• little mommy

Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!

Vi köpte en söt liten blandras valp innan jul då var han 8 veckor.
    han kunde ju självklart inte somna på natten själv då. så det sluta med att jag och sambon sov på nedervåningen med valpen i famnen på soffan. men efter en vecka gav jag upp och sa jag ville sova i våran säng (är höggravid).
    så valpen fick då vid 9 veckor sova i vårat sovrum. och han gnydde lite första minuterna men sambon lugna ner han. och valpen sov bra på nätterna i vårat sovrum med stängd dörr.

nu är valpen 11 veckor och jag vill att den sover på nedervåningen. (det gör den hur bra som helst på dagen) och vi har varit hemifrån ca 30 min och 50 min sådär och han har alltid sovit när vi kommit hem.

Vi kan få bebis närsomhelst nu och jag vill då inte ha hunden i vårt sovrum på natten. där ska vårat nyfödda barn ska sova liksom.

så vi prövade i förrgår med att ha hunden nere. han  skällde gnydde yla och tog sig förbi grinden och låg utanför våran dörr och gnydde  (och utan en enda pause sen sov valpen hela dagen efter, för han var väll vaken hela natten) (men man ska ju inte ge efter ett sånt beteende så vi härda ut hela natten vrål trötta)
    och tänkte att inatt blir det lättare kanske. näe då skäller hunden och gnyr hela natten iallfall..

hur fasen ska man göra för att få hunden att sova på nedervåningen trygg och säker?
    och fort med tanke på bebis som kommer snart ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 23:54
    Pajkastning delux åt alla håll, så tänker bara säga att "valpen kommer sova inne i sovrummet framöver i sin korg på golvet punkt slut" sen bryr jag mig inte ett dugg vad ni andra tycker om det ena med det andra om det var en bra tid att skaffa hund eller inte.
    Han är här för att stanna punkt slut.

• Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!
  • Irma01

Hej...

Visst var det kanske dålig timing men men:

En valp som är 12 veckor kan inte sova så långt ifrån er speciellt inte när ni ha sovit med honom i famnen i början...

Jag skulle också göra som någon annan sa: gör en bur med kompostgaller som du har utanför sovrummet och låt dörren vara öppen så att hunden ser att ni är där... Åtminstone en sisådär 2 månaders perioder, eller skaffa en bur och gör likadant, och se till att göra buren trygg och skönt för hunden.

När den är runt 5-6 månader då kan du börja flytta ner den. Sedan kan det vara så att den kommer att gny första nätterna, och det får du leva med...ge dig inte, så kommer det att fungera sedan förmodligen....

men att tro att du ska kunna flytta en 12 vecors valp till nedrevåningen på en natt är lite märkligt....

Undrar lite om uppfödaren också, man borde väl andå förstå att en matte som är hoggravid och ska just föda är kanske inte det bästa just då för en valp....

Men men, hoppas det löser sig för dig, men man måste ju förstå att en valp kräver tid och engagemang, och att skaffa det smatidigt som ett bebis om man nu inte gar hund redan eller har haft hund (och då menar jag inte som barn men själv) är ju lite kosntigt, där måste jag hålla med några andra...

• SandraP81

Han vill vara nära sin flock där han känner sig trygg, dvs er. Ha sovrumsdörren öppen och låt honom välja själv var han vill sova. Ni behöver ju inte ha honom i famnen direkt men han kan väl sova på golvet bredvid sängen? Det gör ju inget sen när bebisen kommer och bebisen kommer ju vänja sig vid hans ljud och inte bli väckt av dom.

När valpen blir äldre är det mycket möjligt att han vill sova kanske vid trappan eller liknande. Dom går ju runt en del på nätterna och byter sovplats. Om han får trygghet nu så kanske han känner sig tillräckligt trygg senare att sova på en annan våning.

