• C K

Hjälp ang. fodervärdsavtal/inackordering

Hej, för att göra en lång historia kort så har jag haft en hund hemma sen i somras, från början var det meningen att att jag skulle få ha henne på helfoder, sen kom vi muntligt överens om att jag skulle köpa henne på halvfoder, de får en kull och jag betalar 9000:- kontant till dem sen skulle hunden vara min. För ett par veckor sedan ringer de upp mig, en så kallad kennel. och säger att jag antingen får köpa henne för 18.000 (grundpriset för en frisk valp av denna ras). Eller så fick jag ha kvar henne, utan avtal och de skulle behålla avelsrätten, alltså ha 4 kullar till, annars skulle de ta tillbaka henne. Nu är det så att denna hunden har haft en kull, då hon blev snittad, hon är "psykiskt störd" om man kan säga så om en hund, livrädd för män, livrädd för mycket folk, livrädd om det är högljutt, vi har fått greja en hel del hemma och planera så att hon verkligen ska ha någonstans att gå undan om vi t.ex har haft kalas eller folk hemma, har hon ingenstans att gå och inte får sitta hos mig så lägger hos sig på golvet och hyperventilerar, frisk hund? NEJ!  Jag har arbetat med henne varje dag sen hon kom till oss den 31/7-10 och hon har blivit något bättre, dock kommer hon aldrig bli helt återställd. Allt detta p.g.a vanvård i hennes första hem.
    Jag hade ingen möjlighet att betala 18.000 för henne, och jag ville inte för varken hennes eller min skulle skiljas från henne 4 gånger till i hennes liv och låta henne komma till misär och föda valpar och sen vara kvar där hela valptiden.  Så igår när jag var iväg och handlade så var sambom ute och gick med våra båda hundar, lösa, som alltid. Så kommer det en bil och ur hoppar en av kennelägarna, sliter tag i vår hund och kastar in henne i bilen och bara åker därifrån, detta är det värsta jag hört och vart med om i hela mitt liv, är så förbannad och ledsen på hela situationen.

Hörde nu av en väninna att jag kan begära pengar av dem för att hon varit inackorderad här unden denna tiden, exakt i 201 dagar. Nu undrar jag om någon här har koll på regler ang. inackordering, vad jag ska ta ut per dag. Lite allmänt hur det funkar? Kan väl tillägga att jag INTE är ute efter deras pengar, jag vill kräva pengar av dem för att kunna köpa tillbaka mitt lilla hjärta!

TACK!

• Svar på tråden Hjälp ang. fodervärdsavtal/inackordering
  • dezibel

Finns det inget skrivet om att dom anlitat dig som pensionat/hundvakt mot betalning tror jag inte du har nån chans att få betalt. Är det en SKKansluten kennel skulle jag ringa dit och fråga men har du inget fodervärdsavtal skrivet så har du nog inga rättigheter.
    Låter ju bedrövligt hur hunden haft det och kommer få det. Har du ingen möjlighet att låna pengar och köpa loss henne? 

• Apocalypso

Polisanmäl, ni har ett muntligt avtal och hunden var i er vård, de har ingen rätt att hämta tillbaka henne som de gjorde utan det är egenmäktigt förfarande och olagligt.

har du haft någon mailkontakt med dem och kvar några mail som styrker er version av avtalet?

• hmcc

Det är alltid viktigt att skriva papper.

Skriver man SKK's papper så ska det inte finnas några tvivel.

Hör av dig till SKK's juridiska avdelning.

• C K
    dezibel skrev 2011-01-19 05:47:18 följande:
    Finns det inget skrivet om att dom anlitat dig som pensionat/hundvakt mot betalning tror jag inte du har nån chans att få betalt. Är det en SKKansluten kennel skulle jag ringa dit och fråga men har du inget fodervärdsavtal skrivet så har du nog inga rättigheter.
    Låter ju bedrövligt hur hunden haft det och kommer få det. Har du ingen möjlighet att låna pengar och köpa loss henne? 
    Nej det var det jag också kände, men eftersom INGET finns skrivet så måste man ju kunna göra något, det står ju ord mot ord varför hunden varit här, vet inte hur skk resonerar om det, men när jag pratat med dem förut så har de ansett att JAG har lagen på min sida då det inte funnits avtal skrivna, eftersom de som s.k seriös kennel ska göra sådana saker. Men som sagt, sitter inte här och frågar eftersom jag vet något.

