Inlägg från: Lottis1976 |Visa alla inlägg
  • Lottis1976

5-minuters metoden

Mina 2 äldre barn körde jag 5 min-metoden med när de var ca 4-5 mån. Det gick på ca tre kvällar, de har alltid somnat själva och sovit i egen säng sedan dess.

Nu med 3e barnet (5 mån) kände jag mig ändå osäker pga alla negativa röster om denna "skrik" metod... Så jag gjorde nu en egen variant av den med stor framgång:

Rutiner och att alltid vara konsekvent är MKT viktigt! Samma varje kväll!
    (Vi matar ordentligt, byter blöja, myser/läser bok i sovrummet.)
    Sedan när barnet är lugnt lägger jag ned honom, säger gonatt, smeker på huvet och går ut.
    Om babyn bara gnäller låter jag honom vara. Om han skriker går jag in efter ca 2-3 min och bara smeker huvet tills han är lugn och går ut igen.
    Bara om han blivit hysterisk tar jag upp honom och sitter med honom tills han är lugn. MEN jag pratar inte med honom, inte sjunger, inte tänder lampa etc.

Vi har oxo en snuttefilt som babyn alltid har nära eftersom vi inte alltid är där. Nappar ramlar ju ofta ut. Även en nattlampa är på.

Igår var 3e kvällen och jag gick bara in en enda gång och smekte huvet :D och under natten när han vaknat har han somnat om helt själv t o m!

Lycka till!

• Lottis1976

Hon hade ju testat flera lät det ju som...
    Alla barn är olika. Men på mina har det funkat utmärkt.

När de skriker är man ju alltid där efter en liten stund. Många verkar tro att "skrik" metoder går ut på att lämna babyn åt sitt öde, låta dom skrika sig medvetslösa i stort sett.

Innan de precis somnat har mina barn alltid varit lugna och är tillfreds. Det tog ca 30 min av metoden 1a kvällen. 2a kvällen 15 min osv. Gått väldigt smidigt måste jag säga.
    De kan då oxo somna om själva utan skrik om de vaknar på natten.

Tycker inte man ska vara så snabb att vara emot "skrik" metoder alltid, eftersom det händer att min baby får skrika 2-3 min på dagen med i streck. Igår var jag t ex bara tvungen att gå o bajsa o lillkillen satt i babysittern o skrek i kanske 3 min. Var bara tvungen helt enkelt! :(

Inte e jag en sämre, känslokall mamma för det?

:D

• Lottis1976

Hej! Igår var det typ en vecka sen jag började med min metod (beskriven ovanför i tråden)... Kan bara säga att det funkat ännu mera fenomenalt de sista 2 kvällarna!

Ikväll skrek han bara typ 30 sek av ren missnöje för att det är sovdags. Det är ju roligare i mammas famn MEN sen blir han tyst. Suger på sin näve och sover inom några minuter. Sen nästa gång jag tar upp honom ur sängen är typ 9.30 !!!!! nästa morgon. Och då är han en glad, liten utvilad solstråle!

Hör att han vaknar 1-2 ggr per natt men somnar alltid om själv.

Kul att se att det funkat bra för dig med TS. :)

Svar på tråden 5-minuters metoden