Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Smuliz skrev 2011-01-18 21:38:18 följande:
    FÅR man skriva det då?
    Smuliz skrev 2011-01-18 20:42:14 följande:

Kanske man ska börja med LSS igen då? Det var i somras jag hade kontakt med handläggaren där senast. Har skickat iväg två likadana mail till två olika bolag och fått svar att just sondmatningen är ett skäl att få timmar, men dock inte så mycket då om man bara får för det.

Men det är ju just det här att komma igång, få ner på ett papper ALLT extra man gör med lilltjejen. Svårt att se vad som är "extra" ibland, då man lätt blir hemmablind och tycker att allt är vardag. Och så ska man klocka allting också.

Får tjuvkika på det gamla vb-ansökan jag skrivit.

En annan sak, som jag inte vet om man får nämna här, men jag har blivit varnad av olika personer, både på mail och här på familjelivs mail, att vad jag än gör så tag inte "DET" bolaget. Väldigt mycket strul med utbetalning av pengar osv. Och alla har angett samma bolag, vilket var mitt förstahandsval från början då det verkade vara det största, kändaste och seriösaste.

Vad säjer ni om det?

Klart man drar öronen åt sej när 6st olika personer varnar en för samma bolag...

Är det vanligt med sånt strul?

Jag vill bara "ändra/lägga till" assistanstimmar OM vi tjänar på det pengamässigt, annars kan det kvitta. Jag gör ju alla sysslorna oavsett, och får jag då mindre inkomst på att välja assistenttimmar istället för att ha kvar fullt VB, ja då struntar jag i det.

Är inte er tjej inskriven i LSS personkrets? DEt måste man vara för att ha rätt att söka assistans.

Du har fått många svar på kommun vs FK  kan bara tillägga om att välja assistanssamordnare att min personliga åsikt är att välja kommunen vinner ingen på mer än möjligtvis assistenterna eller kommunen som får extra klirr i kassan.  Kommunerna är oftast dåliga på att sköta assistansen.

Ang att vara anhörigassistans så tycker jag i princip att det inte är en ultimat lösning framförallt inte för barnet. Frigörelse och rätten till att bli självständig minskas kraftigt. Sen är det förvisso svårt att hitta rätt folk men det finns pärlor därute men man måste ge dem en chans  både för sin egen och för sitt barns skull.
    Jag jobbar enbart med min son men skulle aldrig i hela världen arbeta dagtid som assistent utan har valt att medans han är liten arbeta nätter sen hoppar jag in och tar ngt pass då och då när folk är sjuka.
    Att arbeta som assistent till sitt barn kräver mycket av en man får helt enkelt lägga åt sidan allt annat i hemmet och kliva ut ur mamma rollen och för mig är det otänkbart att tillbringa mina dagar med att leka med mitt barn varken utvecklande för honom eller mig och jag tycker han har rätt till en mamma som är just mamma och likaså ska lillasyster inte behöva känna att mamma inte har tid för att hon tar bara hand om storebror.
    Att ha anhöriga och vänner kan fungera så läånge det inte finns några konflikter men små dilemman kan leda till situationer som lätt bryter en vänskap och för en anhörig eller vän att förstå rollen som assistent i ett hem där man annars kanske känner sig som hemma är svår och man blir gärna lite för privat och gränserna suddas ut.

Finns många aspekter att ta med i beräkningarna när man har assistans och det är ofta lätt att vara efterklok  när man egentligen borde ha tänkt till tidigare. Dessutom så finns det ju en arbtidslag som styr arbetet så för man beviljat mer än 40 timmar så kan man krasst inte arbeta mer än en heltid med undantag fr det som finns förhandlat i kollektivavtlet som godkänd övertid. Och finns det inget kollektivavtal så är reglerna snävare.

