• Anonym (Bryter ihop)

Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..

Kattfan håller på varenda natt och härjar. Bor i en liiten etta på 34 kvm. Han lyssnar inte för fem öre på mig när jag säger till honom. På dagen är han världens mysigaste. Men så fort jag ska gå och lägga mig börjar han och jag får hela tiden hålla på att ryta till åt honom i 1,5-3 timmar innan jag får sova. Ska upp i morgon och prata om en eventuell praktik, men kl är snart 2 på natten och jag har inte fått sova nånting.

Är gravid och känner att det blir obehagligt i magen när jag blir arg på katten och inte får sova. Jag stressar upp mig och får ont i magen.

När han var mindre var han betydligt lugnare på nätterna. Jag har såna hemska tankar om katten när han håller på som mest. Jag tror att det kan bli bra bara jag får en större lägenhet, men det kommer inte ske än på ett tag. Vill inte ge upp om att han kommer bli lugnare med tiden. Har haft katter tidigare många gånger. Men av olika skäl har jag aldrig haft dem mer än 1-2 år. Känner mig så misslyckad om jag måste ge upp honom också. Och känner att om jag inte lyckas ha en katt... hur fan ska det då gå med liten i magen??? =(

Vad ska jag göra? Någon som har tips? Jag bryter ihop snart =(

• Svar på tråden Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..
  • Anonym (Bryter ihop)
    Ramborg skrev 2011-01-18 08:15:00 följande:
    Katten lever alltså hela sitt liv på 34 kvm, och du undrar varför den är lite rastlös??? Ett nattdjur som i vilt tillstånd har sin mest aktiva period på natten, som smyger och jagar och patrullerar revir?

Ja det är verkligen obegripligt.
    Nu var det ju inte den typen av svar jag sökte. Du behöver inte kommentera denna tråd eftersom du ändå inte kommer med något användbart.

Jag vet mycket väl hur katter fungerar, men jag sökte tips och råd på vad jag kan göra för att göra det lättare under nätterna! 
  • Anonym (Bryter ihop)
    sprätthöna skrev 2011-01-18 10:48:49 följande:
    Heja!  ...den gillade jag...Skrattande
    Kan ni inte hålla er till tråden så kommentera då inte!
  • glad i livet

När han håller på på natten kan du kanske testa att spruta lite vatten på honom. Fungerar bättre än att skrika..
    Annars leka leka leka, försöka få honom trött så han är vaken på dagtid.
    Kanske gömma godsaker han ska leta efter?

• Anonym (djurälskare)

Det kanske är dags att fundera på att försöka hitta ett nytt hem alt en fodervärd till katten? Jag förstår att den lever rövare på nätterna i din lilla lägenhet, speciellt när den aldrig får vara ute eller har en kompis. Jag personligen tycker att alla katter ska vara ute katter.
    En fråga som du verkligen borde ställa dig är; hur blir det när bebisen är född? Om bebisen har svårt att sova på nätterna så lär den ha ännu svårare att sova om katten lever rövare. Och hur kommer katten reagera när bebisen kommer?
    Om jag var du skulle jag omplacera katten. Både för katten , din och bebisens skull. Onödigt att behålla den av egoistiska skäl.

• Anonym
    glad i livet skrev 2011-01-18 10:54:31 följande:
    När han håller på på natten kan du kanske testa att spruta lite vatten på honom. Fungerar bättre än att skrika..
    Vatten fungerar enbart om man gör det i samma sekund som katten gör det han inte får och man måste vara konsekvent. Katten kommer inte fatta att den inte får göra vissa saker nattetid som den får göra på dagen och TS kommer nog ha svårt att ligga på vakt med en vattenspruta när hon helst vill sova.

Aktivering är däremot viktigt, speciellt för innekatter som har begränsade möjligheter att aktivera sig själva. Synd att det inte fungerar med en kattkompis, det hade nog varit det allra bästa.
  • Anonym (Bryter ihop)
    glad i livet skrev 2011-01-18 10:54:31 följande:
    ^^ Vatten biter av nån anledning inte på honom.. Brukar börja med det och då går han undan i två minuter och sen återgår till att exempelvis förstöra dörren. Dörrar är något han inte gillar att ha stängda. Han öppnar skåpsluckor också =S

Han älskar att leka med pappersbollar. Vilket jag gör med honom för att han ska bli trött. Kastar iväg och han hämtar. Kan hålla på länge. Aktiverar honom så mycket jag kan.

