• Anonym

    Anmäld för bedrägeri

    Jag ska på polisförhör på tisdag har blivit anmäld för bedrägri
    vilket jag väl egentligen gjort:-/
    Jag har sålt en grej fått pengar sagt att ja skickat paketet, skulle gjort det samma dag men kom upp massa sakker hemma så ja glömde av paketet efter några dagar skickar hon och säger att hon ska anmäla mig och det gjorde hon..ville betala tillbaka men hon anmälde mig istället=( det handlar om 2000kr

    vad kommer hända nu?

  • Svar på tråden Anmäld för bedrägeri
  • Anonym (sandra)

    Om du nu gjort dig skyldig till bedrägeri så är det ett bra tillfälle att erkänna detta på polisförhöret.
    Förhoppningsvis låter dom dig betala tillbaka "skulden" och sen inget mer.
    Så vitt jag vet så brukar enstaka fall inte leda till något grövre straff..

    Försök ta kontakt med tjejen i fråga och erbjud dig att betala tillbaka, förutsatt att hon tar tillbaka anmälan så fort hon fått pengarna.
    Det kan ju vara värt ett försök =)

  • Anonym

    Det låter jobbigt. Men jag har svårt att tänka mig att det får några enorma konsekvenser. Har du kvar mail/sms om att du sagt att du ville betala tillbaka pengarna? Är det som privatperson du gjort det här?

  • Anonym

    det här e jätte jobbigt och kan inte sova mitt liv har vart ras dom senast 2 åren å dehär behöver jag vekligen inte nu=(
    jag har ju sagt till henne att paketet är skickat=( vilket det inte han bli innan hon anmälde mig ja jag har kvar mailen där ja erbuder henne tillbaka pengarna....är det bäst att erkänna bedrägeri på förhöret alltså?
    ja måååår såååååå dåligt=....(
    ja det är som privat person...

  • Sofia L

    Lugn, vad jag kan se har du inte gjort något brottsligt!

  • Anonym

    har jag inte det om jag sagt till henne att pakete är skickat, fast jag inte har det?

  • Anonym

    Berätta bara precis som det är och skriv ut en kopia av emailet och ta med dig till polisen om/när de kallar dig till förhör. Säg att du försökt att erbjuda henne att skicka paketet eller ge tillbaka pengarna. Risken att det skulle gå vidare till rättegång är i stort sett obefintlig.

  • Sofia L

    Nä, bedrägeri och liknande brott förutsätter att du genom vilseledande förmått någon till att göra en handling som innebär en vinning för dig och motsvarande förlust för den andre. Alltså om du påstår och tar betalt ifrån någon för en vara som du överhuvudtaget inte har och det har från början varit din mening att luras då är det bedrägeri eller motsv. annars inte. Finns ju en massa företag och andra som lovar runt men håller tunt och det är inte bedrägeri.

  • Anonym (sandra)

    Skicka paketet idag, om du nu fortfarande har det kvar !
    När tjejen får det kanske hon tar tillbaka anmälan plus att du gör rätt för dig.
    Då kan du även säga detta på polisförhöret vilket säkert leder till att dom lägger ner ärendet :))

Svar på tråden Anmäld för bedrägeri