• Jonatan

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Hej Smuliz, låter som att ni har fullt upp i livet!

När det gäller personlig assistans kan man inte välja att ansöka till kommunen eller inte.

För att få personlig assistans handlar det om att man bedöms ha hjälp med de grundläggande behoven som är:

1. Personlig hygien
    2. Måltider
    4. Att kl på sig och av sig
    4. Kommunicera
    5. Annan hjälp (kan handla om bl a aktiv tillsyn för barn som autistiska och inte kan lämnas ensamma).

Om behoven för ovanstående är färre än 20 timmar får man ett beslut från kommunen, om det är mer får man ett beslut från Försäkringskassan. Oftast ansöker man till båda för att snabba på processen.
    Bra intyg från läkare, habilitering etc är avgörande.

Om ni ska jobba själva som PA är förstås en senare fråga men jag tycker inte alls att man ska avfärda det. I ett bra bolag kan ni välja det helt själva och kan då arbeta vissa timmar för att få mer tid med ert barn och överlåta andra på utomstående för att få egen tid vilket förstås också är oerhört viktigt.

Tyvärr är det ofta så att det underlättar mycket att ha en jurist med när man ansöker.
    Jag jobbar själv på ett assistansbolag och våra jurister kostar inget för kunden. För att inte göra otillåten reklam rekommenderar jag www.assistanskoll.se där du kan söka utifrån var du bor och se om företaget i fråga har jurister. De ska vara helt kostnadsfria annars är det inte ett seriöst bolag.

Mer om pa kan du läsa här http://assistansia.se/har-du-ratt-till-personlig-assistans.aspx

Det är en djungel att ta sig igenom men gör ofta livet såå mycket enklare om man bedöms ha rätt till timmar.

Lycka till!

Jonatan

• Jonatan

Var kanske otydlig. Färre än 20 timmar i grundläggande behov  ger alltid ett beslut från kommunen. Sedan kan man därutöver få tid för träning, fritidsaktiviteter etc. Mer än 20 timmar i grundläggande behov = FK.

Just det faktum att kommunen och Försäkringskassan ofta bedömer olika gör att vi oftast ansöker till båda i inledningsskedet. Kommunen kan hävda att behovet för de grundläggande behoven är 22 timmar per vecka och hänvisa till FK medan FK säger att det är 18 och hänvisar till kommunen.

Även om det i slutänden blir FK som beviljar timmarna kan du välja kommunen som anordnare.

Efter fem år på ett assistansbolag har vi fått höra mycket bortförklaringar och vet att två vanliga är att barnet är för ungt (finns ingen åldersgräns, vår yngsta kund är sex månader) och ett annat att ditt barn kan röra sig själv (vi vann nyligen ett mål i högsta instans som fastslog hur viktigt det är med aktiv tillsyn så det stämmer inte heller).

Jag kan ge flera kontakter till föräldrar i samma sits som har fått assistans men inte här av naturliga skäl, maila mig om du är intresserad på [email protected]

Jag har många gånger mött föräldrar som skulle få ett mycket lättare liv om de bara orkade ansöka. Som flera i tråden nämnt rekommenderar även jag starkt att ta hjälp av jurister, de underlättar massor för er. Finns många bra bolag som har jurister.

Har själv tre barn och tycker att livet är fullt upp utan funktionsnedsättningar(även om de alla tre har glasögon...), ni är verkligen hjältar ni som sliter med allt extrajobb ni får, vare sig ni är assistenter själva eller inte.

• Jonatan
    ragatan skrev 2011-01-18 18:36:27 följande:
    Vårdbidraget minskar/försvinner helt beroende på hur många ass.timmar man får godkända.

Det ligger ett förslag (som inte gått igenom än vad jag vet) om tillståndsansökan för att starta assistansbolag för att komma åt de oseriösa aktörerna. Också en ansökan som ska skrivas (till Socialstyrelsen) om man funderar på att starta eget.
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

• Jonatan

Kom på några saker till...

1. Får ni behålla avlastningen?
    Beror helt på hur ert beslut blir och är därmed väldigt svårt att svara på.

2. Om du bor där vi har kontor kanske du såg den senaste artikeln om assistans i lokaltidningen. Den kund som är med i den mindre artikeln är kund hos oss idag. Syftningen i artikeln fick det att verka tvärtom men så är inte fallet och det kan jag enkelt bekräfta åt dig om du vill.

3. Du nämner Vivida, de har flera som kommer från oss från början och det är enligt min mening ett bra och seriöst bolag.. Kan ju lika gärna lyfta andra och inte bara oss

• Jonatan

1. Admin varierar från 8 till 39?
    Det stämmer sällan helt om man börjar räkna på det, den som säger 8 har nästan alltid dolda avgifter (fast kunden inte alltid vill tro det). Istället får man jämföra och se hur mycket får man ut i lön och vad är assistansomkostnaden (assistansomkostnad = pengar för extrakostnader för assitenten vid resor etc).
    Vet med säkerhet ett bolag som slår stort för en admin på 11 kronor där det visar sig om man räknar på det att det inte stämmer.

2. Lönen sätter du!
    Som kund är det du som ska sätta lönen tillsammans med bolaget. Det innebär att du själv är delaktig i allra högsta grad. Som mamma kan du ditt barn bäst och det finns ingen anledning att du inte sk ha en hög lön.
    Så fungerar det hos de flesta privata bolag.

3. Kooperativ vs privat bolag
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.

• Jonatan

1. Timmarna nollas varje avräkningsperiod
    Det har inget med bolaget att göra utan är Försäkringskassans beslut, så ser lagen ut. Däremot kan du inom avräkningsperioden flytta timmar. Avräkningsperioden kan lika gärna bli jan till juni som mars till augusti.
    Inom den tiden kan du välja att ha mer på helgerna, spara till semestern etc.

2. Assistanskostnaden nollas INTE vid årsskiftet!
    Olika mellan olika bolag men ett seriöst bolag låter dig spara pengarna över årsskiftet. Innebär att du kan välja att använda assistansomkostnaden varje månad eller spara i flera år för att kunna göra en längre resa. Finns dock regler som reglerar hur den får användas.

3. Visst är det japanska!
    Har jobbat med det här i fem år men var ändå tvungen att springa till Marei-Louise som är min master of assistans i rummet intill för att vara säker på vissa saker. Du ska beskriva er situation och sedan hitta ett bolag du har förtroende för. Sedan väljer du själv hur aktiv du vill vara i sökprocessen.

4. Dagis påverkas inte
    Oftast fortsätter man med en resurs från kommunen. Om man upplever att det inte fungerar har man möjlighet att ansöka om att få ansvar för den assistansen också, den lösningen har vi flera kunder som har. Själv tror jag dock inte på en förälder som resurs i skolan (utom i undantagsfall) men det kan göra att ni får kontroll på vem som jobbar eftersom vi väljer assistent.

• Jonatan

Där ser man, har du fått kontakt med M-L är det lika bra att du ställer frågorna till henne, hon är som sagt väldigt kunnig. Arbetsterapeut från början som arbetat hos oss nu i drygt fyra år.
    Och vad bra att du uppskattade svaren, kan ibland kännas som att man lägger sig i när man jobbar på ett assistansbolag men jag är också förälder och önskar er verkligen ett bra liv!

Och förlåt linahelena för att jag hänvisade fel...

Lycka till med processen!

Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?