• Anonym (fundersam)

Tvingad till analsex

Undrar hur vanligt det är att en kvinna tvingas till analsex i samband med sexuellt våld/våldtäkter.
    Har en väninna som blev våldtagen, och hon tvingades till analt samlag.

• Svar på tråden Tvingad till analsex
  • Xantippa2004

Våldtäkt handlar sällan om sex utan om makt, förnedring och övertag... Att tvinga till sig sex analt är ju mer förnedrande än vaginalt... Skulle tro att det är ganska vanligt...

• Anonym (?)
    Xantippa2004 skrev 2011-01-17 10:22:20 följande:
    Våldtäkt handlar sällan om sex utan om makt, förnedring och övertag... Att tvinga till sig sex analt är ju mer förnedrande än vaginalt... Skulle tro att det är ganska vanligt...
    Kan inte riktigt hålla med om att det ena skulle vara mer förmedrande än det andra! Jag blev våldtagen vaginalt (och oralt) och känner mig riktigt förnedrad... Det är nog bara en annan sida på samma mynt...
    Med din mening känner jag det som om du säger till mig att jag inte blivit lika förnedrad som en som blivit våldtagen analt...
  • Anonym (Jo)

TS kanske menade att det ur förövarsynpunkt skulle anses som mer förnedrande och därför ganska vanligt? Inte att en person som blivit våldtagen analt har mer rätt att känna sig förnedrad än någon som blivit våldtagen vaginalt. Något sådant vore ju bara befängt att påstå.

• Anonym (?)
    Anonym (Jo) skrev 2011-01-17 12:04:13 följande:
    TS kanske menade att det ur förövarsynpunkt skulle anses som mer förnedrande och därför ganska vanligt? Inte att en person som blivit våldtagen analt har mer rätt att känna sig förnedrad än någon som blivit våldtagen vaginalt. Något sådant vore ju bara befängt att påstå.
    Såg inte den kommentaren på det sättet, men det kanske stämmer att h*n menade så... Eller jag vet inte... i min mening anser jag att oavsett vilket så är det lika förnedrande.... fast å andra sidan är jag inte förövare utan offer så jag kan inte veta vad h*n tänker när h*n gör något...
  • Päronsylt

Jag tror nog inte att man kan sätta gränser för vem som ska känna ser mer eller mindre förnedrad.
    Det är en gräslig handling och vi tar det nog olika hårt allihop..
    Tror ni inte?

• Anonym (?)
    Päronsylt skrev 2011-01-17 12:18:18 följande:
    Jag tror nog inte att man kan sätta gränser för vem som ska känna ser mer eller mindre förnedrad.
    Det är en gräslig handling och vi tar det nog olika hårt allihop..
    Tror ni inte?
    Håller med!
  • Anonym (fundersam)

Var mest fundersam på hur vanligt det var och om någon här varit med om det. Om det är mera förnedrande eller inte är väl upp till var och en.

• Päronsylt
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-17 12:36:42 följande:
    Var mest fundersam på hur vanligt det var och om någon här varit med om det. Om det är mera förnedrande eller inte är väl upp till var och en.
    Var utsatt för ett försök men jag slogs för min rätt. Ett nej är ett nej. Underligt att det är så många som inte förstår det. :(
  • Anonym (Peter)
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-17 10:00:19 följande:
    Undrar hur vanligt det är att en kvinna tvingas till analsex i samband med sexuellt våld/våldtäkter.
    Har en väninna som blev våldtagen, och hon tvingades till analt samlag.
    Om hon blev våldtagen så är det väl självklart att hon blev tvingad till all sex.

Det luktar illa om din "vänninas" historia. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Peter) skrev 2011-01-17 17:47:13 följande:
    Om hon blev våldtagen så är det väl självklart att hon blev tvingad till all sex.

Det luktar illa om din "vänninas" historia. 
    Nu var det ju inte riktigt det som var frågan. Läs TS igen. Hon ifrågasatte inte om hon blev tvingad, utan hur vanligt det var med analsex i samband med våldtäkt.
  • Xantippa2004

Anonym (?): Är verkligen ledsen att du tog på det på det sättet. Jag menade ur förövarens synvinkel så klart! För den drabbade krävs det ju så mycket mindre för att känna sig förnedrad vid sexuellt tvång. En smekning kan ju vara nog för offret. Men för förövaren är analsex förenat med tex mer smärta osv. Förlåt igen att jag uttryckte mig klumpigt och jag hoppas att du klarar att leva med ditt övergrepp:(

• Anonym (?)
    Xantippa2004 skrev 2011-01-17 18:32:03 följande:
    Anonym (?): Är verkligen ledsen att du tog på det på det sättet. Jag menade ur förövarens synvinkel så klart! För den drabbade krävs det ju så mycket mindre för att känna sig förnedrad vid sexuellt tvång. En smekning kan ju vara nog för offret. Men för förövaren är analsex förenat med tex mer smärta osv. Förlåt igen att jag uttryckte mig klumpigt och jag hoppas att du klarar att leva med ditt övergrepp:(
    Det är lugnt! Jag har för vana att ta den första känslan jag får och agera på den... och nu var den att du skrev illa om mig som våldtagen - inte att du menade ur förövarens synvinkel! Jag vågar dock inte gå in på varför en del förövare "väljer" det ena eller det andra (vaginalt, oral och/eller analt) när h*n våldför sig på en annan människa... Finns inte i min tankevärld hur och varför man vill skada någon annan så mycket... Gråter

Tack för omtanken ang. min situation... jag tar en dag i taget och försöker överleva! Det är svårt, men även den emotionella smärtan blir lindrigare med tiden... så jag måste tänka!

KRAM!
Svar på tråden Tvingad till analsex