5-minuters metoden
Försöker få min son att somna idag med 5-minuters metoden. Har dock valt en mildare variant där jag går in var 3:e minut istället. Är egenltigen ganska skeptisk till denna metod, men ibland måste man pröva alla utvägar. Frågan är bara hur man står ut med att höra sin älskling skrika så. Hur har alla ni andra föräldrar klarat det? Och hur har metoden fungerat på era små?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 21:58
Nu har det faktiskt blivit tyst i sonens rum och han sover gott. Det tog en halvtimme med hysteriskt skrik. Vet inte om det är lång eller kort tid, men han sover i alla fall. Vill bara tillägga att sonen är precis 1 år.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:52
Måste bara få skriva om den sista veckans sovvanor hos min son.5-minuters metoden är klart det bästa vi gjort på länge, även jag var skeptisk från början. Första kvällen skrek han ordentligt i en halvtimme, andra kvällen var det bara några minuter innan han somnade, och sedan dess har vi kunnat lägga honom varje kväll utan problem. Ibland har han gnytt lite i någon minut, men aldrig skrikit. Det har fungerat bra på dagarna också då han ska sova middag, innan vankande vi runt med barnvagnen tills han somnade, eller gick runt och bar honom, nu lägger vi honom i sängen och han somnar utan problem. Trodde aldrig att det skulle bli så bra när vi införde detta. Även nattsömnen har blivit bättre för honom. Innan vaknade han flera gånger varje natt, ställde sig upp och gallskrek tills vi kom och nattade om honom. Även nu vaknar han flera gånger, men vi hör hur han kryper runt i sängen, och sedan somnar han om efter någon minut utan att skrika. För oss ha detta fungerat utomordentligt. Men visst alla barn är olika, och det passar inte alla, men jag är glad att det fungerade för oss.