• linahelena

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Smuliz skrev 2011-01-19 17:38:15 följande:
    Ja nu när du nämnde det själv kan jag hålla med. Det är Assistansia jag blivit varnad för. Men jag vill inte sprida rykten som jag inte kan stå för, därför ville jag vara försiktig med det.

Jag har pratat med en handläggare på ditt bolag, och tyckte jättebra om henne och kände "YES", men sen när man får höra från olika personer (OCH LÄSA I TIDNINGEN! hur någon/några blivit lurade m.m.), drog jag öronen åt mej.

Orkar inte med krångel med utbetalningar osv. Men samtidigt, så har ni ju MASSOR med kunder, så.... Kanske ska satsa på det iallafall?

En annan fråga till dej som är insatt, kan man bli av med avlastningen om man får beviljat timmar?

För vi har ju stödfamilj som har lilltjejen en hel helg i månaden + en natt i månaden. Det skulle jag aldrig nånsin byta bort på något!
    jag som jobbar som personlig assistent skulle råda dig till att ta kontakt med ett mindre, mer lokalt bolag
    dom bryr sig både mer om brukare och personal. säger inte att dom stora bolagen är dåliga men man får aldrig någon riktigt bra personlig kontakt. ett lokalt bolag har ett ansikte på dig och din dotter och ni kan gemensamt diskutera hur ni vill ha det.
  • linahelena
    Smuliz skrev 2011-01-19 18:38:41 följande:
    Fast dom har kontor här där jag bor. Och mitt andrahandsval Vivida, dom är mindre. Får se hur jag gör. Ska iallafall testa =)
    ja gör det man kan alltid byta om det inte funkar. jag har följt med min brukare på tre olika bolag Din assistans/assistansia, pass team (ett lokalt bolag i bollnäs) och frösunda LSS AB.  alla bolag har varit bra men dom som varit mest omtänksam är pass team. 

att jobba med anhöriga skulle jag vilja påstå är värre åt andra hållet, barn ska aldrig jobba som assistent hos sina föräldrar. men självklart ska man som förälder till ett handikappat barn få avlastning och få vara just förälder och inte vårdpersonal.
  • linahelena

timlönen jag har haft på de olika bolagen är.
    ingångslön på Din assistans 97kr
    ingångslön på Pass team med 1års erfarenhet 107
    löneök inom passteam 112.
    lön vid tillbaka byte från passteam till din assistans/asstansia 112.
    lön vid byte från din assistans till frösunda 112.
    löneök på passteam vid sommarvik 117.

privata bolag ger en ett bud, sen budar man tillbaka och sen är det upp till dom hur högt dom går. ju mer erfarenhet ju högre lön.

• linahelena

vad som förväntas av en assistent finns oftast på papper hos dom olika bolagen. be dom skicka pärmar med information. både brukare och assistenter brukar få hem pärmar med viktig information. tystnadsplikt, avtal. ob och löner, ledighets ansökan. vad man anses ska göra som en personlig assistent. information om lagar mm.

om vi reser med kunden får vi betald mat, inträde och ev övernattning från en assistenskassa. hur stor assistenskassa man har beror på hur måbga timmar man har i sitt beslut. bolagen brukar ge ut 3-5kr per beslutad timme.

• linahelena

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

tror väl snarare dom menar, vad vill du att assistenterna ska hjälpa er med. hur vill du att en dag ska se ut i ditt hem om du väljer att ta in annan personal än dig själv.

• linahelena

erfarenhet av kunden i ditt fall ditt barn. så du är ju den som kan henne bäst.

fast man får ju OB-tillägg och semester ersättning på det med. vad vet jag jag kanske bara har budat lågt.  det är ju alltid hyschpysch med löner

• linahelena

enda jag vet som har 150kr i timlön har jobbat som assistent i närmare 30år och kan alla brukare i stan där jag jobbar.

men testa å lägg timlönen högt jag menar det enda dom gör är säger det högsta dom kan gå med på.

• linahelena
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.
    inte jag som uttalar mig om STIL i denna tråden det gör adams family, har aldrig varit i kontakt med STIL på det viset så har ingen aning om hur dom är.  
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?