• MHK

Surrogat mamma, med eller emot?

Kan ni tänka er ta hjälp av en Surrogat mamma om ni har svårt att få barn eller kanske t.o.m ställa upp som Surrogat mamma. I princip é ni med eller emot?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Surrogat mamma, med eller emot?
  • DenNamnbitne
    mumama skrev 2011-01-16 12:26:36 följande:
    vem ska då göra det? du och din moral?
    Nja sån stor makt har jag inte- men myndigheterna
  • Pemmel
    DenNamnbitne skrev 2011-01-16 12:24:47 följande:
    Om det är på det viset så borde du inte få bestämma över din kropp
    Alltså, jag kan köpa att det är mindre lämpligt i länder där kvinnan är i en ekonomisk sits som gör att hon måste. Men i Sverige där kvinnan görs medveten om riskerna och frivilligt får välja? Det skulle ju säkert bli massor av samtal innan man beviljades det och mängder av läkarundersökningar. Jag ser inte problemet faktiskt...
  • Bonanza
    DenNamnbitne skrev 2011-01-16 12:27:49 följande:
    Att göra profit över andra människors kroppar står inte högt i kurs hos mig. Dessutom tycker jag att man ska bära fram sina egna barn och inte andras. Någon hänsynslös exploatering av fattiga länders människor vill jag inte ha!
    Men om jag som vit, högutbildad, medelinkomsttagare kan tänka mig att ställa upp som surrogatmamma, vad är felet då?

För jag är helt med er som inte vill se bebisfabriker i u-länder. Det är inte något att eftersträva.
  • Surfare
    DenNamnbitne skrev 2011-01-16 12:27:49 följande:
    Att göra profit över andra människors kroppar står inte högt i kurs hos mig. Dessutom tycker jag att man ska bära fram sina egna barn och inte andras. Någon hänsynslös exploatering av fattiga länders människor vill jag inte ha!
    Men om vi nu diskuterar svenska kvinnor. Skulle det vara ok om en svensk kvinna själv väljer att vara surrogatmamma åt en annan kvinnas barn? Tas om hand av den svenska sjukvården, både under och efter graviditeten etc.

Och du är medveten om att alla inte kan bära sina egna barn? Ska de bara avstå?
  • Fru U
    Pemmel skrev 2011-01-16 12:28:45 följande:
    Alltså, jag kan köpa att det är mindre lämpligt i länder där kvinnan är i en ekonomisk sits som gör att hon måste. Men i Sverige där kvinnan görs medveten om riskerna och frivilligt får välja? Det skulle ju säkert bli massor av samtal innan man beviljades det och mängder av läkarundersökningar. Jag ser inte problemet faktiskt...
    Samtidigt så funderar jag över vilken rätt vi har att säga att fattiga inte ska få vara surrogatmödrar pga ekonomiska val. Med vilken rätt gör vi oss till förmyndare över dem?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • DenNamnbitne
    Surfare skrev 2011-01-16 12:30:32 följande:
    Men om vi nu diskuterar svenska kvinnor. Skulle det vara ok om en svensk kvinna själv väljer att vara surrogatmamma åt en annan kvinnas barn? Tas om hand av den svenska sjukvården, både under och efter graviditeten etc.

Och du är medveten om att alla inte kan bära sina egna barn? Ska de bara avstå?
    Ja, de kanske bör avstå, men vad vet jag, jag kanske själv kommer i den sitsen nån gång. Men som jag känner nu så känns inte det helt rätt.
  • mumama
    DenNamnbitne skrev 2011-01-16 12:28:34 följande:
    Nja sån stor makt har jag inte- men myndigheterna
    fast det är att lagstadga moral.. och moral har inte i lagstiftningar att göra.
  • Pemmel
    Fru U skrev 2011-01-16 12:32:04 följande:
    Samtidigt så funderar jag över vilken rätt vi har att säga att fattiga inte ska få vara surrogatmödrar pga ekonomiska val. Med vilken rätt gör vi oss till förmyndare över dem?
    Nej, egentligen har vi ju ingen rätt. Men de kanske är mer benägna att ge sig in i "branschen" utan att ha tänkt efter vad de kan innebära eftersom de ser en chans att få en inkomst.
    Jag tänkte väl lite också i kombination med att de kanske inte erbjuds samma stöd och vård i samband med graviditet, förlossning och eventuella känslor att lämna ifrån sig ett barn de ändå burit på som en svensk kvinna skulle få.
  • Pemmel
    Fru U skrev 2011-01-16 12:32:04 följande:
    Pemmel skrev 2011-01-16 12:36:29 följande:
    Nej, egentligen har vi ju ingen rätt. Men de kanske är mer benägna att ge sig in i "branschen" utan att ha tänkt efter vad de kan innebära eftersom de ser en chans att få en inkomst.
    Jag tänkte väl lite också i kombination med att de kanske inte erbjuds samma stöd och vård i samband med graviditet, förlossning och eventuella känslor att lämna ifrån sig ett barn de ändå burit på som en svensk kvinna skulle få.
    Men jag inser också att jag nog har fördomar att jag inte är så insatt i hur det faktiskt fungerar i de länder där det förekommer. Görs det under bra förhållanden så ser jag inte något problem där heller. Glad
  • mum27

Det är inte tillåtet enligt svensk lag att planera att bli gravid i syfte att sedan "sälja" barnet till bio pappan och hans fru.
    Det fanns tidigare en kvinna som hade en blogg där man kunde följa graviditeten där hon var surrogat mamma till ett par där barnet var hennes genetiska.  Tror bloggen hette surraomsurro  . Hon planerade att göra om det igen med start i vår.
    Vansinne eller lukrativ buissness ?
    Finns faktiskt ca ett tiotal sm i sverige som gör detta. Tro det eller ej? 

Svar på tråden Surrogat mamma, med eller emot?