• Ann-Louise

5-minuters metoden

Försöker få min son att somna idag med 5-minuters metoden. Har dock valt en mildare variant där jag går in var 3:e minut istället. Är egenltigen ganska skeptisk till denna metod, men ibland måste man pröva alla utvägar. Frågan är bara hur man står ut med att höra sin älskling skrika så. Hur har alla ni andra föräldrar klarat det? Och hur har metoden fungerat på era små?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 21:58
    Nu har det faktiskt blivit tyst i sonens rum och han sover gott. Det tog en halvtimme med hysteriskt skrik. Vet inte om det är lång eller kort tid, men han sover i alla fall. Vill bara tillägga att sonen är precis 1 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:52
    Måste bara få skriva om den sista veckans sovvanor hos min son.5-minuters metoden är klart det bästa vi gjort på länge, även jag var skeptisk från början. Första kvällen skrek han ordentligt i en halvtimme, andra kvällen var det bara några minuter innan han somnade, och sedan dess har vi kunnat lägga honom varje kväll utan problem. Ibland har han gnytt lite i någon minut, men aldrig skrikit. Det har fungerat bra på dagarna också då han ska sova middag, innan vankande vi runt med barnvagnen tills han somnade, eller gick runt och bar honom, nu lägger vi honom i sängen och han somnar utan problem. Trodde aldrig att det skulle bli så bra när vi införde detta. Även nattsömnen har blivit bättre för honom. Innan vaknade han flera gånger varje natt, ställde sig upp och gallskrek tills vi kom och nattade om honom. Även nu vaknar han flera gånger, men vi hör hur han kryper runt i sängen, och sedan somnar han om efter någon minut utan att skrika. För oss ha detta fungerat utomordentligt. Men visst alla barn är olika, och det passar inte alla, men jag är glad att det fungerade för oss.

• Svar på tråden 5-minuters metoden
  • st elmos fire

Vi har fått köra den periodvis(efter sjukdomar o sånt när sömnen blivit rubbad) har funkat väldigt bra för oss... Det gäller nog att tänka att de är för båda eran skull, sover barnet dåligt blir den trött o grinig (samma sak m föräldrarna)...

• LillemorR

jag provade den när min äldsta dotter var liten men tyckte den var för hemsk.. ist fick jag lägga henne 15 gånger när hon hade fått en ny säng som hon kunde kliva ur själv i två kvällar...nu med den minska lägger jag flera gånger per kväll men oftast somnar de själv. Deras sängar står bredvid varandra. Vill de inte sova efter jag läst får de leka och sedan får de somna själva alt att jag lägger den minsta 2-3 gånger tills hon somnar.
    Inga problem... 

• lövet2

Jag stod ut med skriken genom att intala mig att dottern egentligen mådde bra och faktiskt bara var arg. När hysterin var ett faktum och hon kräktes av skräck, då blev det lite svårare. 3 kvällar envisades vi, men sedan avbröt vi våra försök och ägnade sedan ett år åt att ge tillbaka dottern hennes trygghet.

• Bezzi

Vi körde 5 minuters med våra tvillingar när dom va 5 månader! Tack vare min man stog jag ut och kämpa i 4 kvällar. Sen dess har dom aldrig haft svårt att somna själva!

• Lottis1976

Mina 2 äldre barn körde jag 5 min-metoden med när de var ca 4-5 mån. Det gick på ca tre kvällar, de har alltid somnat själva och sovit i egen säng sedan dess.

Nu med 3e barnet (5 mån) kände jag mig ändå osäker pga alla negativa röster om denna "skrik" metod... Så jag gjorde nu en egen variant av den med stor framgång:

Rutiner och att alltid vara konsekvent är MKT viktigt! Samma varje kväll!
    (Vi matar ordentligt, byter blöja, myser/läser bok i sovrummet.)
    Sedan när barnet är lugnt lägger jag ned honom, säger gonatt, smeker på huvet och går ut.
    Om babyn bara gnäller låter jag honom vara. Om han skriker går jag in efter ca 2-3 min och bara smeker huvet tills han är lugn och går ut igen.
    Bara om han blivit hysterisk tar jag upp honom och sitter med honom tills han är lugn. MEN jag pratar inte med honom, inte sjunger, inte tänder lampa etc.

Vi har oxo en snuttefilt som babyn alltid har nära eftersom vi inte alltid är där. Nappar ramlar ju ofta ut. Även en nattlampa är på.

