• pk75

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Vi har just fått beviljat ass.h från kommunen, från fsk fick vi avslag då de ej tyckte att vi komm i antal h för grundläggade behov (20 h). Kommunen kan oftast vara mer "generös" då de kan ta in andra aspekter än fsk.
    Vi kommer inte att välja att ha kommunen som arbetsgivare utan ett ass.bolag som även hjälpt oss med ansökan.
    Vi kommer själva att arbeta som ass till vår tjej, i varje fall till en början.
    Jag kommer att gå ner i tid på mitt jobb till 50 %.

Vår tjej har svåra sömnstörningar som gör att hon sover väldigt ojämnt, vissa nätter kan hon vara vaken helt för att sen sova en hel natt ibland, det går inte att förutse eller se ett mönster.
    Jag ser det som att jag "jobbar" med henne på nätterna.
    För övrigt kommer jag att använda tiden till att "jobba" mer pedagogiskt med henne hemma, hinna göra scheman, ta fram bilder mm.

Hon kommer vara kvar samma tid som tidigare på skola/fritids ev sluta efter skolan 1 dag i veckan, då ska vi använda den till att träna socialt hon och jag tex gå i en affär eller åka buss.
    Hon har lite liknande problem som din dotter men hon fyller 9 år, har dock inga prolem med maten. Hon har tuberös skleros.
    Tidigare hade vi 20 h avlösare i månaden, de timmarna är nu inbakde i ass.h så min syster som tidigare var avlösare kommer att ha 20 ass.h månaden på henne.
    Hoppas det går bra för er och kämpa på med ansökan!

Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?