• Smuliz

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Är i startskottet till att ansöka om PA till vår dotter. Skulle vilja veta ALLT om hur det kan tänkas gå till osv.

Många säjer att man INTE ska gå genom kommunen, att det oftast beviljas mindre timmar, nån som har erfarenhet av det?

Vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?

Ris och ros?

Många säjer också att man inte ska arbeta som PA till sitt eget barn, utan att man ska ha andra som assistenter. Vad tycker ni?

Skriv gärna och berätta ALLT ni kan, har många frågor och det lär säkert dyka upp flera efter vägen.

Min dotter har Autism, utvecklingsförsening, epilepsi, matas via knapp på magen och ataxi som "handikapp", antagligen nån form av kromosomavvikelse i botten, men själva huvuddiagnosen till alla dessa knasigheter har vi inte hittat än.

Hon är väldigt sen i sin utveckling. Blir 3 år i maj, men är närmare en 1,5-åring i utvecklingen.

Är tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?
  • Smuliz

TACK så jättemycke för alla fina svar!!

Det stämmer, att vi är mitt uppe i allting i livet nu känns det som... puh!

Det här är en cirkus och jag vet inte om jag orkar gå in i karusellen just nu. Är mycket ändå runt omkring. Men samtidigt är jag nyfiken på att se vart detta kan ta oss någonstans.

Eftersom jag skrivit att jag tänkt vara min egna PA till dottern, beror på att vi idag har stödfamilj beviljat genom socialen, 1 helg i månaden är fullhelg (fre-sön) och 1 helg i månaden är lör-sön (en natt). Och utan den avlastningen hade jag inte levt idag kan jag säja.

Så det är otroligt viktigt med avlastning. Vi har inga släkt/vänner som kan ta henne. Orkar inte, och vågar inte. Lite olika anledningar men så är fallet.

Jag vill ju absolut INTE ta bort dessa helger mot nånting i världen! Men samtidigt börjar man tänka att man kan faktiskt inte göra nånting annat "normalt vardagsgöra" när man är själv hemma med lilltjejen. Och storasyster kommer alltid i andra hand då... Det känns inte rätt.

En av er skrev om utomstående skulle förstå Amanda. NEJ! Hon har inget språk som man förstår, mer än ett 10-tal ord, men dom har ofta många olika betydelser för ett och samma ord.

Hon har börjat att försöka visa vad hon vill, men det tar tid och tålamod att försöka förstå henne. All samspels-träning, sjukgymnastikträning, kontaktövningar, sondmatning, passning tar all vår tid och kraft.

Tanken var att eftersom jag känner mej som en sjukvårdare/PA istället för mamma många många gånger, skulle jag vilja få "rätt till lön" för allt arbete man lägger ner på sitt barn. Men samtidigt är drömmen att ha en assistent som följer med på utflykter, affärbesök m.m. för att underlätta för mig.

En som är med ibland när man känner att man behöver.

Fast största delen var ju såklart att få beviljat LÖN för allt arbete som hon faktiskt kräver. För jag förlorar stora summor pengar på att jämt få vabba t.e.x. Lilltjejen har lågt immunförsvar och drar åt sig det ena efter det andra och blir då väldigt sjuk av minsta förkylning. Är mer borta på vab-dagar än jag är på mitt jobb.

Nu har vi ju fullt VårdBidrag, det försvinner sen om man blir PA va? Då måste man ju räkna på att man inte förlorar på det hela också...

Ja mycket med det här.

Och jag är extremt tacksam för alla era olika svar och tips och råd! Gärna från flera som har så pass unga barn som jag. Det är ju det som LSS avslog min funderingen direkt via telefon på, att hon är för ung för att få igenom PA-timmar. Hon måste vara "minst skolålder" var hennes förmulering.

Nån som känner igen sej?

• Smuliz

Kanske man ska börja med LSS igen då? Det var i somras jag hade kontakt med handläggaren där senast. Har skickat iväg två likadana mail till två olika bolag och fått svar att just sondmatningen är ett skäl att få timmar, men dock inte så mycket då om man bara får för det.

