Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?
Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Det tar inte bara lång tid att somna utan jag sover ytligt och vaknar många gånger per natt. Är nästan alltid trött oavsett hur många timmar jag har legat i sängen.
För en vecka sen började jag prova en metod som heter sömnreduktion. Man utgår från den tid man tror att man faktiskt sover och får bara tillbringa så många timmar i sängen. Tanken är då att sömnen blir mer komprimerad och att kroppen tvingas sova djupare eftersom man inte kan ligga och småslumra under en längre tid som man kanske gör annars. När sömnen är bra på en viss tid (jag började med 5 1/2 timme) så ökar man sakta på med en kvart eller halvtimme per vecka tills man är uppe i en bra sömnmängd. Förhoppningsvis har man då fått bättre kvalitet på sömnen.
Jag har som sagt bara hållit på en vecka, men än så länge är jag imponerad. Jag är ju fruktansvärt trött på dagarna men hoppas att det ska gå över när jag ökar på tiden. Jag somnar nästan direkt när jag lagt mig istället för att som förut ligga och vrida på mig någon timme eller mer. Det har gjort att det här med att gå och lägga sig har fått en väldigt positiv laddning, förut tyckte jag att det var hemskt jobbigt eftersom jag visste att jag inte skulle somna snabbt. Nu blir jag jätteglad när jag äntligen får gå och lägga mig.