• Anonym (pengar från?!)

7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...

hjälp, fick just elräkningen för december, 7829 kr!!!

vårt nya hus vi inte ens flyttat in i ,bara sovit över enstaka nätter.

i och för sig har vi haft 6 st elljusstakar på, ett kyl/frys
    duschat fåtal ggr samt renoverat lite

vattenfall ca 5064kw tror jag det var.

men kan det verkligen stämma?

det är ett äldre hus fd parhus3+4 rum vi har öppnat väggen emellan
     ca 180 m2 med bara låg värme på, bara  el element.

det finns en trasig? luftvärmepump från 2007, panasonic men den verkar inte funka
     ger ingen värme bara låter som den funkar.
    (reparatörerna vi ringde, kunde komma om ca 5 -6veckor?!)

säljarna/mäklarna hade räknat på ca 20 000- 25000kr per år i uppvärmning,
     verkar inte stämma.

.var det bara glädjekalkyler?

vad kan vara mer normalt per månad?   för en familj två vuxna + tre barn under 9år

när alla det andra räkningarna tillkommer
    + mat +lån på miljon (innan lön tjänar vi ca 20 000 var)

vi har ju inte ens flytttat  in,  - hur ska vi ha råd att bo och leva?
    desperat i behov av lottovinst eller  nåt ..

vad / hur skulle ni göra?

tacksam för svar / för nu känns det bara tungt

• Svar på tråden 7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...
  • TessieTupp

Mitt bästa råd är elskling.se där kan man se exakt vilket elbolag som gynnar en själv. Själv har vi faktiskt bundit vårat elpris nu under vintern och det är jag mycket tacksamför i dagsläget!

• Anonym

Vattenfall är det sämsta bolag du kan ha! När vi hade dom skickade dom ut dubbelfakturor, vi fick betala för mycket mer el än vi använt (lägenhet på 80 kvm kan omöjligt kosta 1500:- på en månad på hösten när värmen ingår från värden)

Vi har i dagsläget Fortum, där vi betalar 58 öre/kwh p.g.a bundet elpris. Så kolla upp på elskling.se, det måste finnas något annat bolag som är bättre för er.

• Anonym

December var jättekallt i år.
    Vi förbrukade 3000 kWh mot normala 2000kWh i december.
    Att luftvärmepumpen är trasig kan påverka förbrukningen, att värma upp med bara elelement när det är så många minusgrader ut kostar massor.
    Låter mkt, men kan säkert stämma...

Kan försöka trösta med att av våra ca 20 000 kWh på ett år går 10 000 kWh bara under dec-feb.
    Sommarmånaderna är betydligt billigare.

Kolla om det är en "beräknad" faktura eller om den är faktiskt avläst.

• Anonym (oxå ny husägare)
    Anonym (oxå ny husägare) skrev 2011-01-14 08:16:34 följande:
    Vi är också nyblivna husägare och hade ingen aning om hur dyrt det skulle bli i uppvärmning. Nu hade vi som tur var valmöjligheten att installera en pelletsbrännare i den befintliga gamla pannan som redan fanns i huset (huset är byggt på 40 talet o pannan har säkert 30 år på nacken).

Såhär i efterhand är jag glad att vi valde att göra det, för vi höll på att förfrysa här första månaden vi bodde i huset (november)  då det "enda" som fanns just då var en luftvärmepump som enligt mig var helt kass, vi hade den konstant på 22-23 grader, men det var ändå svinkallt i huset som har 3 våningar (med källaren) och den värmde bara upp där den satt i princip. Sen har vi också braskamin och visst, det är jättemysigt, men det var inte så mysigt när det nästan blev ett tvång att elda i den bara för att få en normal värme i huset. Och då hade det inte ens blivit minusgrader ute än!

När vi "bara" hade luftvärmepumpen fick vi en elräkning på runt 2000 kr, men å andra sidan var vi tvungna att köpa ved till kaminen för i princip samma summa.

Så nu har vi istället en kostnad på pellets ca2200 kr i månaden nu när det är som kallast, men det går inte att beskriva vilken skillnad i go värme! Jag har kunnat gå utan strumpor och i tshirt här nu utan problem, det hade jag aldrig kunnat göra förut
    Glömde tillägga att december månads elräkning blev hälften så dyr, ca tusenlappen, samt att vi bundit elavtalet (där vi dessutom har nätavgiften) på 54öre/kWh.

