:11 följande:
    lövet: Ok. Så din lilla klarade sig på 2 x 15 min från 2 månaders ålder?
    Här verkar det inte räcka med så korta pass utan efter ett 25 min sovpass orkar min lille vara uppe 1,5 timme innan han är trött igen.
    Ja, det räckte för henne. Annars har hon iofs haft syskon som också sovit korta stunder men desto oftare (4-5 ggr/dag). Det har samlat i hop sig runt 1 år så det blivit en enda lite längre sovstund.
  • 1969

Synd att det inte funkar att vagga vagn. Det är det som funkat för oss, då vår lille "vaknade" efter exakt 30 minuter varje gång. Jag la honom i liggvagn och hade den stående i vardagsrummet med mörkt skynke för suffletten (han har heller inte haft svårt att somna själv). Efter 28 minuter satte jag mig vid vagnen med en kopp kaffe och nån tidning, eller vid datorn. Sen vaggade jag vid allra första tecken på "korvning". Han började sova över skarven mer konsekvent vid 8-9 månader. Jag upplevde precis som du att han inte var utsövd efter den där halvtimmen. Men det räckte med ett längre pass om dagen, övriga sov kunde vara 30 min. Han sov det långa passet på förmiddagen, så efter det kunde vi vara ute på diverse aktiviteter.

• vittra

Så hade vi med första dottern och visst blev det väl lite bättre med åldern, men fortfarande efter 1 år sov hon två gånger. Minns inte exakt när hon började sova en gång men det var nog innan 1½ år, och då var det ju ändå en kort vila och hennes successiva minskning av antalet tillfällen handlade ju mer om att hennes totala sömnebehov minskade och inte om att hon "lärde" sig sova längre stunder. Sen slutade hon slutade sova dagtid till slut och sov bara på nätterna istället. Ett tag sov hon uppemot 13-14 timmar på natten. Nu sover hon oftast bara 11 timmar.

Behöver jag tillägga att vi försökte allt för att förlänga hennes vilor men det gick liksom inte helt enkelt.

Vår nästa verkar ha liknande tendenser, men svårt att säga ännu... det har hänt att hon sovit rejäla pass men nästan alltid vaknar hon efter max någon halvtimme. Ofta sover hon bara en 15-20 min! Och sen är hon hur pigg som helst och finns inte på kartan att försöka "buffa" till sömns igen... oavsett hur snabbt man är där...

Skillnaden mellan henne och storasyster är väl mer att lilla faktiskt otroligt nog känns utvilad på dessa korta snuttar (under förutsättning att hon sovit bra på natten, en dålig natt genererar en gnällig och övertrött dag för hon klarar inte av att ta igen sömnen sen under dagen) medan storasyster ofta var tröttgnällig redan när hon vaknade... så hade vi det även på morgonen en period minns jag, då kämpade jag ett tag med att hon skulle somna om och sova lite längre på morgonen så att hon verkligen blev utvilad och det lyckades faktiskt till slut

• Lotusen79

Min son är 8 månader och jag har haft precis samma problem sedan ett par månader tillbaka. Jag har varit tvungen att ligga med honom i sängen och Låta honom snutta på bröstet och så fort jag hat smygit iväg så vaknar han inom 10 min. Sedan ett par veckor tillbaka så har jag upptäckt att det enda stället han sover riktigt bra på är ute. Så nu sover han utanför köksfönstet om dagarna oftast 2-3 timmar.

• Minibus

Ok, tack alla för svar o erfarenheter!

• maskrosboll

Mina barn har också varit så, jag har känt det som att jag inte gjort annat än att försöka söva barn som måste sova typ 5 ggr/dag . 30-minuterssömn har vi haft här hemma, det har nästan gått att ställa klockan efter dem...

Men sonen började sova längre när han började sova bara en gång om dagen, när han var runt 15 månader. I början sov han ganska kort så också, men efter ett tag började han sova 2-3 timmar och var inte alls lättväckt heller. Så när han var mellan 1,5 år och 2,5 år ungefär så sov han mer dagtid än han hade gjort som bebis - jätteskönt! Han sov middag tills han var drygt 3 år, men sista halvåret fick vi väcka honom efter 45-60 minuter, annars somnade han inte på kvällen.

Lillasyster är nästan ett år, nu sover hon två gånger om dagen. När det var som värst behövde hon sova 5-6 ggr/dag - det var bökigt, speciellt eftersom hon var svårsövd även när hon var jättetrött. Hon sover exakt 30 minuter på förmiddagen - inte en minut längre! På eftermiddagen sover hon dock ganska OK nu. Oftast vaknar hon till efter en halvtimme, men är man jättesnabb med att stoppa i nappen och lägga en hand på henne så kan hon somna om. Då sover hon nästan hur länge som helst, upp mot två timmar ibland. Det händer också att hon inte vaknar efter en halvtimme, då sover hon ca en timme men då kan man inte få henne att somna om igen för då är hon pigg.

Det är verkligen märkligt det där med sömnmönster...

• Alexi

Min dotter sov 30-minpass första året, vilket blev många sovning art per dag. I början var det väl ok men sen blev sövandet värre och värre - tog tid och hon blev inte pigg av det. Ganska precis när makken tog över föräldraledigheten, vid 14 mån, började hon sova 1,5-2 timmar i sträck en gång per dag...

• Alexi
    Alexi skrev 2011-01-14 21:14:22 följande:
    Min dotter sov 30-minpass första året, vilket blev många sovning art per dag. I början var det väl ok men sen blev sövandet värre och värre - tog tid och hon blev inte pigg av det. Ganska precis när makken tog över föräldraledigheten, vid 14 mån, började hon sova 1,5-2 timmar i sträck en gång per dag...
    Ursäkta stavningen, ammar och skriver med en hand...
Svar på tråden Ni med bebisar som ENDAST sover korta sovpass på dagen...