Inlägg från: little mommy |Visa alla inlägg
  • little mommy

Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!

Vi köpte en söt liten blandras valp innan jul då var han 8 veckor.
    han kunde ju självklart inte somna på natten själv då. så det sluta med att jag och sambon sov på nedervåningen med valpen i famnen på soffan. men efter en vecka gav jag upp och sa jag ville sova i våran säng (är höggravid).
    så valpen fick då vid 9 veckor sova i vårat sovrum. och han gnydde lite första minuterna men sambon lugna ner han. och valpen sov bra på nätterna i vårat sovrum med stängd dörr.

nu är valpen 11 veckor och jag vill att den sover på nedervåningen. (det gör den hur bra som helst på dagen) och vi har varit hemifrån ca 30 min och 50 min sådär och han har alltid sovit när vi kommit hem.

Vi kan få bebis närsomhelst nu och jag vill då inte ha hunden i vårt sovrum på natten. där ska vårat nyfödda barn ska sova liksom.

så vi prövade i förrgår med att ha hunden nere. han  skällde gnydde yla och tog sig förbi grinden och låg utanför våran dörr och gnydde  (och utan en enda pause sen sov valpen hela dagen efter, för han var väll vaken hela natten) (men man ska ju inte ge efter ett sånt beteende så vi härda ut hela natten vrål trötta)
    och tänkte att inatt blir det lättare kanske. näe då skäller hunden och gnyr hela natten iallfall..

hur fasen ska man göra för att få hunden att sova på nedervåningen trygg och säker?
    och fort med tanke på bebis som kommer snart ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 23:54
    Pajkastning delux åt alla håll, så tänker bara säga att "valpen kommer sova inne i sovrummet framöver i sin korg på golvet punkt slut" sen bryr jag mig inte ett dugg vad ni andra tycker om det ena med det andra om det var en bra tid att skaffa hund eller inte.
    Han är här för att stanna punkt slut.

• Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!
  • little mommy

Ja alltså vårt sovrum e LITET och vi har barnsäng och skötbord samt våran egen säng därinne vilket blir tvär fullt. och hunden biter i allt och vill inte den gnager sönder barnets skötbord eller säng som är i trä (om den börjar gny eller skälla mitt i natten). och sen är jag ganska lätt väckt av hunden när han e uppe och går på natten och leker så det "stör" min sömn och sambons som jobbar mycket.. och tänker ju att kanske hunden väcker spädbarnet hela tiden sen, och då blir det noll sömn för då väcker det min 5 åring som sover i rummet brevid.

vad jag förstått så ska typ 12 veckors hundvalpar kunna sova själva? han blir 12 veckor på måndag. 

• little mommy
    nemo1 skrev 2011-01-14 10:26:07 följande:
    Men va fan köpte du hund för????
    För både jag och min sambo älskar hundar, vi båda är uppväxta med hundar och ville ha det för våra barn oxå.

vi båda är aktiva ute och går alltid, och min 5 åring är även hon ute och går med hunden och lär sig ansvar. vi älskar hunden och den får massa kärlek, mat och motion och disciplin.

Bara för att jag inte vill tex: sova med mitt barn betyder ju inte att jag inte borde skaffa barn?

Precis samma nu, Jag vill inte sova med hunden men det betyder ju inte att jag inte borde skaffat hund?
    Hunden är sällskap och mys och värme och motion för min familj. 
  • little mommy

vi har tänkt skaffa hund i flera månader.. och har letat läst på och det var inte förns nu i julas det dök upp en hund vi tyckte passa oss i stl och ras..

Det är en terrier och terrier enligt alla "hundböcker mm" så ska dom vara mer självständiga och inte flock djur på samma sätt som tex en golden retriver. 

terrier är vana att arbeta på egenhand och vana att sköta saker själv, sen efter det är dom flockdjur 

• little mommy
    MammaG skrev 2011-01-14 10:46:36 följande:

Det är fortfarande en valp

Ja men nångång måste man väll börja träna den att kunna sova nere?. Han har mat och vatten och sin korg och leksaker och ben o hela nedervåningen, där den är hela dagarna så det borde ju vara bekant. och vi är ju hemma allihopa inte så att vi lämnar han själv.. och han sover ju på dagarna här nere utan problem.