Men det är ju just det här att komma igång, få ner på ett papper ALLT extra man gör med lilltjejen. Svårt att se vad som är "extra" ibland, då man lätt blir hemmablind och tycker att allt är vardag. Och så ska man klocka allting också.

Får tjuvkika på det gamla vb-ansökan jag skrivit.

En annan sak, som jag inte vet om man får nämna här, men jag har blivit varnad av olika personer, både på mail och här på familjelivs mail, att vad jag än gör så tag inte "DET" bolaget. Väldigt mycket strul med utbetalning av pengar osv. Och alla har angett samma bolag, vilket var mitt förstahandsval från början då det verkade vara det största, kändaste och seriösaste.

Vad säjer ni om det?

Klart man drar öronen åt sej när 6st olika personer varnar en för samma bolag...

Är det vanligt med sånt strul?

Jag vill bara "ändra/lägga till" assistanstimmar OM vi tjänar på det pengamässigt, annars kan det kvitta. Jag gör ju alla sysslorna oavsett, och får jag då mindre inkomst på att välja assistenttimmar istället för att ha kvar fullt VB, ja då struntar jag i det.

• Smuliz
    adams family skrev 2011-01-19 14:17:32 följande:
    Smuliz skrev 2011-01-18 20:42:14 följande:

Kanske man ska börja med LSS igen då? Det var i somras jag hade kontakt med handläggaren där senast. Har skickat iväg två likadana mail till två olika bolag och fått svar att just sondmatningen är ett skäl att få timmar, men dock inte så mycket då om man bara får för det.

Men det är ju just det här att komma igång, få ner på ett papper ALLT extra man gör med lilltjejen. Svårt att se vad som är "extra" ibland, då man lätt blir hemmablind och tycker att allt är vardag. Och så ska man klocka allting också.

Får tjuvkika på det gamla vb-ansökan jag skrivit.

En annan sak, som jag inte vet om man får nämna här, men jag har blivit varnad av olika personer, både på mail och här på familjelivs mail, att vad jag än gör så tag inte "DET" bolaget. Väldigt mycket strul med utbetalning av pengar osv. Och alla har angett samma bolag, vilket var mitt förstahandsval från början då det verkade vara det största, kändaste och seriösaste.

Vad säjer ni om det?

Klart man drar öronen åt sej när 6st olika personer varnar en för samma bolag...

Är det vanligt med sånt strul?

Jag vill bara "ändra/lägga till" assistanstimmar OM vi tjänar på det pengamässigt, annars kan det kvitta. Jag gör ju alla sysslorna oavsett, och får jag då mindre inkomst på att välja assistenttimmar istället för att ha kvar fullt VB, ja då struntar jag i det.

Är inte er tjej inskriven i LSS personkrets? DEt måste man vara för att ha rätt att söka assistans.

Ang att vara anhörigassistans så tycker jag i princip att det inte är en ultimat lösning framförallt inte för barnet. Frigörelse och rätten till att bli självständig minskas kraftigt. Sen är det förvisso svårt att hitta rätt folk men det finns pärlor därute men man måste ge dem en chans  både för sin egen och för sitt barns skull.
    Jag jobbar enbart med min son men skulle aldrig i hela världen arbeta dagtid som assistent utan har valt att medans han är liten arbeta nätter sen hoppar jag in och tar ngt pass då och då när folk är sjuka.
    Att arbeta som assistent till sitt barn kräver mycket av en man får helt enkelt lägga åt sidan allt annat i hemmet och kliva ut ur mamma rollen och för mig är det otänkbart att tillbringa mina dagar med att leka med mitt barn varken utvecklande för honom eller mig och jag tycker han har rätt till en mamma som är just mamma och likaså ska lillasyster inte behöva känna att mamma inte har tid för att hon tar bara hand om storebror.
    Att ha anhöriga och vänner kan fungera så läånge det inte finns några konflikter men små dilemman kan leda till situationer som lätt bryter en vänskap och för en anhörig eller vän att förstå rollen som assistent i ett hem där man annars kanske känner sig som hemma är svår och man blir gärna lite för privat och gränserna suddas ut.