Tack för tipset. 
  • Anonym (Bryter ihop)
    Anonym (djurälskare) skrev 2011-01-18 10:57:45 följande:
    Det kanske är dags att fundera på att försöka hitta ett nytt hem alt en fodervärd till katten? Jag förstår att den lever rövare på nätterna i din lilla lägenhet, speciellt när den aldrig får vara ute eller har en kompis. Jag personligen tycker att alla katter ska vara ute katter.
    En fråga som du verkligen borde ställa dig är; hur blir det när bebisen är född? Om bebisen har svårt att sova på nätterna så lär den ha ännu svårare att sova om katten lever rövare. Och hur kommer katten reagera när bebisen kommer?
    Om jag var du skulle jag omplacera katten. Både för katten , din och bebisens skull. Onödigt att behålla den av egoistiska skäl.
    Jag har tänkt i dom banorna. Men det är som sagt bara nätterna som är jobbiga nu och jag tror att det kan bli bättre när jag fått en STÖRRE lägenhet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har han haft kattkompisar, men det har inte funkat med honom. Han blir svartsjuk och elak. Jag skulle mer än gärna låta honom gå ute, men jag tycker det är elakt att låta katter springa ute när man bor i lägenhet. 

Vad gäller när bebisen är född så kan jag ju inte svara på det först den dagen kommer.

Han trivs med mig och är otroligt tillgiven. Så han far inte illa av att vara hos mig. Han saknar mig väldigt mycket när han har varit hos min mor om jag varit bortrest. Så nej det är inte av Egoistiska skäl som jag inte vill ge upp honom. 
  • faffner

Lek med honom och aktivera honom på kvällen innan du ska sova om du inte kan skaffa en kompis åt honom. Köp aktiveringsleksaker (finns på olika djur-hemsidor, googla på "kattleksaker"), köp leksaker som du inte behöver anstränga dig så mycket för att använda, exempelvis "fiskespö". Jag har sådana och mina katter är aldrig aktiva om natten. De har sin aktiva tid på dagen då¨de leker med varandra eller leksakerna, och på natten sover de tillsammans med oss.

Jag har haft problem med att honkatten klöste på dörrar, öppnade garderobsdörrar och liknande, och det enda man kan göra är att ignorera, ignorera och ignorera lite till. Man får se till att inte ge uppmärksamhet när katten gör sådana saker, för då slutar den. Se3dan får man i stället aktivera med leksaker, gå ut i sele eller vad katten nu kan tycka är roligt. Och sedan hjälper det att bo i större lägenhet så klart.

Det här är något du måste göra. Katter är intelligenta djur som lätt kan bli understimulerade, särskilt om de är ensamma eller inte har möjlighet till att gå ut. Om du inte har ork eller inte vill så kanske omplacering är ett alternativ.

Hoppas det löser sig och att mitt svar var till hjälp!

• faffner

Jag glömde tillägga det viktigaste - det är inte ren motion katten behöver främst för att bli stimulerad. Katten behöver precis som hundar arbeta med huvudet för att kunna bli ordentligt stimulerad och trött. Använd leksaker som går ut på att katten skall hitta godis, eller liknande. Eller göm godis i tomma toapappersrullar som du viker igen på ena sidan. Sådana småsaker hjälper till att stimulera kattens hjärna.

• Anonym (Bryter ihop)
    Anonym skrev 2011-01-18 10:58:32 följande:
    Vatten fungerar enbart om man gör det i samma sekund som katten gör det han inte får och man måste vara konsekvent. Katten kommer inte fatta att den inte får göra vissa saker nattetid som den får göra på dagen och TS kommer nog ha svårt att ligga på vakt med en vattenspruta när hon helst vill sova.

Aktivering är däremot viktigt, speciellt för innekatter som har begränsade möjligheter att aktivera sig själva. Synd att det inte fungerar med en kattkompis, det hade nog varit det allra bästa.
    Absolut. Har ju som sagt redan provat mer än en gång att låta honom ha kompis, men då han inte går ihop med andra katter så kan jag ju inte göra så mkt åt den saken. =/ Jag är inte okunnig vad gäller att ha katt. Är uppväxt med det och har haft katt större delen av mitt liv. Det är ju så olika från katt till katt. Min bror har också en etta och har en hona. Det funkar bra för honom.
Svar på tråden Gravid.. Min katt låter mig inte få sova..