Inlägg från: Muriel |Visa alla inlägg
  • Muriel

Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?

Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Det tar inte bara lång tid att somna utan jag sover ytligt och vaknar många gånger per natt. Är nästan alltid trött oavsett hur många timmar jag har legat i sängen.

För en vecka sen började jag prova en metod som heter sömnreduktion. Man utgår från den tid man tror att man faktiskt sover och får bara tillbringa så många timmar i sängen. Tanken är då att sömnen blir mer komprimerad och att kroppen tvingas sova djupare eftersom man inte kan ligga och småslumra under en längre tid som man kanske gör annars. När sömnen är bra på en viss tid (jag började med 5 1/2 timme) så ökar man sakta på med en kvart eller halvtimme per vecka tills man är uppe i en bra sömnmängd. Förhoppningsvis har man då fått bättre kvalitet på sömnen.

Jag har som sagt bara hållit på en vecka, men än så länge är jag imponerad. Jag är ju fruktansvärt trött på dagarna men hoppas att det ska gå över när jag ökar på tiden. Jag somnar nästan direkt när jag lagt mig istället för att som förut ligga och vrida på mig någon timme eller mer. Det har gjort att det här med att gå och lägga sig har fått en väldigt positiv laddning, förut tyckte jag att det var hemskt jobbigt eftersom jag visste att jag inte skulle somna snabbt. Nu blir jag jätteglad när jag äntligen får gå och lägga mig.

• Muriel

I natt försökte jag trappa upp till sex timmar i sängen, då vaknade jag några gånger under natten vilket jag inte gjort tidigare sen jag började med sömnreduktionen. Vet inte om jag ska gå tillbaka til 5 1/2 timme eller försöka med 6 timmar igen. Jag behöver ju mer än 5 1/2 timmes sömn, även om den är djup. Jag satt och såg i kors på föreläsningen igår eftersom jag var så trött.

Jag har prövat en hel del naturläkemedel för insomning. Inget av dem har hjälpt mig ett enda dugg! Stinoct får jag hallucinationer av och har kräkts några gånger. Har nu propavan men har svårt att hitta rätt dosering, antingen sover jag bara några timmar eller så är jag halvt medvetslös även på dagen efter att jag tagit tabletten. 

• Muriel
    karolina106 skrev 2011-01-20 13:51:22 följande:
    Kan du ha varit undermedvetet nervös över upptrappningen? Kanske värt att försöka med 6 timmar några dagar så att du får en chans att vänja dig?
    Ja, jag tror nog att jag var lite nervös. Ska prova med sex timmar i natt också i alla fall.
  • Muriel
    karolina106 skrev 2011-01-20 14:09:51 följande:
    Förstår vad du menar, delat lidande liksom. Folk som inte har problem har svårt att relatera.

Den första läkaren jag sökte hjälp hos gav mig en lista på saker att undvika. Dvs kaffe på kvällen, och rekommendation att ta en promenad under dagen. DUUUH, som att man inte provar det INNAN.
    Haha, ja de där råden har man ju hört några gånger...
  • Muriel

Hur sov ni i natt? Jag fortsatte med 6 timmar, dock blev de förskjutna eftersom jag var ute och dansade. Kom hem halv tre och slocknade nästan direkt. Tydligen hoppade katten upp på mig vid ett tillfälle utan att jag vaknade och maken rapporterar att jag har börjat snarka sen jag började med sömnreduktionen. Synd för honom, jag hoppas att det går över så småningom.

• Muriel
    karolina106 skrev 2011-01-22 21:23:11 följande:
    Haha,då sover man djupt. Hoppas det fortsätter funka med 6 timmar nu! Annars får du ut och dansa igen ;)

Jag sov...ok antar jag. Lyckades somna till kring 01 och fick sova till 03 när dottern vaknade. Var vaken med henne till 5. Sov till 07, vaken till 08, sov till halv 10. Lämpade dottern hos maken kl 10 och somnade om till halv 1.

Så...det gick ok att somna tycker jag. Behövde inte ligga och vrida mig så hemskt länge. Att det sen inte går att få sammanhängande sömn just nu det är ju inte att göra så mycket åt. FÖrhoppningsvis blir det bättre inatt, hon brukar inte ha så svårt att somna om.
    Ja, jisses vad jag måste ha sovit djupt!
    Vad bra att du kunde somna om rätt snabbt! Hur gammal är dottern? Hur delar ni upp ansvaret för nätterna?
  • Muriel
    Superolga skrev 2011-01-22 22:21:16 följande:
    Vill bara skriva att jag känner igen mig så otroligt mkt i den du skriver TS.
    Jag kan inte somna och får då får panik och ångest så in i helvete.