Finns många aspekter att ta med i beräkningarna när man har assistans och det är ofta lätt att vara efterklok  när man egentligen borde ha tänkt till tidigare. Dessutom så finns det ju en arbtidslag som styr arbetet så för man beviljat mer än 40 timmar så kan man krasst inte arbeta mer än en heltid med undantag fr det som finns förhandlat i kollektivavtlet som godkänd övertid. Och finns det inget kollektivavtal så är reglerna snävare.

Ang ass bolag så finns det många dåliga och många bra och jag tycker absolut att man kan skriva ut vilket bolag man blivit varnad för .
    Man får tänka till vad man behöver från ett bolag eller kooperativ vad som är viktigt för en själv innan man väljer. Vi har valt ett kooperativ och är oerhört nöjda..
    Jo våran tjej tillhör LSS, jag har aldrig träffat dom eller så, men talat med dom per telefon två gånger i somras. Om lite allmänt, och om ev. assistent-timmar.

Hon tycker att eftersom vi redan hade fixat allt innan vi tillhörde LSS, så fanns det inget mer att göra för oss i nuläget (då i somras) och att vi skulle invänta framtiden och se hur utveckling rör sej.

När jag berättade om mina tankar om assistent-timmar avslog hon dom direkt med anledning på hennes låga ålder.

Jag accepterade och lade ner. Litar på att hon kan sin sak.

Men nu börjar jag undra om dom helt enkelt bara ville slippa undan?! Men men, det är en annan historia.

Ang. egen assistent till sitt barn, hör jag olika från alla. Just i vårt fall, är jag mest intresserad av att vara det själv, men en liten del att ha hjälp av en annan. Dom veckorna jag är ensam t.ex, och vid mathandling, roliga aktiviteter osv. För att få hjälp att även hinna med storasyster.

Och jag själv har helt taget från ingenting, "GISSAT" mej till att få kanske 5 timmar i veckan (annars blir jag FÖRVÅNAD!) så jag tänker fortfarande fortsätta jobba på mitt riktiga jobb, men att det här blev ett "plus" för allt man får vara hemma, och allt man får stå i som har med hennes funktionshinder att göra. Det är MYCKET det.

Så just nu, anser jag att det bästa vore att ta den delen själv, men vill ha en avbytare såklart. En som kan rycka in när det behövs. Och den personen är storasystern i stödfamiljen =D finns ingen bättre jag kan tänka mej.
  • Smuliz
    Jonatan skrev 2011-01-19 16:15:18 följande:
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

Ja nu när du nämnde det själv kan jag hålla med. Det är Assistansia jag blivit varnad för. Men jag vill inte sprida rykten som jag inte kan stå för, därför ville jag vara försiktig med det.

Jag har pratat med en handläggare på ditt bolag, och tyckte jättebra om henne och kände "YES", men sen när man får höra från olika personer (OCH LÄSA I TIDNINGEN! hur någon/några blivit lurade m.m.), drog jag öronen åt mej.

Orkar inte med krångel med utbetalningar osv. Men samtidigt, så har ni ju MASSOR med kunder, så.... Kanske ska satsa på det iallafall?

En annan fråga till dej som är insatt, kan man bli av med avlastningen om man får beviljat timmar?