Så det blev alltså en tusenlapp inklusive nätavgiften den månaden. Känns helt okej.
    Beräknad årsförbrukning ligger just nu på 13 400 kWh för vårt hus på ca 110 kvm.
  • Mrs Statham

Min första elräkning var på drygt 40.000.
    Vilket var heeelt fel, ungefär 39.900 för mycket.
    Lägenheten hade stått tom länge och hade totalrenoverats under tiden så det var en riktigt stor diff på mätarställningen mellan mig och den förra personen som bodde där. 
    Och de siffrorna jag skickade in när jag flyttade in hade tydligen inte kommit fram till elbolaget.

Jag skulle ringa ochprata med bolaget om det verkligen stämmer. Dock är ju elen fruktansvärt dyr just nu sådet kan mycket väl stämma... 

• J1983

Oj shit men visserligen har ni ett stort hus och med bara elvärme så blir det dyrt förstås. Vi har ett hus på 108 kvadrat och hade i december en räkning på typ 4000 kronor och då har vi ändå ett värmeåtervinningssystem. Så det kan nog stämma den räkning ni fått men förhoppningsvis blir det väl bättre med värmepumpen sen.

• Insatt
    Anonym (pengar från?!) skrev 2011-01-13 21:29:42 följande:
    hjälp, fick just elräkningen för december, 7829 kr!!!

vårt nya hus vi inte ens flyttat in i ,bara sovit över enstaka nätter.

i och för sig har vi haft 6 st elljusstakar på, ett kyl/frys
    duschat fåtal ggr samt renoverat lite

vattenfall ca 5064kw tror jag det var.

men kan det verkligen stämma?

det är ett äldre hus fd parhus3+4 rum vi har öppnat väggen emellan
     ca 180 m2 med bara låg värme på, bara  el element.

det finns en trasig? luftvärmepump från 2007, panasonic men den verkar inte funka
     ger ingen värme bara låter som den funkar.
    (reparatörerna vi ringde, kunde komma om ca 5 -6veckor?!)

säljarna/mäklarna hade räknat på ca 20 000- 25000kr per år i uppvärmning,
     verkar inte stämma.

.var det bara glädjekalkyler?

vad kan vara mer normalt per månad?   för en familj två vuxna + tre barn under 9år

när alla det andra räkningarna tillkommer
    + mat +lån på miljon (innan lön tjänar vi ca 20 000 var)

vi har ju inte ens flytttat  in,  - hur ska vi ha råd att bo och leva?
    desperat i behov av lottovinst eller  nåt ..

vad / hur skulle ni göra?

tacksam för svar / för nu känns det bara tungt
    Elelement suger utav bara helvete! Försök skaffa en annan form av uppvärmning till nästa vinter.
  • CoolJen

Har elementen varit på under dec mån så förstår jag mkt väl den höga räkningen.
    Vad står värmen inställd på?

Vi har en eluppvärmd lägenhet (80kvm) och under vintermånaderna gör vi åt ca 80% av all elförbrukning vi har under året.
    Under sommaren kan förbrukningen vara på ca 200:- mot under en vintermånad ca 2000:-

Kolla upp hur stor förbrukning no har på ett år...om mäklaren har räknat på 20-25.000:- så borde eran förbrukning ligga på ca 20.000kwh/år.
    Bind gärna(under sommarhalvåret) elpriset så ni slipper vinterns höga elkostnad, eller ännu bättre -byt elkälla.

• J1983
    Themis skrev 2011-01-14 00:02:23 följande:
    Det brukar ofta bli knas just i skarven, de börjar ju inte räkna på er förbrukning förrän efter några månader, tills dess är det förra ägarnas årsförbrukning som ligger till grund för fakturan, tror jag.

Fixa värmepumpen eller investera i en ny (kanske av förra årets modell, brukar finnas billigare), det betalar sig ganska snabbt vintertid.
    Det där är verkligen olika för som jag förstår så har väl ändå de flesta elbolag direktavläsning och då stämmer ju den kilowatt som står på räkningen.
  • Priceless Perfection

Fattar inte en grej och det ar detta...

Anonym (pengar från?!) skrev 2011-01-13 21:29:42 följande:

(innan lön tjänar vi ca 20 000 var)
    Tjanar ni 40 000 efter skatt tillsammans?
    Du är den enda som begränsar dig
Svar på tråden 7829kr i elräkning i dec, vi som inte ens flyttat in än ...