• Pia och Elna

"Ovan" vid barn

Ses ni hemma hos kompisen?

För mig är det så att det är lättare att ses hemma nu när man har barn. Mitt hem är barnsäkrat och här finns leksaker så jag behöver inte jaga efter dottern. Sen när det är sovdax finns säng m.m. på plats så allt går lättare om folk hälsar på mig.

Sen förstår jag att det inte är så kul att man alltid ska vara hemma och just hos mig men det blir faktiskt oftast smidigast för alla. Är vi på tex ett fik kan jag inte sitta länge innan  det är totalt kaos med en uttråkad dotter som bara skriker och vill annat.

• Pia och Elna
    Anonym skrev 2011-01-14 22:53:11 följande:
    För att barnet inte tillåter en pratstund, är ju trots allt en två åring som kräver stimulans och engagemang från henne (och mig när jag är med), alltså blir det ingen pratstund utan det blir en massa barnlek och engagemang där. Alltså blir det ingen kompis "dejt" för mig utan mer att vi träffas och leker med hennes barn.
    Låter märkligt att ni inte kan prata när ni är med barnet det kanske är ett extremt krävande barn. Men jag tycker inte det är speciellt mycket skillnad när man träffas med eller utan barn. Visst man kan inte ge vännen 100% men prata och umgås kan jag i alla fall samtidigt som jag tar hand om barn.

Pratar inte vännen med dig för att den bara pratar med barnet eller hur går det till? Jag sitter på golvet med dottern om hon är krävande en dag men då tex kommer hon och går och ger en saker m.m. Man kan prata och umgås ändå tycker jag. Det är så när man har barn man får göra allt samtidigt. En tvååring kan ju faktiskt också kolla på tv ett tag så det kanske blir lugn och ro men alla vill ju inte använda tvn som "barnvakt".
  • Pia och Elna
    Dalton skrev 2011-01-16 23:39:20 följande:
    Hon har bara ett barn va? Första barnet brukar vara så, man sitter brevid och minsta lilla så rycker man in, plockar upp, lyfter upp, svarar på tilltal, vänder rätt osv. Man kan omöjligen göra något annat för man har hundra procent fokus på barnets minsta lilla signal. Sen när man får ett till så inser man att man inte varken kan eller måste sitta jour med barnen.

Jag vet precis hur frustrerande det är, men jag skulle nog råda dig att inte säga något, föräldrar med den inställningen brukar inte vara positiva till att bli ifrågasatta.
    Ähh trams jag har bara ett barn och flera av mina vänner inte fan sitter vi ständigt på vakt och passar upp på våra ungar de får leka själv under uppsikt.

Om det inte går att umgås med din kompis och hennes unge för hon bara pjoskar med den är det inget att göra åt ingen idé att säga till heller. Försök ses om han kan ha barnvakt annars får ni nog lägga er vänskap på is om du inte står ut att umgås när ungen är i centrum hela tiden (jag hade inte gjort det och jag har unge själv).
  • Pia och Elna
    Anonym (Öhhh) skrev 2011-01-17 08:43:48 följande:
    Som småbarnsförälder blir man van vid att aldrig slutföra ett samtal och att ständigt bli avbruten. Det var så det var. Man kunde ringa upp varandra senare på kvällen för att man kom på att man inte svarade på något eller att den andra inte fick möjlighet att svara.
    För dig kanske men så är det inte för mig. Visst ibland blir det kris men min dotter får lära sig att inte mamma står i givakt vid minsta pip.

Visst alla barn är olika men de är en produkt av hur de behandlas det är bara att titta på barn nummer två de kan alltid leka själv.
Svar på tråden "Ovan" vid barn