För vi har ju stödfamilj som har lilltjejen en hel helg i månaden + en natt i månaden. Det skulle jag aldrig nånsin byta bort på något!
  • Smuliz
    linahelena skrev 2011-01-19 17:47:41 följande:
    jag som jobbar som personlig assistent skulle råda dig till att ta kontakt med ett mindre, mer lokalt bolag
    dom bryr sig både mer om brukare och personal. säger inte att dom stora bolagen är dåliga men man får aldrig någon riktigt bra personlig kontakt. ett lokalt bolag har ett ansikte på dig och din dotter och ni kan gemensamt diskutera hur ni vill ha det.
    Fast dom har kontor här där jag bor. Och mitt andrahandsval Vivida, dom är mindre. Får se hur jag gör. Ska iallafall testa =)
  • Smuliz

Tack!

Jag har en kontakt redan på de två bolag som jag mailat till. Så imorgon tänkte jag ringa och surra lite med nån av dom. Eller kanske båda? Får se hur jag gör.

• Smuliz

Jag har fått svar från båda ställena jag sökt till.

Får ringa båda och höra. Vet ju inte direkt vad detta handlar om egentligen, märker jag nu.

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

* Vad förväntas av en assistent?
    * Om jag inte är nöjd när ett beslut är taget, kan jag då "hoppa av" och behålla vårt VB som vi har idag och strunta i det hela? Eller blir jag låst då?
    * När man åker iväg på olika rehabiliterings-grejer, får man mera ersättning på för ex bilresa, inträde m.m. än bara timlönen?
    * Vad ligger timlönen på hos de olika, nån som vet?
    * Hur lång tid tar en utredning från dag 1?

• Smuliz
    linahelena skrev 2011-01-19 20:55:18 följande:
    timlönen jag har haft på de olika bolagen är.
    ingångslön på Din assistans 97kr
    ingångslön på Pass team med 1års erfarenhet 107
    löneök inom passteam 112.
    lön vid tillbaka byte från passteam till din assistans/asstansia 112.
    lön vid byte från din assistans till frösunda 112.
    löneök på passteam vid sommarvik 117.

privata bolag ger en ett bud, sen budar man tillbaka och sen är det upp till dom hur högt dom går. ju mer erfarenhet ju högre lön.
    Erfarenhet av vad?

Jag är ju den som kan mitt barn bäst av alla... Förstår om man nu ska söka jobb som assistent, att man har erfarenhet av autism, TAKK osv osv. Men gäller det även när man ska vara till sitt eget barn?

Ja inte blir man rik på dom där summorna inte =P

Tack för att du delade med dej, ofta är alla tysta om just lönerna. En nät-vän jag har säjer att hon har 150kr/tim =o så jag blev lite besviken nu när jag såg dessa siffror... måste jag säja.
  • Smuliz

Ok ja då menade hon säkert med det inräknat. Ja jag blir så trött på sånt hyschpysch med löner, det är ju inte JAG som satt min lön utan arbetsgivaren, så vad har jag då att skämmas över =D Tack iallafall att du var öppen =)

• Smuliz

Oj vad mycket bra information jag får Tungan ute jag bugar och bockar! Mera mera mera Flört

Tänker sätta mej och skriva ner bitar av det som jag anser viktigast, och ha med i telefonmötena med de olika bolagen.

Känner mej fortfarande väldigt vilsen och vet inte riktigt vad man ska leta efter eller ta reda på. Men det kommer väl.

Hjälper bolaget till att ta reda på vad som kommer passa oss bäst, det här med hur man ska lägga sin ob, om man ska ha si och så mycket i utbildningskontot, m.m. För det låter som japanska för mej att kunna veta det!? Foten i munnen

Ja alla har hittills sagt till mej att VB aldrig kan bli mera än assistent-lönen per månad, men jag är lite pessimistisk där, van vid bakslag så att säja. Så under 6300kr i månaden går jag inte om jag förlorar VB-bidraget på det.

Usch jag känner att jag måste sätta mej ner och skriva ner en massa. Så jag har något att komma med. Att beskriva lilltjejen och vår vardag är inga problem. Sånt gillar jag Cool däremot att tänka allting i TID, där är det svåra. Jag är ofta lagd åt det hållet att jag sätter för lite tid än det egentligen tar osv...