Och en valp kan man ju träna göra rumsren, trix, och lydnad med koppel och halsband men inte att sova själv? 
  • little mommy
    Lioal skrev 2011-01-14 11:10:01 följande:
    Håller nog med om att det är dålig timing att skaffa valp när ni snart ska få bebis, en valp behöver massor med uppmärksamhet och arbete för att bli en bra hund. Vet flera uppfödare som inte säljer valp till gravida/spädbarnsföräldrar just av denna anledning. Men gjort är gjort och nu är det nog bara för er och bita i det sura äpplet så att säga och investera lite mer energi i er nya familjemedlem, för även om terrier är bra på att arbeta självständigt vill ju både ni och hunden att hunden ska vara en del av er familj/flock. Om inte hunden känner att den är en del av er flock blir den nog inte särskillt trevlig i längden tyvärr.
    timingen e ju inte perfekt men ändå perfekt. för nu kommer ju sambon börja jobba mer hemifrån och jag kommer vara mammaledig och ha tid hemma, och dotterns dagis har minskat iomed att vi snart ska ha barn, så vi alla kommer ju vara hemma mycket dom närmsta månaderna och för min del kanske 1-2 år, vilket borde ge gott om tid att uppfostra och ha tid.

och klart hunden är en del av familjen det har han varit hela tiden nu.
    men han ska ju oxå ha lägst rang för att bli en bra hund. barnen måste komma före och han efter så han även lyder dom. 
  • little mommy
    Nickan10 skrev 2011-01-14 11:56:49 följande:
    Det är helt olika saker du talar om när du menar vardagslydnad och tricks.....och en valp som tvingas leva utan sin flock på den känsligaste tiden på dygnet...Natten.
    Du måste tänka på hundens ursprung. Att leva nära sin flock innebär trygghet, mat och överlevnad.
    Att vardagsträna sin hund betyder att du förstärker din och hundens roll i flocken....Det är inte ens jämförbart med varandra.
    Jo men han är ju nära, vi är hemma, det är ju inte så han e stick solo hemma liksom.
    han e ju bara på sin plats, där han annars ligger hela dagarna.
    så då borde det ju inte vara ett problem på natten? 
  • little mommy
    dezibel skrev 2011-01-14 13:02:41 följande:
    Om din valp skällt och gnytt hysteriskt av seperationsångest två hela nätter, tagit sig över en gring och kraffsat på er dörr tycker du inte att det tyder på att du har fel? Klart som korvspad att det är ett problem. Problemet är att du kräver någonting din valp inte klarar-att vara ensam på natten.
    En valp som är uppe på nätterna är helt normalt, den kanske behöver rastas mitt i natten eller är den redan rumsren? Att du tycker att den stör din nattsömn tyder på att du inte verkar vara speciellt insatt i hur valpar funkar och inte heller bredd på att ta ansvaret för en valp. Har man köpt valp räknar man med att få vara vaken på nätterna.
    Att terriers skulle vara mer självständiga är nog helt inviduellt och visar sig oftast först när hunden är vuxen och självständig betyder inte att den klarar att  hållas separerad från "sin flock" . Ge valpen trygghet genom att låta den sova hos er alternativt att sambon sover några månader med den!
    cesar milan säger alltid att första tiden e avgörande om man "skämmer bort" hunden från början..och man ska ha regler och sånt från början. och det har vi.

( början när man har en valp styr resten av tiden man har hunden, alla fel man gör då får man ångra ja..)
    men då vill jag ju inte samsova med hunden i 12 år (om den lever längre eller kortare vet man ju inte) precis som jag inte samsovit med mitt barn heller, hon har haft egen säng och eget rum.

valpen kan vara envis och försöka styra kanske? små barn kan skrika för att få sin vilja igenom..man får helt enkelt ta ett steg tillbaka och se om det är allvarligt? har dom ont eller rädda hör man det direkt (då skulle jag inte tveka om att ha kvar han en stund till i sovrummet). men denna valp "pratar" mycket han har ett visst pip när han e mys sugen, ett pip när han är kissnödig och vill ut. och ett när han "trotsar och inte vill" och detta gnäll e mer att han blir rastlös. han sover perfekt tills man går upp på ovanvåningen.. 