Jag har fått insomningtabletter som hjälper mig litegranna men när jag somnat på en sån vaknar jag ändå efter 2 tim och sen halvsover jag typ 30 min vaknar osv...

Så du är inte ensam! Har hört att man kan prova akupunktur för att förbättra sömnen, känns som jag är redo prova vad som helst.
    Att ligga och vilja sova men inte kunna är något av det värsta jag vet, ångesten kommer ju snabbt och då är det kört!
    Vad har du provat för något utom insomningstabletter? Akupunktur kan ju vara värt att pröva och jag vet en del som blivit hjälpta av spikmattor också.
  • Muriel
    karolina106 skrev 2011-01-22 23:17:48 följande:
    Så, har ni några knep för hur man tar sig genom dagen?
    Bra fråga! Idag är jag förtvivlat trött, sitter nästan och gråter av trötthet och tanken på att det är evigheter tills jag får sova. Dagen framför mig känns oändlig. Jag brukar dricka två koppar kaffe på förmiddagen för att komma igång. Har på senaste tiden börjat dricka mate, som innehåller låga koffeinhalter men höga halter av tex teobromin. Det ger inte samma kick som kaffe men jag inbillar mig att det håller mig pigg en längre stund. Att komma ut en stund varje dag (medan det är ljust) är jätteviktigt för mig. Har nog tyvärr inga andra tips, hoppas att någon annan har ett bra knep.
  • Muriel
    karolina106 skrev 2011-01-24 00:10:35 följande:
    Hur går er natt? Här är det inget vidare just nu. Det kryper i kroppen.
    Kunde du somna? Kröp det i kroppen som av ångest eller "restless legs"?
  • Muriel
    calla777 skrev 2011-01-25 06:13:20 följande:
    Är det bara jag som har så mycket mardrömmar förresten...? Har lite olika sorter, vissa förstår jag varför dom kommer, och jag försöker bli av med dom. Men en del är så vansinnigt obehagliga, konstiga och verkliga att dom mai skrämmer halvt ihjäl mig. Är nästan mest rädd för att jag över huvudtaget har dom...
    Nån som har det lite så?
    Jag har jättemycket mardrömmar och har haft det väldigt länge. Ibland vågar jag knappt gå och lägga mig eftersom det är så jobbigt med drömmarna.
  • Muriel
    shakira8 skrev 2011-01-25 18:00:09 följande:
    jag fick idag utskrivet stilnoct istället för propavan som jag haft förut o som jag blir så trött av. är det nån i församlingen som testat stilnoct o vad tyckte ni? Jag har inte tagit ut dem ännu o vill ju helst kunna sova själv förstås :)
    Jag fick hallucinationer och har läst om många andra som också fått det. Skulle aldrig ta dom igen!
  • Muriel
    Stealth skrev 2011-01-25 19:46:03 följande:
    Jag äter stilnoct eller zolpidem varje natt och har gjort i över ett år nu, ja du kan få hallucinationer och kommer få det om du stannar uppe, men stilnoct är oslagbart för korttidsbehandling för att få in en sömnrytm. Bortse från att jag äter dom jämt, det är inte normalfallet.

Vitkigt är att när du tar stilnoct så ska du ligga i sängen och släcka lampan direkt, inget "jag ska bara" d kommer det bli problem.

DU blir inte trött dagen efter, det går ur kroppen väldigt fort.
    Fast precis som med all annan medicin så är det väl individuellt hur den fungerar för olika personer. Jag gick alltid och lade mig på en gång men fick hallucinationer när jag låg i sängen och ibland blev jag tvungen att gå upp och kräkas.
  • Muriel
    Stealth skrev 2011-01-25 20:01:10 följande:
    Såklart det är individuellt, sa jag annat? Jag har läst så¨många historier om stilnoct nu och väldigt få (faktiskt ingen förutom du) har sagt att det hänt när man använt dom korrekt. Det dumma är att en del då avråder från att ens prova innan man vet hur man själv reagerar, alla avrådde mig från lithium, hade jag lyssnat på det hade jag mått skit fortfarande.
    Nej, du sa inget annat. Jag ville bara betona att det kan blir problem även om man tar dem liggandes i sängen och släcker lampan direkt. Jag har som sagt hört och läst många andra som haft liknande problem som jag. Hallucinationer, minnesstörningar, kräkningar mm står med bland de vanliga biverkningarna i FASS och det finns mängder av sökträffar på "stilnoct hallucinationer" på Google.

