• Anonym (Bryter ihop)

Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..

Kattfan håller på varenda natt och härjar. Bor i en liiten etta på 34 kvm. Han lyssnar inte för fem öre på mig när jag säger till honom. På dagen är han världens mysigaste. Men så fort jag ska gå och lägga mig börjar han och jag får hela tiden hålla på att ryta till åt honom i 1,5-3 timmar innan jag får sova. Ska upp i morgon och prata om en eventuell praktik, men kl är snart 2 på natten och jag har inte fått sova nånting.

Är gravid och känner att det blir obehagligt i magen när jag blir arg på katten och inte får sova. Jag stressar upp mig och får ont i magen.

När han var mindre var han betydligt lugnare på nätterna. Jag har såna hemska tankar om katten när han håller på som mest. Jag tror att det kan bli bra bara jag får en större lägenhet, men det kommer inte ske än på ett tag. Vill inte ge upp om att han kommer bli lugnare med tiden. Har haft katter tidigare många gånger. Men av olika skäl har jag aldrig haft dem mer än 1-2 år. Känner mig så misslyckad om jag måste ge upp honom också. Och känner att om jag inte lyckas ha en katt... hur fan ska det då gå med liten i magen??? =(

Vad ska jag göra? Någon som har tips? Jag bryter ihop snart =(

• Svar på tråden Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..
  • mamita64

Förmodligen har han jäkligt tråkigt och vill att du ska vara vaken och leka

Kan han vara på toan över natten tex, mend mat, vatten och låda?

Eller att du försöker aktivera honom mer på dagen. Gå ut en promenad innan ni ska sova?

katter är ju gärna vakna på natten, mina möblerar om i källaren varje natt, det hörs genom golvet, men de sover ju en massa timmar, ca 18 har jag för mej i snitt. Så ju mer han är igång på dan desto mer bör han ju sova på natten

• Anonym (Bryter ihop)

=/ Det är inte direkt lek han håller på med. Han förstör innerdörren i hallen. Biter bort remsor från den.. Krafsar på garderobsdörrarna där han inte får vara. Jag säger till honom och han går därifrån för att sedan gå tillbaka efter 2 min och fortsätta.

Det går inte att stänga in honom på toan för då rakar och hoppar han på dörren eller står och jamar konstant. Han har inte fått vara ute för mig då jag inte gillar att ha katter ute när jag bor i lägenhet.. Har provat tidigare att ha honom i sele, men han blir knäpp och ska försöka slita sig.. Sen när man kommer in är han på dörren och ska ut.

Jag försöker hålla honom vaken så mkt som möjligt på dagen, men det är som om han håller på med avsikt just när jag ska sova. =S 

• mamita64
    Anonym (Bryter ihop) skrev 2011-01-18 02:42:21 följande:
    =/ Det är inte direkt lek han håller på med. Han förstör innerdörren i hallen. Biter bort remsor från den.. Krafsar på garderobsdörrarna där han inte får vara. Jag säger till honom och han går därifrån för att sedan gå tillbaka efter 2 min och fortsätta.

Det går inte att stänga in honom på toan för då rakar och hoppar han på dörren eller står och jamar konstant. Han har inte fått vara ute för mig då jag inte gillar att ha katter ute när jag bor i lägenhet.. Har provat tidigare att ha honom i sele, men han blir knäpp och ska försöka slita sig.. Sen när man kommer in är han på dörren och ska ut.

Jag försöker hålla honom vaken så mkt som möjligt på dagen, men det är som om han håller på med avsikt just när jag ska sova. =S 
    Nä jag menade inte att han leker, mer att han vill ha din uppmärksamhet. Precis som en liten unge All uppmärksamhet är bra, även om det är skäll man får, om du förstår
    Förstår att du inte vill släppa honom ute på ett lägenhetsområde. ja de kan bli bra knasiga i sele men de kan vänk´ja sej, det handlar ju om att vara tålmodig.
  • QueenK

Förstår att det är väldigt påfrestande för dig!
    Jag har två katter i en etta så jag vet precis hur jävligt det kan vara. Det som räddade mig är öronproppar! Har du testat att sova med det? Det kan vara lite jobbigt att vänja sig vid det men sen är det himmelriket! :)