och  vi ska ha barn nummer 2 inom typ 2-3 veckor.. max så klart min sömn prioriteras just nu, jag måste vara utvilad till förlossningen. och min sambo kan ju inte sova med hunden sen, han måste ju dela ansvaret med vårat nyfödda barn.

ingen som kan komma med bra tips om hur man får han att sova nere själv?  
  • little mommy
    mimbo skrev 2011-01-14 13:15:57 följande:
    Du har fått massa bra svar och du måste nog inse att du inte kan övertala någon till att ändra inställning och tycka att visst ska valpen sova själv... Det är nog så att DU måste tänka om. Ingen säger att du prompt måste ha valpen i sovrummet, men instinkten hos alla hundar (även hos terriers som visserligen är mer självständigt ARBETANDE än andra  har ett utpräglat flockbeteende, det är inte katter liksom) är att under natten ligga nära. Det har med revir och trygghet att göra.
    Du skapar just nu bara en otrygghet hos din valp som faktiskt inte valt att komma till er utan förtjänar bästa möjliga omvårdnad. Vill ni inte ha hunden i sovrummet får ni nog ligga hos den då där ni har tänkt att den ska ligga. Ett hett tips är att ni låter den befinna sig på samma våning åtminstone UTAN stängda dörrar! Nån skrev kompostgaller, bra tips! Ni började me att låta den sova i famnen för att sen plötsligt låta den ligga själv på annan våning. klart den protesterar. Fortsätt ligg hos den, kanske inte du då som är höggravid, men sambon, men utan kroppskontakt. tex sambon i soffan, hunden i sin korg på golvet. Eller en madrass på golvat utanför ert sovrum, fortfarande hunden i sin korg.
    Jag vet inte vart du fått det ifrån att en 12 veckors ska klara att sova själv? Däremot är rekomendationen att inte ta valparna från sin mamma förrens vid 12 veckors ålder. Men det betyder inte att de då plötligt letar upp ett eget ställe att sova på!

En hund kommer HELA LIVET vilja vara nära sin flock, dvs er!
    nej nej första natten sov vi nere på soffan och jag och sambon varvade med valpen i famnen och ut och gå, och sen sov han så i ca 1 vecka med oss, på oss då.
    sen behövde vi få sova i  våran säng och slippa soffan. så då fick han börja sova i korgen nedanför sängen. och det vande han sig på redan första natten, min sambo lugnade honom med armen om han började gny och ville upp i sängen på oss. och sen nu har han sovit så i två veckor typ. och jag tyckte det började kännas som dax att nu känner han sig hemma i vårt hem och vet att vi bestämmer och det är oss han ska bo hos,han sover hela dagarna nere på sin plats. då tänker man att klart det ska gå att sova hela natten i sin korg och så. 

och tex när vi har varit till mödra vården (borta 30 min) varken gnyr han eller gnäller på dagen, utan vi har alltid funnit honom sovandes på sin plats. så klart man tänker han e redo att kunna sova själv. 
  • little mommy
    Dohgon skrev 2011-01-14 18:05:34 följande:
    Jag måste hålla med de andra som säger att det är fel tillfälle att skaffa hund! Men nu är det redan gjort och du ber om hjälp för att få det lättare.

Jag skulle nog egentligen valt att ha valpen på övervåning och satt galler för sovrummet, valpen kan se dig men kommer inte in till dig.  Eller snarare, jag skulle valt att ha den i sovrummet, men det vill inte ni som jag förstår det.

Viktigt då är att se till att valpen har en trygg plats där den sover, ha gärna tänt ljuset på natten där valpen är, skuggor skrämmer även valpar.
    Se till att ha en ordentlig säng till valpen, med någon filt som luktar som er? Det kan hjälpa för då är iaf lukten av er där.
    Annars kan ljud också hjälpa, radio på låg volym eller så så att valpen inte känner sig ensam.
    Sen är det att ignorera som gäller. En valp är en bebis den också så tänk dig in i hur du kommer göra med bebisen i magen när han / hon kommer ut.
    Ja låter som många tycker hunden ska sova i sovrummet och tydligen lääänge oxå... så då får man väll stå ut och ha den i en korg nedanför sängen som tidigare,(trots jag önskat att det gick på ett annat vis) och hoppas den inte kommer störa barnet sen.

