Personlig Assistent för sitt eget barn?
Hej Smuliz, låter som att ni har fullt upp i livet!
När det gäller personlig assistans kan man inte välja att ansöka till kommunen eller inte.
För att få personlig assistans handlar det om att man bedöms ha hjälp med de grundläggande behoven som är:
1. Personlig hygien
2. Måltider
4. Att kl på sig och av sig
4. Kommunicera
5. Annan hjälp (kan handla om bl a aktiv tillsyn för barn som autistiska och inte kan lämnas ensamma).
Om behoven för ovanstående är färre än 20 timmar får man ett beslut från kommunen, om det är mer får man ett beslut från Försäkringskassan. Oftast ansöker man till båda för att snabba på processen.
Bra intyg från läkare, habilitering etc är avgörande.
Om ni ska jobba själva som PA är förstås en senare fråga men jag tycker inte alls att man ska avfärda det. I ett bra bolag kan ni välja det helt själva och kan då arbeta vissa timmar för att få mer tid med ert barn och överlåta andra på utomstående för att få egen tid vilket förstås också är oerhört viktigt.
Tyvärr är det ofta så att det underlättar mycket att ha en jurist med när man ansöker.
Jag jobbar själv på ett assistansbolag och våra jurister kostar inget för kunden. För att inte göra otillåten reklam rekommenderar jag www.assistanskoll.se där du kan söka utifrån var du bor och se om företaget i fråga har jurister. De ska vara helt kostnadsfria annars är det inte ett seriöst bolag.
Mer om pa kan du läsa här http://assistansia.se/har-du-ratt-till-personlig-assistans.aspx
Det är en djungel att ta sig igenom men gör ofta livet såå mycket enklare om man bedöms ha rätt till timmar.
Lycka till!
Jonatan