Ang ass bolag så finns det många dåliga och många bra och jag tycker absolut att man kan skriva ut vilket bolag man blivit varnad för .
    Man får tänka till vad man behöver från ett bolag eller kooperativ vad som är viktigt för en själv innan man väljer. Vi har valt ett kooperativ och är oerhört nöjda..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    linahelena skrev 2011-01-19 17:47:41 följande:
    jag som jobbar som personlig assistent skulle råda dig till att ta kontakt med ett mindre, mer lokalt bolag
    dom bryr sig både mer om brukare och personal. säger inte att dom stora bolagen är dåliga men man får aldrig någon riktigt bra personlig kontakt. ett lokalt bolag har ett ansikte på dig och din dotter och ni kan gemensamt diskutera hur ni vill ha det.
    Spekar ingen som helst roll om bolaget är stort eller litet det viktiga är att man får en bra kontakt med sin p-ansavarige mentor vad de än kallas och att det gör jobbet man behöver.
    Att ha ett bolag lokalt gör endast skillnaden i att man kan gå och ta en kaffe på kontoret men det tröttnar man ganska snabbt på
    Ett bra bolag eller kooperativ som gör det jobb man inte själv orkar eller vill bra utbildningar, kollektivavtal bra villkor mm.
    Man får ta sig en funderare på vad man vill ha ut av assistansen innan man väljer..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Smuliz skrev 2011-01-19 18:38:41 följande:
    Fast dom har kontor här där jag bor. Och mitt andrahandsval Vivida, dom är mindre. Får se hur jag gör. Ska iallafall testa =)
    Har många kompisar som har assistansia och är jättenöjda andra inte så smaken är som baken delad.
    Vi har haft vivida i flera år och varit nöjda anöledningen att vi bytte till ett kooperativ för ett tag sen var först och främst ekonomisk vi sparade 115 000 per år på adminavgiften och deta var oerhhört viktigt för oss samt att vi inte vill ha ett bolag som vid årskiftet nollar alla konton och sonen förlorar sina ihopsparade pengar. Vi har nu ett kopperativ som vi är mycket nöjda med och det är en enorm skillnad mot att ha ett privat bolag. En av de viktigaste skillnaderna för oss är hela tänket som genomsyrar IL (independent living).

En liten anekdot ang val av bolag.. När vi skulle välja bolag skickade vi mail till många av de största och de som överhuvudtaget svarade var vivida och frösunda. Fredrik Käll på vivida svarade omedelbart och vi fick många svar som vi sökt. När vi började ställa frågor så var det inte stora skilnader mellan bolagen med undantag för en sak lönen! Hos vivida så fick assistenterna en skälig lön runt 114 kr i timmen medans frösunda förklarade runt sig och kring sig om lönerna och att deras ingångslön låg då på 88 kr i timmen men att man kunde förhandla upp den till lite bättre om man visade framfötterna.. och då kunde hamna runt 90 kr i timmen. Kan ärligt säga att jag skule aldrig gå in och jobba under en hundralapp hur bra förmåner det än skulle vara så Frösunda föll ganska krafitg på målrepet.
  • mamman i skogen
    Jonatan skrev 2011-01-19 16:15:18 följande:
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

Håller fullt med om jurist hjälp den är ovärderlig när man har problem med beslut mm. Handläggarna har ju en egen värld som skiljer sig från våran som vi lever i.
  • mamman i skogen

För att svara på din fråga om bolag så har vi STIL och är rakt igenom förbannat nöjda vi har valt med omsorg och för oss passar detta som handen i handsken vi får ut precis det vi vill av sonens assistans. Oerhört kompetent och så är det oerhört kul att så pass många med egna FH och som lever sitt dagliga liv med assistans arbetar inom IL.

Är man intresserad av IL finns ju även GIL, och HIL  (göteborg och helsingborg) medasn STIL (stockholm) har arbetsledare över hela landet och lokalkontor i sundsvall.

• mamman i skogen
    Smuliz skrev 2011-01-19 20:45:29 följande:
    Jag har fått svar från båda ställena jag sökt till.

Får ringa båda och höra. Vet ju inte direkt vad detta handlar om egentligen, märker jag nu.

