• Anonym (Illamående)

Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!

'Nu håller du käften'

'Sluta skrik ungjävel'

Är meningar jag ofta hör genom väggen, och jag blir uppriktigt illamående
    av att höra barnet som grinar bli mer hysterisk när mamman skriker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 11:51
    Okej, dags för den obligatoriska uppdateringen för er som inte orkar läsa hela tråden.

NEJ, jag har inte ringt och anmält familjen.
    Jag hörde stök, bråk och skrik och dunsar i en timmas tid. Barnet skrek, mamman och pappan skrek på varran och barnet.
    Jag ringde då polisens 'icke akute' linje och FRÅGADE om det var något jag skulle reagera på eller om jag skulle avvakta. De tog då beslutet att skicka en bil och kolla upp vad som hände i lägenheten.

JA, jag tycker det är helt okej att tappa tålamodet och skrika och gapa, men att kalla en 4 åring ungjävel? Nej, det är att ha gått över gränsen för mig.

• Svar på tråden Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!
  • Trynträ
    AronNora2 skrev 2011-01-16 00:18:49 följande:
    om jag var ett hjälplöst barn som utsattes för våld av mina föräldrar skulle jag iaf föredra farbror polisen framför grannen
  • Trynträ
    Anonym (Men snälla!!) skrev 2011-01-16 01:43:27 följande:
    Titta på samhället ida för mycket sjåperi och daltande därav att det ser ut som det gör. var annat förr!
    Annat förr då aga var tillåtet. Jojo. Barn var lyckligare förr.... Däremot kan jag hålla med om att det är dumt att lärarna knappt får ta i eleverna längre utan att bli anmälda.
  • Anonym
    Camilita skrev 2011-01-16 00:13:19 följande:
    Du kan inte ta det jag skrev med en nypa salt? My god, take a chillpill! Tungan ute
    Jag tycker det e väldigt respektlöst att hålla på med ironiska kommentarer i en tråd som handlar om allvarliga saker. Och jag behöver inga lugnande piller, vore jag mer lugn så vore jag dö
  • Anonym

När jag kom hem sent igår så såg jag en mamma här i huset som jag länge har haft en dålig magkänsla för. Hon kom också hem sent med sin lille son som är ca 3 år. Hon bara slet in vagnen i porten så han slängdes hit och dit och verkade mycket besvärad av att vi kom samtidigt som henne.  Pojken satt alldeles tyst. Hon vägrade ta minsta ögonkontakt med oss och vi åkte länge hissen tillsammans medan hon glodde in iväggen så man inte såg hennes ansikte. Sa inte tack fast vi höll upp dörren. Varje gång jag ser henne verkar hon må så himla dåligt. Blir illa berörd. Tror att hon har bråkat jättemycket med en man också. Hon bor på våningen över mig men jag vet inte extakt var, det kan ju vara några andra också. Det är mycket svårt att höra riktigt varifrån ljud kommer i vårt hus. Igår kväll såg det ut som hon ville dölja sitt ansikte. vet inte vad hon heter eller vilken lägenhet hon bor i men får jättedåliga vibbar och mådde dåligt över detta hela kvällen igår.

• Anonym (Illamående)
    Anonym skrev 2011-01-16 11:10:06 följande:
    Jag tycker det e väldigt respektlöst att hålla på med ironiska kommentarer i en tråd som handlar om allvarliga saker. Och jag behöver inga lugnande piller, vore jag mer lugn så vore jag dö
  • Perry the Platypus
    Anonym (Illamående) skrev 2011-01-15 17:37:49 följande:
    När jag skrev TS hade jag enbart hört detta, under gräl och annars också när barnet grinat.

Sen blev det värre och värre och jag har aldrig hört dom bråka så mycket förr. (Ej aldrig hört barnet skrika så förr)
    Och heller aldrig hört att det dunsar så mycket förr. Det blev liksom droppen på något sätt..
    Och allt det ovanstående sa jag till telefonisten.

Jag trodde inte att de skulle skicka en bil, men det var väl mest för att det var ett pågående gräl medan jag ringde, och när polisen kom höll de fortfarande på att dunsa och skrika där innifrån..
    Du har inte gjort något fel. Tvärtom.
    Statstjänsteman och anarkist i en enda röra.
  • Anonym (helt rätt)

Nu har jag läst vad du skrivit ts och jag tycker att du gjorde helt rätt. Kanske kan det vara ett uppvaknande för familjen, kanske får de råd av polisen var de kan söka hjälp.

