• Sockersött

Tårtor och annat gott för oss nybörjare, bild och snack tråd

Har kikat in i andra tårttrådar och känner att jag inte passar in där dem är för bra och proffesionella. Därför startat jag denna tråd för oss som är nybörjare imon området.

Här kan vi ge varandra tips och ideér. Dela recept och bilder på våra "konstverk"

Min första tårta gjord med SP (sugarpaste/sockerpasta)

Chokladbottnar med vaniljkräm, grädde med oreos och chokladmousse
    Längtar
  • Svar på tråden Tårtor och annat gott för oss nybörjare, bild och snack tråd
  • Lufsan

Håller nu på i hemlighet och gör min sambos födelsedagstårta. Han fyller år den 24 november. Har gjort två av dekorationerna. 
    Nu misstänker jag att ingen utav er kommer känna igen dessa figurer med de kommer från ett spel som heter Dota2.

Har nu börjat jobba med modellerings choklad och tycker att den är mycket smidigare att göra figurer i än sockermassa. 

I den figuren underst kommer jag att sätta blomtråd så att den "svävar" en bit ovanför tårtan.

Jag ska även göra några fler figurer från spelet. Tårtan kommer att bli svart med Dota loggan på. Tänkte försöka få till min första tvåvånginstårta men vet inte riktigt om jag vågar. 

En dag i sänder.
  • timmy97

Är en glad nybörjare på det här med tårtor. Har egentligen bakat "alltid", men täckta tårtor eller dekorationer har jag bara gjort ngn enstaka ggn. Det blir dessutom inte så ofta jag gör tårta, för jag (och resten av familjen) borde inte äta så mkt tårta. Men jag provade att göra en fars dags-tårta. Färgade sockerpasat för första ggn själv. Lärde mig ett och annat med denna tårta, bra att öva, och god blev den också.

• 7 michelingodingar

Igår var dottern med i en tårttävling för konfirmanderna efter en gudstjänst där alla besökare fick rösta på finast tårta. Denna tårta hjälpte jag henne med att göra och hon vann överlägset första pris som var en köpetårta
  • Freksta

Hej hej, håller på med en tårta just nu som jag ska ha till i morgon. Den ska vara klädd i glasskräm och så ska jag ta en del av den och färga blå och spritsa uppe på så undrade om jag kan spritsa den idag eller ska jag vänta tills i morrn? Tänkte på om det blå flyter ut i den vita glasskrämen.
    Hoppas på svar Skrattande

• litengunnarolle

Jag undrar om det går att frysa in figurer i marsipan/sockerpasta?

• Lufsan
    litengunnarolle skrev 2013-11-22 10:46:43 följande:
    Jag undrar om det går att frysa in figurer i marsipan/sockerpasta?
    Varför ska du göra det? =) Figurer i sockermassa (vet inte exakt hur det är med marsipan) håller väääldigt länge om du förvarar dom i en burk i skafferiet. =)
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Här är två mumintroll som ska ligga som toppers på två tåror jag ska göra till ett ettårskalas. I övrigt ska tårtan dekoreras med blommor (även dom gjorda i mitt nya älsklingsmaterial modelleringschoklad!)

En dag i sänder.
Svar på tråden Tårtor och annat gott för oss nybörjare, bild och snack tråd