Igår var 3e kvällen och jag gick bara in en enda gång och smekte huvet :D och under natten när han vaknat har han somnat om helt själv t o m!

Lycka till!

• MalinEddie

Du vet väl att det finns andra metoder där man uppnår samma resultat utan att man lämnar barnet ensamt att skrika?

• Lottis1976

Hon hade ju testat flera lät det ju som...
    Alla barn är olika. Men på mina har det funkat utmärkt.

När de skriker är man ju alltid där efter en liten stund. Många verkar tro att "skrik" metoder går ut på att lämna babyn åt sitt öde, låta dom skrika sig medvetslösa i stort sett.

Innan de precis somnat har mina barn alltid varit lugna och är tillfreds. Det tog ca 30 min av metoden 1a kvällen. 2a kvällen 15 min osv. Gått väldigt smidigt måste jag säga.
    De kan då oxo somna om själva utan skrik om de vaknar på natten.

Tycker inte man ska vara så snabb att vara emot "skrik" metoder alltid, eftersom det händer att min baby får skrika 2-3 min på dagen med i streck. Igår var jag t ex bara tvungen att gå o bajsa o lillkillen satt i babysittern o skrek i kanske 3 min. Var bara tvungen helt enkelt! :(

Inte e jag en sämre, känslokall mamma för det?

:D

• MalinEddie
    Lottis1976 skrev 2011-01-19 09:10:03 följande:
    Hon hade ju testat flera lät det ju som...
    Alla barn är olika. Men på mina har det funkat utmärkt.

När de skriker är man ju alltid där efter en liten stund. Många verkar tro att "skrik" metoder går ut på att lämna babyn åt sitt öde, låta dom skrika sig medvetslösa i stort sett.

Innan de precis somnat har mina barn alltid varit lugna och är tillfreds. Det tog ca 30 min av metoden 1a kvällen. 2a kvällen 15 min osv. Gått väldigt smidigt måste jag säga.
    De kan då oxo somna om själva utan skrik om de vaknar på natten.

Tycker inte man ska vara så snabb att vara emot "skrik" metoder alltid, eftersom det händer att min baby får skrika 2-3 min på dagen med i streck. Igår var jag t ex bara tvungen att gå o bajsa o lillkillen satt i babysittern o skrek i kanske 3 min. Var bara tvungen helt enkelt! :(

Inte e jag en sämre, känslokall mamma för det?

:D
    Självklart är du ingen dålig mamma för det! Jag tycker dock det är stor skillnad på att vara tvungen och att medvetet lämna barnet ensamt att skrika när man inte måste. Det är dessutom stor skillnad på 2 min och att vänta tills barnet ger upp och slutar skrika. Alla är vi olika men jag skulle aldrig lämna så små barn ensamma att skrika endast i syfte att de ska lära sig somna själva. Det är inget konstigt att barn skriker vid förändringar men jag ser ingen poäng i att de ska göra det ensamma.
  • madeleeneee

Jag provade den metoden i två dagar sen stod jag inte ut mer..
    jag grät o grät o hon grät där inne i sängen.. de var fruktansvärt.. så jag återgick till vaggandet ett tag tills för 1 ½ vecka sen..
    då de var krig när hon skulle sova även vid vaggande och så vill jag inte ha de..
    så numer så går vi in i hennes rum sätter oss i en stol äter välling och gosar liten stund sen lägger jag ner henne i sin säng och sätter mig brevid henne...
    första kvällarna var de hysteriskt skrik men jag kunde ändå sitta där o prata henne lugn..
    Nu vet hon vad som gäller och kvällarna är längre (oftast) inget problem hon lägger sig, knölar lite men sen somnar hon utan skrik..
    dagarna är värre dock de har vi inte fått in än.. o de är ju inte så kul o sitta o natta kanske i en timma som de var första dagarna.. men jag känner då att jag inte överger henne utan jag vänjer henne vid sin säng..

så kommer vi ta nästa steg att försöka lämna rummet senare sen när hon blivit trygg med sin säng.. o lärt sig komma till ro..

de är kämpigt o vissa dagar känns de som allt slit inte lönar sig.. men de gör de nog i slutändan..=)

lycka till hur du än gör..

• madeleeneee

ska tillägga hon är 17 mån..
    5 min metoden provade vi också vid 1 års ålder.. men tror som många gjort tidigare att de är nåt man ska göra när de är mindre.. men ja vt inte de är vad jag tror..

Svar på tråden 5-minuters metoden