• FCBJ

blå mjölk

Fick idag veta att de på min dotters dagis ger barnen blå mjölk till maten. Inte för att det egentligen spelar mig så stor roll, men jag blev lite förvånad att det inte var röd mjölk. Jag har alltid hört att man alltid ska ge små barn röd mjölk.

Vill höra med er hur det är på era dagis? Får de röd eller blå mjölk?

• Svar på tråden blå mjölk
  • pigglet

Livsmedelsverkets rekomendationer till förskolorna är lättmjölk. Konstigt och omdiskuterat (särskilt här på fl!), men det är så det ser ut i alla fall.

• Finesse

blå mjölk= ??

Minimjölk är det här och skulle förskolan ge det skulle jag klaga väldigt mkt.. då är det ju bättre att ge vatten!

Jag har ingen aning vad dom ger på min dotters förskola, men jag antar att det är röd, mellanmjölk eller gul, lättmjölk.. grönmjölk, standard mjölk är det nog ingen som har..

Men som sagt minimjölk bör nog inte ges till småbarn..  

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Flygfotogen

Lättmjölk, vilket jag antar att det är du menar, är vad livsmedelsverket rekommenderar oss att servera barnen. Vi har "grön" mjölk som där jag bor symboliserar mellanmjölk, dvs 3% eller nåt sånt.

• Blablabla

Extremt dålig trend, hoppas det kommer mer röster för röd mjölk!!!

• Maisie

Färgerna på mjölkpaketen är olika i olika delar av landet. Gröna mjölkpaket finns inte här överhuvudtaget. Grön mjölk har fetthalten ...%?

På min förskola serveras det mellanmjölk. Hos oss är paketet blå om någon är intresserad...

• Maisie
    Blablabla skrev 2011-01-17 21:39:42 följande:
    Extremt dålig trend, hoppas det kommer mer röster för röd mjölk!!!
    Röda mjölkpaket innehåller lättmjölk här, vilken sort menar du?
  • Tygtiiger

Ingen aning. Men bara så du vet - kartongerna har olika färg i olika delar av landet... här där jag bor är gul mjölk standardmjölk, blå mjölk mellan och röd mjölk lättmjölk... och minimjölken är ljusgul. Men hos min mamma är lättmjölken blå, mellanmjölken grön, fetmjölken röd och minimjölken gul.

Jag serverar fetmjölk hemma för det tycker jag är gott och ingen av oss är överviktiga, och på dagis får de servera vad de vill, det är generellt sett helt ok mat.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Vildänglarnas mamma

Jag kan bara inte låta bli att inflika att jag till 99.9% garanterar att alla barn på förskolor får VIT mjölk. Flört oavsätt färg på paketen.

• vittra

Alltså det är olika färger i olika län, kanske dumt att kalla mjölk för hur förpackningen ser ut...

Standardmjölk - Mellanmjölk - Lättmjölk - Minimjölk.

Livsmedelsverkets rek gällande detta är uråldrig och givetvis ska småbarn ha vanlig standardmjölk! (vilket är röd hos oss).

Svar på tråden blå mjölk