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

* Vad förväntas av en assistent?
    * Om jag inte är nöjd när ett beslut är taget, kan jag då "hoppa av" och behålla vårt VB som vi har idag och strunta i det hela? Eller blir jag låst då?
    * När man åker iväg på olika rehabiliterings-grejer, får man mera ersättning på för ex bilresa, inträde m.m. än bara timlönen?
    * Vad ligger timlönen på hos de olika, nån som vet?
    * Hur lång tid tar en utredning från dag 1?
    Det var jag som skrev ffå ut av assistansen inte av assistenterna.
    Om du själv ska arbeta så vill du förmodligen ha en bra lön du behöver kanske inte lägga massor på omkostnadskontot då du som förälder har svårt att motivera att du själv ska ha saker betalda av den pengen du kanske inte behöver ha med dig assistenter på semester resor mm. Utbildningar blir det kanske mindre av och då finns det kanske mer anledning till att ta ut en obersättning som inte är fast än att spara pengarna på hög, särskillt om fdu väljer ett boilag därt omkostnadspotten och utbildnignspengarna nollas och brinner inne vid årslutet. Har du inte mycket personlamöten, utbildning eller inskolningar finns ju inte heller ngn anledning till att ha många kronor som går till att betala dylika arbetade timmar Så kort och gott en hög adminavgift minskar pengarna som du kan lägga på annat som tex löner. Admin varierar från som lägst som jag stött på 8 kr och som högst 39 kronor per förbrukad assistanstimme. Det blir en jäkla skillnad på vad man betalar i avgift mao . Vi har av den anledningen valt att gå över tillkooperativ som inte har ngt vinstintresse och allt överskott går tillbaks till medlemmarna eller satsas på handikappspolitiskt arbete. Hos IL finns det fonder där överskott från adminavg hamnar de fonderna är en trygghet för medlemmarna och man kan söka pengar ur dem. För mig är det oerhört viktigt i dagsläget att sonens pengar inte går som vinst i ngn aktieägares ficka han ska så långt som möjligt kunna använda sin assistansersättning till just assistans inte att sko ngn företagsledare eller deras investerare.

För att svara på det andra så:

Du kan väl alltid tacka nej till ett assistansbeslut och behålla VB men det är sällan fördelaktigt   att få VB istället för lön.

Vad förväntas av en assistent? Vad förväntar du dig av en assistent är väl den stora frågan. Vad kommer personligassistans i er familj vara.

När du åker iväg på olika saker så får du inte ta milersättning om brukaren / kunden är med  då är det brukaren som privat ska stå för din reseräkning däremot får du ta milersättning när du ska påbörja ditt arbete på annan plats än där du normalt gör det såvida det är en längre sträcka. Men det är ju oerhört svårt att motivera som förälder och assistent "jag var tvungen att använda bilen" (reglerna kring resor har funnits länge men få har använt dem FK kommer numer göra och har börjat att granska hur pengarna används och bla reseersättningar har länge varit en gråzoon)
    Inträden kan du absolut få ersättning för detta är en ren omkostnad

Timlönen ser olika ut men de flesta har väl numer kollektivavtal sen har det ju med att göra hur man väljer att prioritera. Ska du enbart arbeta dagtid så kan du ju ha en lite högre lön men så fort du börjar arbeta obtid så kostar det mer än vad FK betalar ut för varje assistanstimme. Många bolag löser detta med att ge en fast ob till anhöriga. Där får man räkna ut vad man tjänar på. Vissa bolag ger överhuvudtaget inte annat än fast eller ingen ob till anhöriga.

En utredning kan ta allt från ett par månader till ett år så det är en lång väntan.
  • mamman i skogen
    Jonatan skrev 2011-01-20 08:41:42 följande:

1. Admin varierar från 8 till 39?
    Det stämmer sällan helt om man börjar räkna på det, den som säger 8 har nästan alltid dolda avgifter (fast kunden inte alltid vill tro det). Istället får man jämföra och se hur mycket får man ut i lön och vad är assistansomkostnaden (assistansomkostnad = pengar för extrakostnader för assitenten vid resor etc).
    Vet med säkerhet ett bolag som slår stort för en admin på 11 kronor där det visar sig om man räknar på det att det inte stämmer.

2. Lönen sätter du!
    Som kund är det du som ska sätta lönen tillsammans med bolaget. Det innebär att du själv är delaktig i allra högsta grad. Som mamma kan du ditt barn bäst och det finns ingen anledning att du inte sk ha en hög lön.
    Så fungerar det hos de flesta privata bolag.

