• Novemberstjärnan

    Ni gravida, har ni vaccinerat er?

    Fick stränga order om att vaccinera mig. Jag blir väl tvungen nu då, när man tydligen tillhör riskgruppen. Hur är det med er andra gravida? Har ni vaccinerat er? Biverkningar?

    Tack för svar! 

  • Svar på tråden Ni gravida, har ni vaccinerat er?
  • Carisma95

    Nej, jag anser inte att riskerna är tillräckligt stora.
    Varför skulle du bli tvungen menar du? Alla gör väl som de vill?


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Miia88

    nope, min BM har inte sagt att jag måste det heller.
    och med tanke på alla som blev sjuka och dog UTAV vaccinet förra året så gör jag det helst inte heller...

  • ladydi

    Det är ditt beslut. Om du drabbas av någon bieffekt kommer den som gett dig stränga order att ta sitt ansvar?

  • Novemberstjärnan

    Jaha, för det var just min BM som sa åt mig att boka tid snarast!

  • Rundabullar

    Nej, men jag studerar hemifrån och de människor jag träffar är oftast utomhus eller ganska få, så jag tar risken.

    Hade jag haft ett arbete där jag träffade väldigt mycket människor, t.ex. i förskolan, skola eller inom vården tror jag att jag hade vaccinerat mig.  

  • småsmulor

    Jag har vaccinerat mig, gjorde det redan i början av november. Vaccinet i år har inte ämnet skvalen vilket gör att det inte finns risk för biverkningar som narkolepsi. Jag vaccinerade mig även förra året och har eventuellt ett skydd kvar när det gäller årets svininfluensa men kan inte vara helt säker.  I år är det också tre olika influensor som cirkulerar och årets vaccin skyddar mot dem alla; influensa B, Hongkonginfluensan samt svininfluensan.
    Om bm rekomenderat dig att du ska vaccinera dig tycker jag du ska lyssna till det men du gör som du själv vill.
    Min barnmorska sa till mig att det är bäst att få influensan för att man då har ett större skydd flera år fram men att få den när man är gravid kan utgöra en enorm risk för barnet och en själv. Vaccinet skyddar bara ca ett år så hon tyckte att jag istället kunde ta "risken" att inte vaccinera mig nästa år eller nästnästa när jag inte var gravid.
    Jag kände inte av sprutan något alls och är glad att jag vaccinerade mig.
    Det är inte ett helt enkelt beslut men jag hoppas du kommer fram till det som är bäst för dig.
    Jag var även i kontakt med en väl insatt läkare för att bolla med mina funderingar kring vaccinering eller ej. Jag är ju inte i riskzonen för övrigt, bara gravid vilket i sig utgör en risk. Hör dig för med flera, inte här på familjeliv kanske som bara kommer med våra egna åsikter (liksom jag själv) men kanske insatta och kunniga människor på sjukhus, vårdcentraler, smittskyddinstitut etc,
    Lycka till.

  • Ekorrfamiljen

    Nej, absolut inte! Jag är väldigt skeptisk till vaccinationer öht, så jag kommer inte att vaccinera mig, speciellt inte nu som gravid!


    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Sixxty

    Det är inget din BM hittat på alla gravida ska rekommenderas vaccination.
    Jag var gravid förra hösten och vaccinerade mig i v 16. Kände inte av några biverkningar och har en frisk 10 månaders bebis som sover uppe.

  • Carisma95
    Sixxty skrev 2011-01-16 23:36:15 följande:
    Det är inget din BM hittat på alla gravida ska rekommenderas vaccination.
    Jag var gravid förra hösten och vaccinerade mig i v 16. Kände inte av några biverkningar och har en frisk 10 månaders bebis som sover uppe.
    Fast rekommendation och "stränga order" är ju en jävla skillnad! Obestämd
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Ni gravida, har ni vaccinerat er?