Inlägg från: MammaG |Visa alla inlägg
  • MammaG

Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!

Varför skaffar ni hund precis nu när ni ska ha barn om det tydligen bidrar till problem redan innan bebisen kommit?????????
    Hundar är flockdjur, er hund är också en bebis och vill inte vara ensam. Den är van att sova i hög med sina syskon och mamma nära.

• MammaG
    little mommy skrev 2011-01-14 11:14:38 följande:
    Ja men nångång måste man väll börja träna den att kunna sova nere?.
    Tja, det kan man väl förmodligen. Men den är fortfarande liten nu. Personligen skulle jag aldrig tvinga den att sova utanför sovrummet, men det är jag det.

Har en väldigt stor säng, och där sover jag, sonen och tre katter. Hade jag en valp skulle även den sova där
  • MammaG
    mimbo skrev 2011-01-14 13:15:57 följande:
    Du har fått massa bra svar och du måste nog inse att du inte kan övertala någon till att ändra inställning och tycka att visst ska valpen sova själv... Det är nog så att DU måste tänka om. Ingen säger att du prompt måste ha valpen i sovrummet, men instinkten hos alla hundar (även hos terriers som visserligen är mer självständigt ARBETANDE än andra  har ett utpräglat flockbeteende, det är inte katter liksom) är att under natten ligga nära. Det har med revir och trygghet att göra.
    Du skapar just nu bara en otrygghet hos din valp som faktiskt inte valt att komma till er utan förtjänar bästa möjliga omvårdnad. Vill ni inte ha hunden i sovrummet får ni nog ligga hos den då där ni har tänkt att den ska ligga. Ett hett tips är att ni låter den befinna sig på samma våning åtminstone UTAN stängda dörrar! Nån skrev kompostgaller, bra tips! Ni började me att låta den sova i famnen för att sen plötsligt låta den ligga själv på annan våning. klart den protesterar. Fortsätt ligg hos den, kanske inte du då som är höggravid, men sambon, men utan kroppskontakt. tex sambon i soffan, hunden i sin korg på golvet. Eller en madrass på golvat utanför ert sovrum, fortfarande hunden i sin korg.
    Jag vet inte vart du fått det ifrån att en 12 veckors ska klara att sova själv? Däremot är rekomendationen att inte ta valparna från sin mamma förrens vid 12 veckors ålder. Men det betyder inte att de då plötligt letar upp ett eget ställe att sova på!

En hund kommer HELA LIVET vilja vara nära sin flock, dvs er!
  • MammaG
    little mommy skrev 2011-01-14 13:24:53 följande:
     valpen kan vara envis och försöka styra kanske? små barn kan skrika för att få sin vilja igenom..man får helt enkelt ta ett steg tillbaka och se om det är allvarligt?

ingen som kan komma med bra tips om hur man får han att sova nere själv?  
    Valpen känner sig ensam och gnyr efter sin "flock". Att han sover när ni är kvar på samma våning är väl inte så konstigt, då är han ju inte ensam! Och "små barn kan skrika för att få sin vilja igenom"? Hur små barn talar vi om då? Låter du en bebis gny och "ropa" också utan att åtgärda det för att den ska uppfostras?

Du har fått med bra synpunkter och tips, att du inte få tips på det vill kan kanske betyda att det inte finns några bra tips för att uppnå det just du vill?
  • MammaG

Såg nu att valpen sovit i en krog brevid sängen tidigare. Finns det någon vettig anledning till att han inte kan fortsätta med det? Varför måste han sova i en annan del av huset?

• MammaG
    MammaG skrev 2011-01-14 17:11:16 följande:
    Såg nu att valpen sovit i en krog brevid sängen tidigare. Finns det någon vettig anledning till att han inte kan fortsätta med det? Varför måste han sova i en annan del av huset?
    En "korg" ska det naturligtvis vara
  • MammaG
    redfox skrev 2011-01-14 20:05:28 följande:
    Med risk för pajkastning, men vi har haft bur till vår hund från dag 1. På inrådan från uppfödare. Vår hundvalp, också den av terrierras kunde aldrig slappna av och somna på egen hand. Spelade ingen roll hur trött hon var. När man märkte att hon var övertrött satte man in henne i sin bur och hon seglade genast ned. Buren blev hennes trygghet och hon älskar sin lilla boning. Vill poängtera att denna inte har använts som bestraffning, utan endast som underlättning för henne. Hon har aldrig heller suttit och gnytt på nätterna. Nu är hon stor, nästan 5 år och hon väljer numera sovplats själv. Men står buren uppställd inne i lägenheten väljer hon denna 95 % av gångerna.
    Du menar att du helt enkelt har hunden i bur? Först när jag läste ditt inlägg såg jag framför mig hur du hade en transportbur, så som man har i bilar, stående i lägenheten, och hunden gick in och ut som den ville, men du STÄNGER alltså in den??????
    Det är ju helt sjukt!!!!!

Både ditt inlägg och ts visar att det inte bara är när det handlar om stora och starka raser som det borde krävas "körkort" på hund innan folk tillåts skaffa dem
  • MammaG
    Donum skrev 2011-01-17 09:41:30 följande:
    Jadå, det är för att lagstiftaren inte har särskilt bra koll på hund. Om man inte har ett väldigt litet kök så är det hyfsat egalt. 
    Ok, finns det fler lagar man kan avfärda på det sättet, eller är det bara att följa dem? Inklusive förbudet att stänga in hundar i bur
Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!