Hej!
Hoppar in i tråden nu jag med :) har ätit efamol sen 4 januari, och hittills så verkar det faktiskt som om mensen kommer varje månad, dock om än lång menscykel.
Måste rätta dig lite mörlin, (inte för att vara dum utan för att ge dig lite hopp!)
PCO står för polycystiska ovarier och betyder egentligen ”äggstockar med många cystor”. Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar). När läkaren undersöker med ultraljud kan man se att äggstocken innehåller många små äggblåsor, ofta arrangerade som ett pärlband i kanten av äggstocken. Äggstockar med detta utseende kan vara en normalvariant som många kvinnor, speciellt unga, har och behöver inte betyda problem med att bli gravid.
PCOS är syndromet, det som gör att man inte får ägglossning naturlig. Då har man alltså äggstockstypen PCO samt ett eller flera av dessa symptom :ökad behåring, akne eller mensstörningar. Detta fastställs genom prover på nåt sätt.
Jag vet att jag har äggstockstypen PCO och är på väg att utreda om jag har PCOS.