Summan som gäller för denna hundrasen är 18.000 kr, känner inte att jag vill betala det för en 4-årig psykiskt sjuk, snittad tik..

En anmälan är gjort gentemot kenneln och hoppas och ber till alla gudar som finns att hon kommer få ett bra liv. Får se hur jag går vidare.

Har sökt lite på inackordering och så, men hittar i stort sett ingen relevant just för mig. Jag skulle vilja veta om man bestämmer summan själv/dag hunden varit här, om jag behöver någora speciellt intyg, eller om det bara är att skicka det till kronofogdsmydigheten direkt. Tack!
  • C K
    Apocalypso skrev 2011-01-19 06:51:29 följande:
    Polisanmäl, ni har ett muntligt avtal och hunden var i er vård, de har ingen rätt att hämta tillbaka henne som de gjorde utan det är egenmäktigt förfarande och olagligt.

har du haft någon mailkontakt med dem och kvar några mail som styrker er version av avtalet?
    Ja, tänkte nästan att det är olagligt... Vet inte om jag vill dra in poliser och så, tycker det är jobbigt som det är just nu, väntar barn och ekonomin är inte på topp! Ingen mail, några sms som inte bevisar så mycket då vi tagit allt över telefon, jag har försökt att vara trevlig och medgörlig hela tiden så sms:en är "snälla".

Det jag är mest intresserad av är inackorderingen.. Om det är som jag tror kan jag få ca 40.000 kr för att hn varit här, då kan jag köpa henne till överpris, med deras egna pengar, vilket skulle vara underbart för mig att trycka i deras ansikten! Jag har ett sådant hat mot dessa människor att ja inte finner ord, inte för min skull. Utan för min älskade hund, de har gjort henne tillräckligt illa, räcker det inte nu?!?!
  • C K
    hmcc skrev 2011-01-19 07:13:01 följande:
    Det är alltid viktigt att skriva papper.

Skriver man SKK's papper så ska det inte finnas några tvivel.

Hör av dig till SKK's juridiska avdelning.
    Jag vet, men enl. skk har jag mer rätt än dem eftersom det inte finns papper på något..
    Får göra det, men kan tycka att de är ganska luddiga på skk ibland, känns som att det beror lite på vem man pratar med vad man kan få för svar ...
  • Fanny b

När man tar en hund på halvfoder, så äger man hunden. Uppfödaren har en avelsrätt över hunden, som går ut på att denne får ta en kull om det är en tik, och ett visst antal parningar om det är en hund.  Om en foderhund inte går i avel, så kan antingen uppfödaren skriva över hunden på fodervärden, eller vänta tills foderavtalet gått ut. För tikar tror jag det är 4 eller 5  år, om tiken inte blivit parad fram tills dess den är 4 eller 5 år, övergår den automatiskt i i fodervärderns ägo.

Din hund har blivit stulen, om du inte gjort det än, bör du polisanmäla detta. Jag tycker också du ska anmäla uppfödaren till SKK, för det finns tydliga regler för vad som gäller vid fodervärdsskap.  Hoppas du får tillbaka hunden snart!

• dezibel

Fast om inga papper är skrivna kan dom ju bara säga att du haft hunden på prov alt lånat den ett tag. Har du haft nån med dig vid dom här muntliga överenskommelserna som stödjer din version? Jag betalar 75kr/dygnet på mitt pensionat och då är hon "vit" och har eget företag. Jag tror du måste gå vidare med det här om du ska komma någonstans och är hon ansluten till SKK och även anmäld där borde dom rimligen kunna ge dig svar om det är värt att kämpa. Lycka till och hoppas verkligen du får loss hunden!

Svar på tråden Hjälp ang. fodervärdsavtal/inackordering