3. Kooperativ vs privat bolag
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.

1:&3 Precis som du säger ska man kolla vad det är för avgifter man får betala utöver admin. Hos vissa bolag kan man betala en låg avgift men man gör en hel del själv och köper till saker.
    Jag ska inte säga att STIL har en lägre admin än vad ni har för det är en sanning med modifikation. Jag har väldigt många vänner som har er som assbolag och är nöjda de har kunnat förhandla ned avgiften ordentligt och de har stora beslut. Andra har en  hög admin som inte har gått att förhandla ned och känner sig missnöjda över detta efterssom de vet att andra fått ner avgiften avsevärt. STIL har en fast admin du betala ingenting utöver det adminavgiften fastslås av styrelsen och röstas igenom på årsmötet där alla medlemmar har en röst och avgiften är lika för alla och icke förhandlingsbar.
    Att man som privat bolag ska göra vinst har jag absolut inte ngt emot men det ska inte vara på mitt barns pengar har jag själv tagit ett beslut om och det jag tycker är förbannat illa med branschen är att det finns så mycket gigirghet bland annat att man medvetet ljuger och lurar och hävdar att man måste nolla omkostnadskontona varje  år för det är försäkringskassans regler. Ett bra bolag gör inte så, personligen tycker jag att det är jättekul att assistansia efter många år i blåsvädret och sedda som oseriösa i mångas ögon har blivit ett av sveriges bästa bolag. Assistansia har ju tidigare varit en ordentlig snackis och big nono och varningarna duggar tätt fortfarande även fast det inte är befogat vad jag förstår

I avgifterna bakar man tex in saker som ska få det att låta fördelaktigt ett relativt nytt bolag har en avgift på 39-40 kronor i den avgiften så får man dessutom konsultation en gång  per år för en alternativ träningsmetod och man får på sitt omkostnadskonto betala träningsavgiften för att träna en 4 veckorsperiod. Om man tittar lite närmare på det så skulle man krasst kunna med en lägre admin  runt 20 kronor på ett beslut som inte är allt för stort köpa den konsultationen 3-4 gånger per år ha mer pengar över till omkostnader utbildningar mm. Så avgifterna tycker jag man ska granska och sätta sig med miniräknare och räkna och jämföra.
    Att man sedan kan erbjuda att kunden kan betala med omkostnadskontot för sin privata träning anser jag är att ta assistansen tillbaks till där det var för ett par år sedan när kunderna blev mutade in som kunder med kontanter i näven. Omkostnaderna är ju just omkostnader inte pengar till personligt bruk

2: Eller så fungerar det hos många men långt ifrån alla. Vi sätter själva lönen på våra assistenter vi har mycket bra hjälp av färdiga mallar som konkret visar hur mycket pengar vi har kvar om en assistent får den och den lönen om vi gör breakeven eller går minus osv osv. Vi lägger in en hel period i ett exelprogram och får då den totala kostnaden för hur det påverkar att sätta en lön mycket bra är det kan jag tillägga och man får en överblick och förståelse för hur mycket som faktiskt går som avgifter.
  • mamman i skogen

Smuliz som du redan fått svar på så nollas inte timmarna varje årslut, det är vissa bolag som hävdar att man inte får flytta med sig omkostnadspotten och utbildningspengen vid årsslut utan de brinner inne och pengarna går krasst som vinst till bolaget. Så jag skulle inte välja ett bolag som gör så och det är en av anledningarna att vi valde att byta eller rättare sagt att vi bytte snabbare än vi hade tänkt för att vi ville ha ett kooperativ var vi ganska säkra på.

• mamman i skogen
    citrus skrev 2011-03-13 22:22:56 följande:
    När man arbetar som PA åt sitt eget barn är man som vilken annan assistent som helst. Eller finns det regelr för assistans till sitt eget barn. Exempelvis jour på natten.
    Som förälder får man väl inte ha jour man sover ju ändå i sitt eget hem har FK väl resonerat..har jag för mig.
  • mamman i skogen
    citrus skrev 2011-03-15 19:18:51 följande:
    Även fast barnet har vana att vakna på natten och man blir bruten i sin sömn?
    Har man barn som är vakna på nätterna och har jour så tycker jag man söker vaken natt. Det är bara den aktiva insatsen man fåt tid för så därför är det viktigt att specificera hur barnet är vaken. Och jag tror och är ganska säker på att man inte som förälder får jobba jour. Har man ett beslut på jour så är det jour tills ngt annat står i beslutet så därför så tror jag inte det har ngn betydelse om barnet sover eller är vaken.
  • mamman i skogen
    tinaaaaaa skrev 2011-03-15 20:02:01 följande:
    okej. :)
    Men jag tycker ialla fall persenal care är super bra och trevliga:)
    Säger som Snuffe alla bolag jobbar så och man får titta lite djupare på vad de erbjuder och se vad det kostar. Man kan få ett superbra bemötande men ändå inte vara nöjd beroende på andra omständigheter som att man tex betalar för hög admin. Svårt att generallisera. Men ett seriöst bolag eller kooperativ är en bra början
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?