• little mommy
    mimbo skrev 2011-01-14 13:15:57 följande:
    Du har fått massa bra svar och du måste nog inse att du inte kan övertala någon till att ändra inställning och tycka att visst ska valpen sova själv... Det är nog så att DU måste tänka om. Ingen säger att du prompt måste ha valpen i sovrummet, men instinkten hos alla hundar (även hos terriers som visserligen är mer självständigt ARBETANDE än andra  har ett utpräglat flockbeteende, det är inte katter liksom) är att under natten ligga nära. Det har med revir och trygghet att göra.
    Du skapar just nu bara en otrygghet hos din valp som faktiskt inte valt att komma till er utan förtjänar bästa möjliga omvårdnad. Vill ni inte ha hunden i sovrummet får ni nog ligga hos den då där ni har tänkt att den ska ligga. Ett hett tips är att ni låter den befinna sig på samma våning åtminstone UTAN stängda dörrar! Nån skrev kompostgaller, bra tips! Ni började me att låta den sova i famnen för att sen plötsligt låta den ligga själv på annan våning. klart den protesterar. Fortsätt ligg hos den, kanske inte du då som är höggravid, men sambon, men utan kroppskontakt. tex sambon i soffan, hunden i sin korg på golvet. Eller en madrass på golvat utanför ert sovrum, fortfarande hunden i sin korg.
    Jag vet inte vart du fått det ifrån att en 12 veckors ska klara att sova själv? Däremot är rekomendationen att inte ta valparna från sin mamma förrens vid 12 veckors ålder. Men det betyder inte att de då plötligt letar upp ett eget ställe att sova på!

En hund kommer HELA LIVET vilja vara nära sin flock, dvs er!
    nej nej första natten sov vi nere på soffan och jag och sambon varvade med valpen i famnen och ut och gå, och sen sov han så i ca 1 vecka med oss, på oss då.
    sen behövde vi få sova i  våran säng och slippa soffan. så då fick han börja sova i korgen nedanför sängen. och det vande han sig på redan första natten, min sambo lugnade honom med armen om han började gny och ville upp i sängen på oss. och sen nu har han sovit så i två veckor typ. och jag tyckte det började kännas som dax att nu känner han sig hemma i vårt hem och vet att vi bestämmer och det är oss han ska bo hos,han sover hela dagarna nere på sin plats. då tänker man att klart det ska gå att sova hela natten i sin korg och så. 

och tex när vi har varit till mödra vården (borta 30 min) varken gnyr han eller gnäller på dagen, utan vi har alltid funnit honom sovandes på sin plats. så klart man tänker han e redo att kunna sova själv. 
  • Irma01
    little mommy skrev 2011-01-14 13:24:53 följande:
    cesar milan säger alltid att första tiden e avgörande om man "skämmer bort" hunden från början..och man ska ha regler och sånt från början. och det har vi.

( början när man har en valp styr resten av tiden man har hunden, alla fel man gör då får man ångra ja..)
    men då vill jag ju inte samsova med hunden i 12 år (om den lever längre eller kortare vet man ju inte) precis som jag inte samsovit med mitt barn heller, hon har haft egen säng och eget rum.

valpen kan vara envis och försöka styra kanske? små barn kan skrika för att få sin vilja igenom..man får helt enkelt ta ett steg tillbaka och se om det är allvarligt? har dom ont eller rädda hör man det direkt (då skulle jag inte tveka om att ha kvar han en stund till i sovrummet). men denna valp "pratar" mycket han har ett visst pip när han e mys sugen, ett pip när han är kissnödig och vill ut. och ett när han "trotsar och inte vill" och detta gnäll e mer att han blir rastlös. han sover perfekt tills man går upp på ovanvåningen.. 

och  vi ska ha barn nummer 2 inom typ 2-3 veckor.. max så klart min sömn prioriteras just nu, jag måste vara utvilad till förlossningen. och min sambo kan ju inte sova med hunden sen, han måste ju dela ansvaret med vårat nyfödda barn.

ingen som kan komma med bra tips om hur man får han att sova nere själv?  
    Skulle nog inte ta fram Cesar Millan som bästa exempel direkt...

