Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

blå mjölk

Alltså det är olika färger i olika län, kanske dumt att kalla mjölk för hur förpackningen ser ut...

Standardmjölk - Mellanmjölk - Lättmjölk - Minimjölk.

Livsmedelsverkets rek gällande detta är uråldrig och givetvis ska småbarn ha vanlig standardmjölk! (vilket är röd hos oss).

• vittra
    Marsch skrev 2011-01-17 21:37:35 följande:
    Lättmjölk, vilket jag antar att det är du menar, är vad livsmedelsverket rekommenderar oss att servera barnen. Vi har "grön" mjölk som där jag bor symboliserar mellanmjölk, dvs 3% eller nåt sånt.
    Eh nej standardmjölk är 3%
    Mellanmjölk är 1,5%
  • vittra
    Vildänglarnas mamma skrev 2011-01-17 21:50:23 följande:

Jag kan bara inte låta bli att inflika att jag till 99.9% garanterar att alla barn på förskolor får VIT mjölk. Flört oavsätt färg på paketen.

Fast nog är minimjölken lite blå i färgen allt, det har jag alltid tyckt iaf
  • vittra
    solida skrev 2011-01-17 21:58:21 följande:

Livsmedelsverket rekommenderar förskolor att servera lättmjölk för att den är berikad med D-vitamin och det är tyvärr många barn som har brist på just detta. Det handlar alltså inte om att barnen ska gå på diet...

Fast den är ju berikad eftersom man tagit bort det naturliga d-vitaminet, vilket finns i standardmjölken helt automatiskt.
  • vittra

D-vitamin är inte anledningen till livsmedelsverkets konstiga rekommendationer, det är för att de fortfarande är inne på linjen att fett är farligt.

• vittra
    Butterscotch skrev 2011-01-17 23:22:06 följande:
    De är inne på linjen att MÄTTAT fett är farligt, enligt informationen på webben.
    Ja det var ju det jag menade (det är ju mättat fett som finns i mjölk). Men numera vet man ju att det naturliga, mättade fett inte är farligt, och det finns inga samband med tex hjärt- och kärlsjukdomar.
  • vittra
    mapo51 skrev 2011-01-18 11:53:35 följande:
    Man är väl inte riktigt säkra ännu utan fortsätter forska på det. Det har kommit rapporter som tyder på detta, men vad jag har hört/läst så är det fortfarande bara ett par stycken.
    Nja det finns väldigt omfattande forskning om detta och det är ju allmänt vedertaget i de flesta länder att det var helt felaktigt att tro att fett var farligt. Men Sverige (livsmedelsverket och socialstyrelsen) är ju som vanligt sega... ungefär samma som överdoseringen av a-vitamin som pågick väldigt lång tid efter att man funnit hur farligt det är (tex ad-dropparna och berikningen av mejeriprodukter osv).

www.livsportalen.se/diet/mattat-fett-ar-inte-farligt-nu-ar-det-bevisat/
    www.bt.se/debatt/overdriven-oro-for-fett-och-kolesterol%281441224%29.gm
    www.svd.se/nyheter/inrikes/fett-inte-farligt-enligt-svensk-studie_274631.svd
    traningslara.se/kolhydrater-mattat-fett-och-%E2%80%9Dskrapmat%E2%80%9D-fortsattning/
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article404469.ab
    osv.

OT,
    Jag undrar förövrigt hur länge det dröjer innan man förändrar rek för D-vitamin, för mycket tyder på att vi skulle behöva minst 10 ggr mer än RDI under vinterhalvåret...
Svar på tråden blå mjölk