TwistedSister skrev 2011-01-15 22:29:52 följande:
Men vad har du för barn egentligen? Vill knyta själv?
Snarare vill kasta ut allt mjöl ur skafferiet själv, vill ge all mat till hunden själv och sen skrika för att jag är hungrig, vill riva ut alla sidorna ur boken SJÄLV, vill springa ut i gatan själv, vill nypas och bitas själv, vill be om vatten själv för att sedan omedelbart kasta det i väggen, vill ta av blöjan själv och kissa i hela sängen 5 ggr varje natt, vill kasta mig i golvet från soffan själv så att jag slår mig och börjar gråta men ändå göra om exakt samma grej igen och igen, vill riva hål i tapeterna själv och rycka loss doslocken ur väggen så jag kommer åt elkablarna etc etc...
Om det helt seriöst bara handlade om att vilja göra helt socialt acceptabla saker på egen hand så skulle väl ingen förälder någonsin tappa tålamodet
Nu försvarar jag inte alls att skrika på barn, tro inte det, men alla exempel jag sett på sk trots där man hävdar att trots egentligen inte existerar, är så otroligt förenklade. Det kan ofta handla om att de helt enkelt skrämmer en från vettet med alla tokigheter de hittar på alternativt har sönder saker för flera tusentals kronor trots alla försök att barnsäkra hemmet men hur barnsäkrar man själva väggar golv och tapeter när man vet att man någon gång kommer att bli upptagen med tex matlagning, och man vet att det händer grejer så fort man tittar bort en minut. Eller råkar att lägga ifrån sig mobilen på bordet nån gång, så är det ju bara att köpa ny sen

Oj vad ot detta blev i denna tråden då

Men jag tar gärna emot tips nu när vi ändå pratar om det, och vet att samspelet mellan barnet och den vuxna påverkar barnet väldigt mycket och att det är mitt ansvar, men rent konkret hur man bemöter just de situationerna, då jag inte har något problem att bemöta om mitt barn nu skulle vilja knyta själv

DET hade jag bara tyckt var roligt

Vad jag har för barn? en autistisk fem åring, och en förpurbertal seåring, hela hösten har varit ett rent jävla helvete ska jag säga dig. Hon stack ideligen, klipte sönder HELA sin garderob, vissa oanvända kläder, skriker att hon ska skära halsen av oss, ja med mera.... jag vet nog hur det är med den så kallade trotsen, hon fick låna grannens hund i fem min, sen stack hon med den till H&M, de ringde oss och sa att hon var där. Hur pinsamt var inte det. Detta är piss i nilen, men jag kaninte sitta och skriva allt skit hon har hittat på. Men dels söker barn uppmärksamhet, dels är det frigörelse. Fakta.
Men vi hittade redskapen, fick jättebra hjälp. Till jul hade vi fått tillbaka får underbara goa dotter, tills nästa gång. Ta och lär dig hur barn fungerar isätllet för att gå i samma dåliga mönster. Och tro att det "ska" vara så....