Är väll mest jag som e van att sova "själv" bara jag och min sambo som sover i sängen.
    Min dotter samsov inte i min säng en enda gång som bebis och sov inte i samma rum ens tidigt. för både hon och jag sov bättre när vi sov i olika rum. så vi inte störde varann, då hon var extremt lätt väckt..
    är väll rädd att "nya" bebisen ska vara lätt väckt och ingen i familjen ska kunna sova.
    för är det så att bebisen är väldigt lätt väckt kommer den få ett eget rum fort. så vi inte stör den. så den kan få möjlighet att sova.

och hunden kommer vi inte sälja under några omständigheter. den är ju vår familje medlem. bara jag som ville ha en ny lösning på min sömn och sambons sömn och eventuellt för barnens skull oxå..

och nej valp vana har jag inte massivt av, men är uppväxt med hund, men minns inte så mycket valp perioderna alls faktiskt minns bara när dom var större. och kan inte minnas min mamma eller pappa någonsin sovit med valpen.
  • little mommy
    nemo1 skrev 2011-01-14 18:29:07 följande:
    "Får man väl stå ut"  stackars hund som varit tvungen att få dig som matte...
    Du, han kan vara glad.

Han får kärlek och mat, leksaker och ett stort hus med stor trädgård att leka i. och får vara "valp" hela dagarna och hela familjen myser gosar med honom hela dagarna, han får ordentligt med motion och aktiviteter.
    och otäckt mycket kärlek från oss alla.

finns hundar som har det mycket värre

Bara för jag inte tycker om samsovning och inte är förtjust i tanken (men kommer göra det för hundens skull).
    Gör inte mig till en dålig hundägare.

• little mommy
    dezibel skrev 2011-01-15 08:44:27 följande:
    Men hur kan du på allvar rekomendera en människa som inte vill få sin nattsömn störd att hon ska lägga valpen i bur. Hon lär inte gå upp och ta ut valpen när den vaknar och behöver rastas vilket innebär en instängd valp som ingen hör eftersom TS tycker sin och sambons sömn är viktigast.
    Att bur kan vara ett hjälpmedel är det ingen tvekan om men det kräver ett helsickes ansvar för att sköta det rätt. 
    Sömn är viktigt för människor och för att fungera både för dom som jobbar och är hemma., och jag måste fungera för mitt barn som jag har och som jag väntar. barnen kommer FÖRE hunden jaa självklart..
    MEN det betyder inte att vi inte bryr oss om hunden och att den inte har det bra hos oss.
    Den har allt den behöver här, och vi kommer inte sälja den.  
    Men vi får inte glömma att barnen måste gå före hunden. ni får det låta som man ska ta mer hänsyn till hunden än till barnen? valpen är inte mitt barn, den är min hundvalp. en familjemedlem med inte en människa
    .Den sitter inte vid köksbordet och äter i sin skål på bordet med oss andra. den har sin skål i köket men på golvet :-O det är ju fruktansvärt mitt barn sover i sin säng i sitt rum och inte med mig :-O 
    är nog dax för folk att inse hur kär hunden är för en kan man inte ha samma regler för den som med sina egna barn.

vem säger att jag inte tar mitt ansvar? Vi är ute och går med hunden. även på nätter, det är inga problem att ut och gå på natten, inget jag gnällt över alls? jag har bara sagt att den tiden jag sover vill jag sova så ostört som det går. det är viktigt för min bebis i magen. och sätta hunden före mina barn sambo och mig själv är knappast normalt enligt mig. 
    hunden har sina behov och det tillgodoser vi hunden med och mycket mer utöver

(kan tillägga att hunden sov i sin korg inne i vårt sovrum inatt, så inge mer gnäll om det tack) 
Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!