• little mommy

Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!

Vi köpte en söt liten blandras valp innan jul då var han 8 veckor.
    han kunde ju självklart inte somna på natten själv då. så det sluta med att jag och sambon sov på nedervåningen med valpen i famnen på soffan. men efter en vecka gav jag upp och sa jag ville sova i våran säng (är höggravid).
    så valpen fick då vid 9 veckor sova i vårat sovrum. och han gnydde lite första minuterna men sambon lugna ner han. och valpen sov bra på nätterna i vårat sovrum med stängd dörr.

nu är valpen 11 veckor och jag vill att den sover på nedervåningen. (det gör den hur bra som helst på dagen) och vi har varit hemifrån ca 30 min och 50 min sådär och han har alltid sovit när vi kommit hem.

Vi kan få bebis närsomhelst nu och jag vill då inte ha hunden i vårt sovrum på natten. där ska vårat nyfödda barn ska sova liksom.

så vi prövade i förrgår med att ha hunden nere. han  skällde gnydde yla och tog sig förbi grinden och låg utanför våran dörr och gnydde  (och utan en enda pause sen sov valpen hela dagen efter, för han var väll vaken hela natten) (men man ska ju inte ge efter ett sånt beteende så vi härda ut hela natten vrål trötta)
    och tänkte att inatt blir det lättare kanske. näe då skäller hunden och gnyr hela natten iallfall..

hur fasen ska man göra för att få hunden att sova på nedervåningen trygg och säker?
    och fort med tanke på bebis som kommer snart ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 23:54
    Pajkastning delux åt alla håll, så tänker bara säga att "valpen kommer sova inne i sovrummet framöver i sin korg på golvet punkt slut" sen bryr jag mig inte ett dugg vad ni andra tycker om det ena med det andra om det var en bra tid att skaffa hund eller inte.
    Han är här för att stanna punkt slut.

• Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!
  • hmcc

Eftersom den bara är 11 veckor så tycker jag det är lite väl tidigt att ha den så långt ifrån er som på en annan våning.

Lägg den utanför sovrummet en period med kompostgaller emellan så den ser er.

• dezibel

Har du riktig otur har du skapat en rejäl seperationsångest hos valpen genom att stänga in den på bottenvåningen. En valp behöver trygghet och närhet lång tid framöver. Gör antingen som "hmcc" skriver eller så får väl sambon flytta ner ett par månader på bottenvåningen med valpen nattetid. Du har helt rätt att man inte ska ge efter när valpen piper/gnäller men er valp måste ha varit hysterisk och då går man upp och tar hand om hunden. Varför kan inte valpen sova i sovrummet bara för att ni ska ha barn?

• nemo1

Men herregud, det är en liten valp. Vad spelar det för roll om den sover i sovrummet?

• Nickan10

Det blir väldigt svårt att få en hundvalp att vilja sova själv. Er valp har precis ryckts från sin flock och ska nu bilda ny flock med er. Att sova tillsammans är en helt naturlig del i detta och ni kan nog få  problem om Ni kräver av valpen att vara själv hela natten.
    Jag förstår däremot inte problemet med att ha hund och barn i samma rum.
    Jag har alltid haft barn och hund och det har aldrig varit några problem för oss att sova i samma rum. Hunden är ju mycket lugnare om han får vara i närheten av Er.

• little mommy

Ja alltså vårt sovrum e LITET och vi har barnsäng och skötbord samt våran egen säng därinne vilket blir tvär fullt. och hunden biter i allt och vill inte den gnager sönder barnets skötbord eller säng som är i trä (om den börjar gny eller skälla mitt i natten). och sen är jag ganska lätt väckt av hunden när han e uppe och går på natten och leker så det "stör" min sömn och sambons som jobbar mycket.. och tänker ju att kanske hunden väcker spädbarnet hela tiden sen, och då blir det noll sömn för då väcker det min 5 åring som sover i rummet brevid.

vad jag förstått så ska typ 12 veckors hundvalpar kunna sova själva? han blir 12 veckor på måndag. 

• little mommy
    nemo1 skrev 2011-01-14 10:26:07 följande:
    Men va fan köpte du hund för????
    För både jag och min sambo älskar hundar, vi båda är uppväxta med hundar och ville ha det för våra barn oxå.

vi båda är aktiva ute och går alltid, och min 5 åring är även hon ute och går med hunden och lär sig ansvar. vi älskar hunden och den får massa kärlek, mat och motion och disciplin.

Bara för att jag inte vill tex: sova med mitt barn betyder ju inte att jag inte borde skaffa barn?

Precis samma nu, Jag vill inte sova med hunden men det betyder ju inte att jag inte borde skaffat hund?
    Hunden är sällskap och mys och värme och motion för min familj. 
  • puss

var lite AP!! köp en bärsjal och amma den till sömns.

up yours
  • MammaG

Varför skaffar ni hund precis nu när ni ska ha barn om det tydligen bidrar till problem redan innan bebisen kommit?????????
    Hundar är flockdjur, er hund är också en bebis och vill inte vara ensam. Den är van att sova i hög med sina syskon och mamma nära.

• little mommy

vi har tänkt skaffa hund i flera månader.. och har letat läst på och det var inte förns nu i julas det dök upp en hund vi tyckte passa oss i stl och ras..

Det är en terrier och terrier enligt alla "hundböcker mm" så ska dom vara mer självständiga och inte flock djur på samma sätt som tex en golden retriver. 

terrier är vana att arbeta på egenhand och vana att sköta saker själv, sen efter det är dom flockdjur 

Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!