Hur fungerar det med dagis då förresten? När jag jobbar på det vanliga jobbet? Hon har ju en resurs där, som är från kommunen. En dagisfröken som är bara med henne så att säja.

Om man vill ha med sej en assistent vid semester/utflykter, får man en pott att använda till det eller hur funkar det?

Du skrev också att timmarna/pengarna nollas vid årskiftet, måste man inte ta ut dom per vecka/per månad, kan man samla ihop och ha lite fler på t.ex. sommaren eller måste man inte ta ut samma timmar jämt?

Alltså en fast summa med samma timmar varje månad. Eller kan man ta mindre ena månaden och mera den andra?

Ni ser jag har TUSEN frågor, som jag gärna vill få någorlunda klart för mej INNAN jag låter en handläggare för ett bolag sätta sina tänder i mej Tungan ute för hursomhelst, så påstår ju alla att dom alltid är bäst oavsett, eller hur. Därför vill jag ha så mycket fakta som det bara går, innan jag ringer.

Har tänkt ringa idag *wish me luck*

adams family skrev 2011-01-20 00:54:56 följande:
    Du kan väl alltid tacka nej till ett assistansbeslut och behålla VB men det är sällan fördelaktigt   att få VB istället för lön.

Vad förväntas av en assistent? Vad förväntar du dig av en assistent är väl den stora frågan. Vad kommer personligassistans i er familj vara.

När du åker iväg på olika saker så får du inte ta milersättning om brukaren / kunden är med  då är det brukaren som privat ska stå för din reseräkning däremot får du ta milersättning när du ska påbörja ditt arbete på annan plats än där du normalt gör det såvida det är en längre sträcka. Men det är ju oerhört svårt att motivera som förälder och assistent "jag var tvungen att använda bilen" (reglerna kring resor har funnits länge men få har använt dem FK kommer numer göra och har börjat att granska hur pengarna används och bla reseersättningar har länge varit en gråzoon)
    Inträden kan du absolut få ersättning för detta är en ren omkostnad

Timlönen ser olika ut men de flesta har väl numer kollektivavtal sen har det ju med att göra hur man väljer att prioritera. Ska du enbart arbeta dagtid så kan du ju ha en lite högre lön men så fort du börjar arbeta obtid så kostar det mer än vad FK betalar ut för varje assistanstimme. Många bolag löser detta med att ge en fast ob till anhöriga. Där får man räkna ut vad man tjänar på. Vissa bolag ger överhuvudtaget inte annat än fast eller ingen ob till anhöriga.

En utredning kan ta allt från ett par månader till ett år så det är en lång väntan.
  • Smuliz
    Jonatan skrev 2011-01-20 09:50:03 följande:

1. Timmarna nollas varje avräkningsperiod
    Det har inget med bolaget att göra utan är Försäkringskassans beslut, så ser lagen ut. Däremot kan du inom avräkningsperioden flytta timmar. Avräkningsperioden kan lika gärna bli jan till juni som mars till augusti.
    Inom den tiden kan du välja att ha mer på helgerna, spara till semestern etc.

2. Assistanskostnaden nollas INTE vid årsskiftet!
    Olika mellan olika bolag men ett seriöst bolag låter dig spara pengarna över årsskiftet. Innebär att du kan välja att använda assistansomkostnaden varje månad eller spara i flera år för att kunna göra en längre resa. Finns dock regler som reglerar hur den får användas.

3. Visst är det japanska!
    Har jobbat med det här i fem år men var ändå tvungen att springa till Marei-Louise som är min master of assistans i rummet intill för att vara säker på vissa saker. Du ska beskriva er situation och sedan hitta ett bolag du har förtroende för. Sedan väljer du själv hur aktiv du vill vara i sökprocessen.

4. Dagis påverkas inte
    Oftast fortsätter man med en resurs från kommunen. Om man upplever att det inte fungerar har man möjlighet att ansöka om att få ansvar för den assistansen också, den lösningen har vi flera kunder som har. Själv tror jag dock inte på en förälder som resurs i skolan (utom i undantagsfall) men det kan göra att ni får kontroll på vem som jobbar eftersom vi väljer assistent.