Så Shakira, det kan ju absolut vara värt att testa, för många funkar det säkert jättebra! Men om du har någon som kan hålla lite koll på dig under natten kanske det är bra, utifallatt du hittar på några tokerier :)
  • Muriel
    Themis skrev 2011-01-25 21:00:05 följande:
    Jag hoppas verkligen alla härinne har slutat helt med koffeinintag.
    Och inget socker senare än tre timmar innan läggdags.

Fysisk aktivitet varje vecka, svalt i rummet, sängen ställd så man får morgonsolen på ögonlocken varje dag?

Finns nog tio saker till jag hade kunnat rekommendera innan jag hade tagit en sömntablett, men smaken är delad.
    Jag vet inte om det handlar så mycket om att smaken är delad...Jag, och säkert majoriteten av personer i den här tråden, har provat inte bara tio saker, utan många många fler under många år innan sömntabletterna.

Du menar säkert väl, men såna här inlägg är ungefär som att säga åt personer som inte kan få barn att de bara ska slappna av så löser det sig. Att ha kroniskt dålig sömn försämrar livskvaliteten något oerhört och är inte ett bagatellartat problem som man kommer till rätta med genom husmorsknep.
  • Muriel

Hur går det för er?
    Rafael90, jag pluggar också och just nu läser vi en kurs om forskningsmetodik. Jag har svårt för alla formler och sånt så jag skulle verkligen behöva vara fokuserad. Istället sitter jag på föreläsningarna och är så trött att ögonen skelar och texten på powerpointen flyter ihop. Förra veckan somnade jag på ett seminarium, men tror inte någon hann märka det.

• Muriel
    Rafael90 skrev 2011-01-30 02:04:11 följande:
    Det har varit många gånger som jag suttit och nickat till på föreläsningarna också. Det är konstigt, sover jag så länge som jag "behöver", alltså ungefär mellan klockan 06 till 15, då är jag hur pigg som helst, kan sitta på kvällsföreläsningen utan problem trots att den håller på till ganska sent. Men går jag upp i normal tid och åker till skolan runt 9 så är det sååå lätt att bara sväva iväg när man sitter där i en nersläckt föreläsningssal med mjuka stolar...

Har försökt tugga tuggumi och bita mig i tungan för att hålla mig vaken, skriva konstant, peta naglarna osv, allt för att hålla koncentrationen på något (och nej, föreläsningen brukar inte vara tillräckligt) för att jag inte ska somna. Ändå sitter jag där och rycker plötsligt till när mitt huvud nickar åt sidan. Sååå jobbigt :(

Min pojkvän berättade förresten om en tjej som somnade på hans föreläsning förra veckan, haha, det kan inte ha varit du? Tungan ute
    Ja, det där med knep för att hålla sig vaken har man ju utvecklat en del :) De dagar jag känner mig extra trött har jag faktiskt tagit med mig något som är lite vasst, typ  en tandpetare, som jag stuckit mig med då och då.

Haha, det beror på var och vad din pojkvän pluggar :)
  • Muriel
    Fru U skrev 2011-02-05 00:29:05 följande:
    Propvan gjorde inget särskilt för mig. Hände inte mycket alls. Stilnoct därimot var inte bra alls, kände mig bara hög.
    Propavan gör mig antingen väldigt seg dagen efter (på en hel) eller så sover jag bara någa timmar och kan omöjligen somna om (på en halv). Men mycket bättre än Stilnoct som jag får hallucinationer av.
  • Muriel
    tomcar1 skrev 2011-02-04 23:14:20 följande:
    Den 14 februari nu, ska jag läggas in och göra en sömnundersökning. Ska bli spännande att se hur det går till och vad det ev. kommer att visa.
    Vad spännande! Du kan väl berätta här hur det går till?
  • Muriel
    LaFontaine skrev 2011-02-04 22:19:24 följande:
    Vet ni vad. Jag har sovit hela veckan utan medicin. Det tar så klart en stund att somna, men tankarna har inte snurrat och jag har sovit utan att vakna en gång i kvarten. Kan det vara ett par veckor på atarax som gjort susen?

Jag har ju inte sovit sen valet (är politiker och var väldigt engagerad i valrörelsen) och nu känns det verkligen som om nån lyft undan ett skynke. Jag är inte på långa vägar lika trött. Det här är alldeles fantastiskt! 
    Men åh vad skönt, grattis! Berätta, hur använder du atarax?
Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?