skelögd!:-(
Hej TS!
Här kommer ett långt inlägg!
Vill börja med att berätta att min pappa är skelögd, och så ser han dåligt på långt håll precis som du. Han har inga problem med skelningen om han använder sina glasögon, men den kommer tillbaka direkt om han tar av dem. Jag har aldrig tyckt att hans skelning är något konstigt, eller att det påverkar hans utseende negativt. Det är en del av hans personlighet helt enkelt!
Du skrev att du använder glasögon ibland, får jag fråga varför du inte använder det alltid? Vad har din optiker sagt, ska du ha dem alltid eller bara när du känner att du behöver dem? Om du inte trivs med dina glasögon så kan du ju prova linser. Om du fått glasögon som du ska använda alltid så måste du också använda dem alltid för att de ska hjälpa. Om du ser dåligt på långt håll och inte använder linser/glasögon så måste dina ögon alltid överanstränga sig, alla brukar t.ex. skela mer när de är trötta i ögonen. Så mitt första tips till dig är att börja använda glasögonen mer regelbundet. Dina muskler i ögonen kommer då avlastas och skelningen kan bli mindre, till och med försvinna.
Du skrev också att glasögonen gör skelningen bättre men inte bra. Man måste ge det lite tid, så ögonen tränar upp sig och vänjer sig vid glasögonen/linserna. Men om du har tålamod och använder dina glasögon så kan det bli bättre.
Jag tycker alltså att du ska prata med din optiker eller en ögonläkare om din syn först, och inte börja med att planera en operation. Om din optiker inte vet att du tycker att din skelning är jobbig så tycker jag att du ska berätta det. Det är ju väldigt olika vad man uppfattar som jobbigt.
Måste också berätta om att min mamma en dag kom hem och sa att nu skulle hennes vänninna opereras för sin skelning, och jag svarade Va, skelar hon??? Jag har känt henne hela livet och aldrig tänkt på att hon skelar! Men man ser ju inte hennes skelning, man ser ju HENNE!
Jag skelar inte själv, men har dålig syn och kan relatera till de känslor du har om din skelning. Jag skriver ett nytt inlägg om det för annars blir detta så himla långt...
Hoppas du vill svara på mina frågor om dina glasögon som jag ställde ovan!