1. Låter bra!

2. Så då är det en period på ett par månader iallafall, som man kan justera lite på, det är bra. Hur gör man vid vab förresten? Tar man ut vab istället för assistent-timmar då eller är man assistent ändå, fast hon är sjuk? Någon hon är VÄLDIGT ofta...

3. Intressant, det är nämligen Marie-Louise som jag har som kontaktperson hos Er Pratade precis med henne, men vi bestämde en telefontid imorgon då hon satt lite dåligt till nu. Och hon undrade om det kunde vara jag som skrivit på familjeliv =D Det tycker jag kändes bra, att ni ändå är ute i cyberspace och ger eran syn och era erfarenheter OCH samtalar med varandra om det sen =) Då kände iallafall jag mej "viktig" på nåt sätt.

4. Vad bra. Min syn på det hela är ju att lilltjejen behöver dagis-tiden UTAN föräldrarna, att utvecklingen är viktig för henne i barngrupper osv. Och självklart behöver VI vara ifrån varandra också. Jag får gå till mitt vanliga jobb och känna att jag har det sociala kvar och "gör nån nytta" även utanför hemmet Så jag vill ha kvar den resursen hon redan har där.

Det är väl lite därför att jag drar öronen åt mej också, för att jag tycker vi har såna bra lösningar idag. Jag vill inte ändra på dom! Men har jag rätt till assistenttimmar på min dotter vill jag ju såklart få lön för dom också.
  • Smuliz
    mamma till 2 frön skrev 2011-03-14 09:24:46 följande:
    Har inte tagit mig igenom hela tråden men vill bara berätta lite kort om baksidan av att vara assistent åt sitt barn. Har nyligen (i flera omgångar innan oxå) varit med om föräldrar till mina elever vars föräldrar varit assistenter åt sina barn där FK/kommunen bestämt sig för att delvis eller helt dra in timmar för barne pga ändrat behov. De hänvisar då ofta till att de grundläggande behoven inte är så stora längre och man ställer hela familjen på backen. Barnet blir utan assistans och föräldern utan jobb. Detta är barn med stora behov och där man inte kan förstå hur myndigheterna tänker. Som små har barnen varit i behov av fysiskt stöd för att klara sig och ju äldre de blivit och skola med familj tränat barnet mot självständighet ju mindre stöd får de. Strävan mot barnets självklara självständighet i vardagen motarbetar deras rätt till stöd. Ungdomarna behöver fortfarande massor av stöd min inte fysisk hjälp och då räknas det inte Rynkar på näsan .
    Nyligen har jag försökt hjälpa ett föräldrarpar som fått hela sin assistansersättning indragen och nu står arbetslösa. Min självklara fråga var då men ni är väl anställda på det privata assistansbolaget, men icke! De var anställda så länge deras barn behövde dem inte längre (FK/Kommunens åsikt!) dvs noll anställningstrygghet! Jag blir förtvivlad när jag gång på gång hamnar i dessa situationer och ser dessa förtvivlade föräldrar. Dessutom sker detta med väldigt kort varsel. Kommunen vill ersätta assistansen med ex fritis, kortis etc Vissa av föräldrarna kanske varit anställda i närmare 20år och då är det inte lätt att komma ut på den öppna arbetsmarknaden och bara hitta ett jobb för att kunna försörja sig. 

Vill inte vara pessimist men känner att jag bara måste dela med mig av mina tråkiga erfarenheter. 
    Jag har ju fast jobb, men om vi får igenom timmar för henne så slipper jag jobba heltid där, tjänstledigt eller nåt restrerande tid.

Skulle aldrig säja upp mig från ett jobb för att vara PA åt mitt barn.

Bra att du delade med dej av detta så kanske en del tänker till lite extra innan.
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?