• Anonym (pengar från?!)

7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...

hjälp, fick just elräkningen för december, 7829 kr!!!

vårt nya hus vi inte ens flyttat in i ,bara sovit över enstaka nätter.

i och för sig har vi haft 6 st elljusstakar på, ett kyl/frys
    duschat fåtal ggr samt renoverat lite

vattenfall ca 5064kw tror jag det var.

men kan det verkligen stämma?

det är ett äldre hus fd parhus3+4 rum vi har öppnat väggen emellan
     ca 180 m2 med bara låg värme på, bara  el element.

det finns en trasig? luftvärmepump från 2007, panasonic men den verkar inte funka
     ger ingen värme bara låter som den funkar.
    (reparatörerna vi ringde, kunde komma om ca 5 -6veckor?!)

säljarna/mäklarna hade räknat på ca 20 000- 25000kr per år i uppvärmning,
     verkar inte stämma.

.var det bara glädjekalkyler?

vad kan vara mer normalt per månad?   för en familj två vuxna + tre barn under 9år

när alla det andra räkningarna tillkommer
    + mat +lån på miljon (innan lön tjänar vi ca 20 000 var)

vi har ju inte ens flytttat  in,  - hur ska vi ha råd att bo och leva?
    desperat i behov av lottovinst eller  nåt ..

vad / hur skulle ni göra?

tacksam för svar / för nu känns det bara tungt

• Svar på tråden 7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...
  • casca

90% av årets elräkning kommer ju under vintermånaderna om man har elvärme, och har ni dessutom inget fast elpris så har det definitivt varit obehagliga toppar nu under december..

• Anonym (stämmer)

Tyvärr kan det nog stämma. Då vi bodde i hus där uppvärmningen var endast via el element så hade vi elräkning på ca 3-3500.-/månad vintertid och det huset var bara på 90 kvadrat. Alltså ett väldigt litet hus. Erat är dubbelt så stor, så ja, det kan nog stämma. Sommartid kunde vi få ner elräkningarna till runt 2000.-/månad. Har ju dessutom varit en ovanligt kall december.

• MammaMajs

5000kwh för en månad i uppvärmning för ett hus ni inte bor i låter gigantiskt mycket. Vi har eluppvärmning med element och luftvärmepump 150m2 och bor i huset 2000kwh i november 2600kwh i december, då är huset från 70 talet och dåligt isolerat. Det är dessutom uppvärmning, varmvatten och hushållsel inräknat.

Hur varmt har ni i huset, hur gamla är elementen och varför har ni luftvärmepumpen igång om den inte tillför värme kanske drar den för mycket el för att den är trasig?

• Susanne905

Välkomna till husägarnas värld, det är så det är att bo i hus, dyra räkningar för el vinterhalvåret och billigare på sommaren, bara att gilla läget!

• Anonym

5000 kWh på en månad låter otroligt mycket.

Vi bor i ett tvåplanshus på 135 kvm, 2 vuxna och 2 barn. Under november förbrukade vi 1500 kWh och i december 2500 kWh för uppvärmning, varmvatten och hushållsel.

• Enjoy life

Jo, det stämmer säkert. Om jag vore er så satte jag in en bra kamin till sommaren. Komplettera med ett fläktsysten som sprider värmen runt i huset och sen köper ni ved. Lovar ni kan spara 10.000 per år. Fast det kräver ju lite jobb iofs, men det är väl värt det.

• Anonym (husägare)

Det är inte så att ni saknar direktavläsning av elförbrukning i huset, och att den räkning ni fick baseras på förra ägarens förbrukning? När jag flyttade in betalade jag enligt förra ägarnas förbrukning, vilket ledde till att jag efter ett antal månader slapp betala i stort sett en hel räkning, jag hade betalat för mycket tidigare, jämfört med min egen förbrukning...

• Butterscotch

Har ni fast, rörligt eller tillsvidarepris på elen? Om man inte specifikt ber om fast eller rörligt blir det automatiskt tillsvidarepriser på elen när nytt avtal tecknas och det är det allra dyraste alternativet. Om ni inte har valt - ring elbolaget genast!

• Anonym

Det låter tyvärr rätt så rimligt... ett rätt så stort hus, äldre och med en trasig värmepump som antagligen enbart DRAR ström o inte tillför någon värme i det här läget... Du vet väl om att du kan låna/köpa en sån där grej som mäter hur mycket ström varje enskild pryl drar? Kan ju vara idé i ert fall.

Dessutom, det ÄR oftast glädjekalkyler i de uppgifter man får från mäklare... bättre att ringa elbolaget o kolla hur mycket som gått de senaste åren o sen försöka höra med mäklaren hur många som bott där.

• Wizz

Har lärt mig att alltid ringa elbolaget och be om uppgifter på förbrukningen innan jag köper/hyr hus. På så vis slipper man mycket obehagliga överraskningar. Så ring och fråga vad årsförbrukningen legat på för de tidigare ägarna, det är offentliga uppgifter.

Är det så att de har uppgett oriktiga uppgifter i samband med försäljning så kan de bli skadeståndsskyldiga till er.

Kamin, nya elradiatorer och isolera vind/tak och se över fönstren är det bästa ni kan göra. Har ni pengar så dra in vattenburen värme i huset (för jord/bergvärme, pellets, ved...) istället, det tjänar ni in på några få år.

Svar på tråden 7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...