• Anonym (ledsen)

skelögd!:-(

idag blev jag så himla ledsen.var på väg ut,och när jag gått en bit kommer vår 6-åriga grannflicka fram till mig o säger:"jag tycker synd om dig!" varpå jag svarar:"Jaha,varför då?" då svarar flickan:"för att du har så konstiga ögon(=är skelögd)"Jamen,det är ingen fara med det!"svarade jag då. "men jag tycker iaf synd om dig" sa flickan o gick iväg.hon menade bara väl,det vet jag!och jag vet också att hon bara är ett litet barn o barn är ärliga med vad de ser,hör osv.Men den kommentaren gjorde så himla ont mår redan innan väldigt dåligt pga skelningen,vill aldrig vara med på kort,vågar knappt titta på folk ibland.min sambo o jag har ALDRIG nämnt ett ord om att jag skelar,han har tvärtom bara sagt att han tycker jag har fina ögon.men det känns så himla jobbigt.mitt självförtroende är uruselt,mycket pga skelningen.var hos läkare för några år sen,fick tom tid för operation men blev så rädd för att gå igenom en operation att jag fegade ur! Har återigen fått funderingar på att operera ögat(det andra skelar jag med yttepyttelite,men det ena skelar jag mycket med)så nu har jag några frågor:

1.vad kostar en sån operation?(minns ej)
    2.hur lång tid tar den?
    3.Har man mycket ont efteråt?blir man sjukskriven?

ska tillägga att jag är mammaledig med min underbara son,och jag vill inte att han ska behöva skämmas för sin mamma i framtiden

ville bara skriva av mig lite...och återigen,jag VET att jag inte ska bry mig om såna kommentarer,men jag tar åt mig så fruktansvärt mycket o mår dåligt av det

ni som har erfarenhet av skelning/operation skriv gärna!

kram,en ledsen skelögd mamma

• Svar på tråden skelögd!:-(
  • lill linda 82

bär du glasögon el linser el är inte synfelet så stort att du behöver det?

jag är oxå skelögd..men tycker det inte syns så mkt då jag har linser el glasögon på mig. Har oxå funderat mkt kring op, om man kan bli helt återställd då el om man ff kommer ha något mindre synfel.

• I wannabe

Mitt ex var skelögd och jag tyckte det var gulligt. Hörde liksom till hans personlighet...

• Anonym (ledsen)

lill linda:jag har glasögon ibland.blir bättre men inte bra.funderar också på om man måste göra fler operationer,har hört en del som fått göra flera för att det ska bli bra.är så rädd för allt vad sjukhus heter,men mår inte bra av detta heller.
    kram!

• lill linda 82

Jag tänker lite som "I wannabe"..det är en del av personligheten,...
    O sen vad en 6åring säger man kan ignorera, dom är ju i den ålder det ska frågas kring olikheter. men jag vet det e svårt...
    Blev oxå påmind om det hela min uppväxt, typ fram till gymnasiet o sen avtog det. Mer el mindre mobbad för det hela låg/mellanstadiet...
    Har accepterat det eftersom det finns så bra linser med "tyngder" i så kan man korrigera det hur bra som helst.

Har du provat sånna linser? Har du provat prata med optiker/läkare kring ditt problem? Dom kan säket hjälpa dig...

• Anonym (ledsen)

lill linda:vad är det för linser?är det några speciella?har inte pratat med min optiker om detta..
    kram

• lill linda 82

det är linser som är tjockare på ena sidan av linsen för att ögat ska vända sig rätt. man sätter in linsen o linsen roterar o lägger sig med den tjockare delen neråt för att ögat ska funka normalt.
    om du går in på tex www.lenses4net.se (där beställer jag mina linser) så finns det linser där som korrigerar astigmatism.

• Anonym (ledsen)

linda:astigmatism,är det när man ser dåligt på nära håll?för det gör jag...hjälper det även skelningen alltså?låter ju bra isf...är det speciellt för skelning eller?
    kram

• lill linda 82

vet bara att dom hjälper för skelandet, jag ser dåligt på långt håll förutom skelandet, kanske ligger nånting i det du skriver...*s* din optiker kan nog hjälpa dig bättre, han vet ju vad som passar dig.. alla linser passar ju inte alla.
    mitt råd är att beställa en tid o kolla upp vad dom tycker du ska göra.. det kan inte bli mer än bättre..!

• Tittin

Hej TS.
    Har inte varit medlem här förut men var tvungnen att bli medlem för att kunna svara dig. Jag fattar verkligen hur det känns. Har också skelat sen jag var liten och det har inte vart speciellt kul. Kan inte heller vara med på kort, videofilm, se folk i ögonen när jag pratar med dem osv. Vågar heller inte söka nytt jobb - vem skulle anställa nån som undviker att se dem i ögonen???

I höstas tog jag kontakt med ögonmottagningen för att få reda på om jag kunde operera mig. Nu har jag fått tid för operation om ca två veckor. Det kommer inte kosta nånting (så vitt jag har förstått) och de säger att jag kommer bli sjukskriven i ca 1-2 veckor. Man åker dit på morgonen och får åka hem på eftermiddagen. De söver en (som tur är...).

Jag tycker att det skall bli läskigt men jag vågar inte låta bli - så här vill jag inte ha det resten av livet i af.

• Mrs Twig

Jag opererades för skelögdhet när jag var liten, så jag minns inte jättemycket, men jag minns att ögonen klibbade igen efter att ha sovit så mamma fick hjälpa mig och badda bort geggan med vatten innan jag klev upp.

Det syns inte nu att jag skelade, bara när jag inte ser på mitt "friska" öga, exempelvis då jag bara har en lins i, då sticker det skelande ögat iväg, ser lite skoj ut

Jag är närsynt, dvs jag ser dåligt på långt håll, och har en lätt astigmatism, ett brytningsfel. Inte så stort att jag behöver speciella linser för det, men min optiker förklarade det som att hornhinnan är ojämnt tjock, därför ser man olika bra på olika delar av samma öga. Tyngden i linserna för astigmatism är till för att linsen, som har ojämn tjocklek motsvarande ögats, ska lägga sig rätt. Vad jag har förstått påverkar den inte skelning, som ju inte är ett brytningsfel, utan en fysisk åkomma.

Vad operationen kostar, och hur lång tid det tar vet jag inte, det bästa är nog om du kontaktar en ögonläkare och hör efter. Kanske landstinget kan betala?

/T

Svar på tråden skelögd!:-(