We are what we think about, Having become what we thought.
  • Indra

Det här låter precis som min honkatt när hon var yngre. Uttråkad, rastlös och med en glimt
    av djävulen i ögonen.
    Jag fick kastrerat henne men det hjälpte inte, hon fortsatte att klösa tapet, riva på soffan,
    på fåtöljerna och attackera mina och min sambos fötter.
    Nu vet jag inte om jag kan rekommendera dig detta men svaret på våra böner var att
    vi skaffade en kompis till henne.
    Från dag ett när den andra lilla kissen kom så var hon ko lugn. kelig, tillgiven och faktiskt
    helt underbar. All tidigare frustration lekte hon ut med den nya honkatten.
    Det var fruktansvärt effektivt. Alternativet är ju att du köper en rejäl klösbräda,
    kanske lite mystiska leksaker, ett kattspö är kanon.
    Jag hoppas att det gett lite klarhet och att du kan hitta en lösning som är bra för dig och
    din lille kisse.

Lycka till!

• Ramborg

Katten lever alltså hela sitt liv på 34 kvm, och du undrar varför den är lite rastlös??? Ett nattdjur som i vilt tillstånd har sin mest aktiva period på natten, som smyger och jagar och patrullerar revir?

Ja det är verkligen obegripligt.

• Anonym

Katten är uttråkad och behöver stimulans. Det allra bästa vore nog en kattkompis.

• Anonym (Bryter ihop)
    QueenK skrev 2011-01-18 04:05:03 följande:
    Förstår att det är väldigt påfrestande för dig!
    Jag har två katter i en etta så jag vet precis hur jävligt det kan vara. Det som räddade mig är öronproppar! Har du testat att sova med det? Det kan vara lite jobbigt att vänja sig vid det men sen är det himmelriket! :)
    Jo jag har funderat på det. =)
  • sprätthöna
    Ramborg skrev 2011-01-18 08:15:00 följande:
    Katten lever alltså hela sitt liv på 34 kvm, och du undrar varför den är lite rastlös??? Ett nattdjur som i vilt tillstånd har sin mest aktiva period på natten, som smyger och jagar och patrullerar revir?

Ja det är verkligen obegripligt.
    Heja!  ...den gillade jag...Skrattande
  • Anonym (Bryter ihop)
    Indra skrev 2011-01-18 04:14:06 följande:
    Det här låter precis som min honkatt när hon var yngre. Uttråkad, rastlös och med en glimt
    av djävulen i ögonen.
    Jag fick kastrerat henne men det hjälpte inte, hon fortsatte att klösa tapet, riva på soffan,
    på fåtöljerna och attackera mina och min sambos fötter.
    Nu vet jag inte om jag kan rekommendera dig detta men svaret på våra böner var att
    vi skaffade en kompis till henne.
    Från dag ett när den andra lilla kissen kom så var hon ko lugn. kelig, tillgiven och faktiskt
    helt underbar. All tidigare frustration lekte hon ut med den nya honkatten.
    Det var fruktansvärt effektivt. Alternativet är ju att du köper en rejäl klösbräda,
    kanske lite mystiska leksaker, ett kattspö är kanon.
    Jag hoppas att det gett lite klarhet och att du kan hitta en lösning som är bra för dig och
    din lille kisse.

Lycka till!
    Han var så mycket lugnare när han var liten. Han är kastrerad också. Jag har provat att ha kattkompisar åt honom. Den ena katten jag hade då var värre än honom (jamade heeela tiden på nätterna och var överallt). Den katten sålde jag till nån som han kunde gå ute hos (försvann dock efter nån vecka =/ ) Har haft hund och en annan katt för ett tag sen. Men lillkatten blev han elak mot och hunden gillade han inte. Han vill liksom ha mig för sig själv. Bara jag får en större lägenhet så kan jag skaffa en sån där stor klätterställning åt honom. Jag kan inte införskaffa något nytt nu då det inte finns plats och jag ska så snart som möjligt kunna få en större lägenhet.

Tack för tipsen. Jag ska komma ihåg dem =) 
Svar på tråden Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..