Att skämma bort hunden är en definitionsfråga. Om du ser hans program där vissa männiksor inte ens kan titta på Tv för hunden blir galen, ja då har man problem. Men att en 12 veckors valp inte kan sova på nedre våningen för att dne behöver närhet är NORMALT. Och det är inte att skämma bort hunden att ha den i närheten....

Jag tror som många här att du måste inse att det inte går att gå så fort framåt, punkt slut....

Därutöver att ni kommer att vara hemma visst, men du kommer inte att ha den tid som valpen kräver för just valpen...Att vara mammaledig är inte att vara ledig ju, och dessutom är det inte första men andra barnet, så även när bebisen sover måpste du ju ta hand om din dotter osv, så jag tror tyvärr att du drömmer lite grann när du tror att du och familjen ska ha så mycket tid. Visst kan en 5 åring hjälpa till, men inte mer, det är DU som måste uppfostra hunden och ge den den stimulans han kräver för att må bra....
  • Birgitta2

Har inte läst tråden, bara TS inlägg. Man lär inte valpar att sova själv. Det kommer när den är mogen nog. Precis som att man inte kan "lära" en valp hålla sig i 5-6 timmar. Det går inte. Vår vovve sov nedanför min säng under ett år. Numera sover hon där i 10 minuter, sen lufsar hon iväg och lägger sig i soffan. När hon är hos min dotter (som flyttat hemifrån) så sover hon alltid i dotterns säng.

En liten valp behöver trygghet. Och tvingar ni valpen att sova själv (utanför ert rum) så finns risk för att den blir otrygg. Bättre är då att en av er sover med valpen under en längre tid i annat rum. En valp är som en baby. Den behöver all trygghet den kan få. Att förvägra valpen denna gör mest att ni kan komma få problem när hunden börjar bli tonåring.

• hmcc

Ni ångar på rätt ordentligt, ta´t lungt.

Låt valpen känns sig trygg först.

Det är som med barn, trygga barn vågar mer och kan vara självständiga på ett helt annat sätt.

Ni vill ha hund men ni vill inte lägga en bra grund.

Är det ett militärläger ni driver?

Att skämma bort en hund är inte detsamma som att den ska få sova nära då den är liten.

Det finns många som har den inställning om barn också.
    Kalle ska sova i sitt eget rum 3 dagar gammal annars blir han "bortskämd"

Det är bara en valp, lägg inte så mycket krut på en massa regler som den ska följa, låt den vara valp, när den är mogen kan du ställa mer krav.
    Ställer du för mycket krav nu skapar du en otrygg hund som ALDRIG kan sova själv.

• Irma01
    hmcc skrev 2011-01-14 14:27:10 följande:

Det är som med barn, trygga barn vågar mer och kan vara självständiga på ett helt annat sätt.

Att skämma bort en hund är inte detsamma som att den ska få sova nära då den är liten.

Det är bara en valp, lägg inte så mycket krut på en massa regler som den ska följa, låt den vara valp, när den är mogen kan du ställa mer krav.
    Ställer du för mycket krav nu skapar du en otrygg hund som ALDRIG kan sova själv.
  • Birgitta2
    hmcc skrev 2011-01-14 14:27:10 följande:

• Capt Janeway

Stackarn är ju bara en liten valp som vill sova med sin flock.

Han förstår så klart inte varför han har blivit utstött ur flocken.

• Birgitta2
    Capt Janeway skrev 2011-01-14 16:01:14 följande:

Stackarn är ju bara en liten valp som vill sova med sin flock.

Han förstår så klart inte varför han har blivit utstött ur flocken.

För att inte tala om att valpen nyss flyttats från både syskon och sin mamma. Nä, lämna tillbaka valpen om ni inte klarar att ge den trygghet och få vara valp.
Svar på tråden Hur får vi valpen att sova själv??!! hjälp fort..!