• Förväntansfull0406
    TwistedSister skrev 2011-01-15 22:29:52 följande:
    Men vad har du för barn egentligen? Vill knyta själv?
    Snarare vill kasta ut allt mjöl ur skafferiet själv, vill ge all mat till hunden själv och sen skrika för att jag är hungrig, vill riva ut alla sidorna ur boken SJÄLV, vill springa ut i gatan själv, vill nypas och bitas själv, vill be om vatten själv för att sedan omedelbart kasta det i väggen, vill ta av blöjan själv och kissa i hela sängen 5 ggr varje natt, vill kasta mig i golvet från soffan själv så att jag slår mig och börjar gråta men ändå göra om exakt samma grej igen och igen, vill riva hål i tapeterna själv och rycka loss doslocken ur väggen så jag kommer åt elkablarna etc etc...
    Om det helt seriöst bara handlade om att vilja göra helt socialt acceptabla saker på egen hand så skulle väl ingen förälder någonsin tappa tålamodet
    Nu försvarar jag inte alls att skrika på barn, tro inte det, men alla exempel jag sett på sk trots där man hävdar att trots egentligen inte existerar, är så otroligt förenklade. Det kan ofta handla om att de helt enkelt skrämmer en från vettet med alla tokigheter de hittar på alternativt har sönder saker för flera tusentals kronor trots alla försök att barnsäkra hemmet men hur barnsäkrar man själva väggar golv och tapeter när man vet att man någon gång kommer att bli upptagen med tex matlagning, och man vet att det händer grejer så fort man tittar bort en minut. Eller råkar att lägga ifrån sig mobilen på bordet nån gång, så är det ju bara att köpa ny sen ObestämdOj vad ot detta blev i denna tråden då Skäms Men jag tar gärna emot tips nu när vi ändå pratar om det, och vet att samspelet mellan barnet och den vuxna påverkar barnet väldigt mycket och att det är mitt ansvar, men rent konkret hur man bemöter just de situationerna, då jag inte har något problem att bemöta om mitt barn nu skulle vilja knyta själv DET hade jag bara tyckt var roligt
    Vad jag har för barn? en autistisk fem åring, och en förpurbertal seåring, hela hösten har varit ett rent jävla helvete ska jag säga dig. Hon stack ideligen, klipte sönder HELA sin garderob, vissa oanvända kläder, skriker att hon ska skära halsen av oss, ja med mera.... jag vet nog hur det är med den så kallade trotsen, hon fick låna grannens hund i fem min, sen stack hon med den till H&M, de ringde oss och sa att hon var där. Hur pinsamt var inte det. Detta är piss i nilen, men jag kaninte sitta och skriva allt skit hon har hittat på. Men dels söker barn uppmärksamhet, dels är det frigörelse. Fakta.

Men vi hittade redskapen, fick jättebra hjälp. Till jul hade vi fått tillbaka får underbara goa dotter, tills nästa gång. Ta och lär dig hur barn fungerar isätllet för att gå i samma dåliga mönster. Och tro att det "ska" vara så....
  • Anonym (Gräl)
    Anonym (Illamående) skrev 2011-01-16 08:55:34 följande:
    Om båda föräldrarna var tysta för tillfället och barnet gråter.
    Mamman skriker 'HÅLL KÄFTEN!!' för full hals. Varav  barnet börjar grina hysteriskt.
    Var det inte riktat till barnet så vet jag inte vem det var riktat mot...
    Nu KAN det ju ha varit så att mannen viskade en mycket elak kommentar i mammans öra t ex och att mamman då skrek "HÅLL KÄFTEN". Det låter ju orimligt att du ska veta exakt hur deras gräl utspelar sig. Självklart ska man reagera och att du blir illa berörd förstår jag mycket väl. Men att ringa polisen.... Har du aldrig själv fått ett utbrott?
    Lillapålandet08 skrev 2011-01-16 08:56:21 följande:
    har bara läst TS och några få inlägg... men man är skyldig att anmäla om man misstänker att ett barn far illa, alltså gjorde TS helt rätt.

Det skrämmande i den här tråden är att några har en uppfattning om att barn inte kan fara illa av skrik och gap, att detta för er är normaliserat.

Man grälar inte på skriknivå inför sina barn, det är uselt föräldraskap! Barn far oerhört illa av sånt, för att inte tala om de uttryck som TS beskriver att mamman skrikit åt sina barn.
    Det finns barnpsykologer som inte alls tycker att det är fel att föräldrarna blir högljudda och grälar inför barnen då och då. Det är litet en kulturfråga, snarare än en psykologifråga. Italienare kan vara hemskt högljudda (och ALLA italienska barn far nog inte illa). Titta på en Woody Allen film där han "återskapar" sin barndomsmiljö, med massor av tempramentsfulla, upprörda och VARMA människor i barnens närvaro. Molly Nutley berättade för Skavlan hur hennes föräldrar ständigt bråkar och skriker (om småsaker) - borde de gå till psykologen för att bli "hjälpta"? Kanske skulle Skavlan ha kontaktat polisen eller socialen?

Många som misshandlar (både fysiskt och psykist) sina familjemedlemmar kan vara helt tysta i sitt utförande. Barn kan, för övrigt, må minst lika av föräldrar som tiger, biter ihop och "avskyr" varandra i tysthet. Skrik och hårda ord behöver inte alltid vara den värsta sorten av familjestämning.

Och mitt argument är att TS omöjligt kan veta vad som utspelar sig bakom grannens dörr. Kanske är det, egentligen, en annan granne i huset som misshandlar sitt barn - i tysthet.
  • Anonym (Illamående)
    Anonym (Gräl) skrev 2011-01-16 12:25:33 följande:
    Nu KAN det ju ha varit så att mannen viskade en mycket elak kommentar i mammans öra t ex och att mamman då skrek "HÅLL KÄFTEN". Det låter ju orimligt att du ska veta exakt hur deras gräl utspelar sig. Självklart ska man reagera och att du blir illa berörd förstår jag mycket väl. Men att ringa polisen.... Har du aldrig själv fått ett utbrott?
    Nej, aldrig något sådant utbrott saom varat i en timmas tid.  Och jag tror aldrig jag skrikit 'håll käften' till någon, vuxen som barn. Men enligt vissa är man bara pretto och onormal då..

För mig är det att ha gått för långt. Och jag ringde inte bara pga det, jag ringde för att det höll på att bråka + att de dundrade och brakade där innifrån.. Hoppas att nån gör liknande mot mig OM jag hamnar i den situationen, för så håller man inte på framför ett barn.
Svar på tråden Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!